hoe laten wennen aan achter paard lopen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

hoe laten wennen aan achter paard lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 13:54

Hoi,

Longeren met 2 lijnen ( circelwerk ) gaat gewoon. Ook met 1 lijn achter zijn kont langs.
Maar op het moment dat ik probeer achter hem te gaan lopen is er paniek.
Hoe kan ik hem daar het beste aan laten wennen ?

Groetjes,

Maris

Anoniem

Re: hoe laten wennen aan achter paard lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 13:58

Hoezo panieK?
Als je met dubbele longeerlijn longeerd moet je toch ook van hand veranderen en dan sta je er ook achter? Beter je stemhulpen oefenen voor voorwaarts en halt en dan gaat erachteraanlopen ook vanzelf goed.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:01

Het beleren aan de lijnen is niet zo eenvoudig als mensen vaak denken.

Allereerst moet het basisgrondwerk perfect in orde zijn. Dit houdt in dat hij geen angst voor de zweep mag hebben, maar wel respect. Op commando moet kunnen stappen draven en galoperen, halthouden, achterwaards, inbuigen(afwenden) etc... Hij moet gewend zijn dat de lijnen over zijn rug mogen worden gehaald, langs zijn benen, hoofd etc.
Daarnaast moet je paard 100% betrouwbaar zijn zodat hij niet gaat slaan.

Je begint altijd met 2 personen aan de eerste training aan de werkelijk lange lijnen één er naast en één erachter. Overbodig te vermelden dat je paard ook goed aan het bit gesteld moet zijn en hij goed met de teugeldruk overweg kan.

Daarnaast moet jij achter het tempo van het paard lopen, dus net een fractie later dan dat je paard zich in beweging zet. Hij vertrekt eerst, dan pas jij. Zo houd je de perfecte druk op de mond.

Dit zijn slechts enkele zaken waarmee je rekening dient te houden.

Succes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 14:11

Ik denk idd dat met 2 mensen beginnen het handigste is. Nu nog iemand zien te vinden die dat ziet zitten .... Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 14:15

Of je neemt eerst eens les? Als het zowel als voor jouw als je paard nieuw is, is het verstandiger er een ervaren iemand bij te halen.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:40

Longeer je met het zgn. Monty Robertshalster, dus zonder bit ? of " gewoon" aan dubbele lijnen ?
Bij de 1e methode leer je goed met je lichaamstaal aan het werk te gaan, dus geen zweep of iets dergelijks komt er dan aan te pas. Van hand veranderen doe je dan ook door naar de schouder toe te lopen, net als wat er in het 1e antwoord al wordt verteld.
Deze manier van aan de lange lijnen is erg prettig en ik heb nog geen paard meegemaakt wat er dan problemen mee heeft dat ik erachter sta....
Ik denk dus dat jij de 2e methode toepst, met bit en daar heb ik geen ervaring mee.
Raad je dus de mr-manier aan Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:47

Hmmm. Totnutoe 1 keer geprobeerd met lesgeefster achter hem te lopen..... Wel met bit die keer. Was niet echt een succes. Hij wil constant omkijken en wegvluchten naar voren toe.
Met mr halster ook lange lijnen gedaan. Maar ik vind dat halster nog vrij pittig inwerken hoor ! Release is ook niet zo goed.
Dus dan liever met bit of echt bitloos.

Groetjes,

Maris

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:57

mr halster werkt alleen dán pittig in als het nodig is, net als dat je met een bit longeert en je het nodige moet doen, bv ingrijpen ...
je werkt juist vanuit een goeie ontspanning op de mr manier, ik denk dat je daar een verkeerd beeld van hebt.

succes !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 18:31

acacia schreef:
mr halster werkt alleen dán pittig in als het nodig is, net als dat je met een bit longeert en je het nodige moet doen, bv ingrijpen ...
je werkt juist vanuit een goeie ontspanning op de mr manier, ik denk dat je daar een verkeerd beeld van hebt.

succes !

Mr hoort idd alleen te werken als nodig, maar door de slechte release werkt tie langer pittig dan nodig. Vond ik. Dus na paar keer gebruik, geen mr halster mee voor mijn paard.

Groetjes,

Maris