Keert om met longeren,!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Keert om met longeren,!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 11:57

Mijn verzorgfries moet ik lOngeren, maar aan de ene kant trekt ze heel erg, en de andere keert ze om en gaat ze er in een drafje vandoor! Zo heeft ze ook mijn hand open getrokken, mijn vriendin heeft haar toen een klap op de neus gegeven, maar dit is niet de oplossing denk ik, want dan word ze kopschuw, wil iemand me alsjeblieft helpen?

bromfiets

Re: Keert om met longeren,!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:00

heb je de mogelijkheid om een longeercirkel af te zetten? Meestal wil dit wel helpen. Als ze het dan nog doet, zou ik het zonder lijn in de cirkel proberen. Dan kan ze de bedoeling leren kennen zonder dat ze in de lijn verstrikt kan raken.
Veel succes ermee!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:01

en als je niet een stukje af kan zetten wil het ook wel eens helpen om een dubbelen longeer lijnen te werken

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:04

Moeilijk, maar idd, zou proberen een stukje af te zetten. Overigens, niet alleen dat ze kopschuw kan worden, waarschijnlijk was de reactie van je vriendin ook nog te laat LachenMaar goed, daar ga ik verder niet op in .
SUcces ermee!
Groetjes, mij

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:04

Op de eerste plaats doe je natuurlijk altijd handschoenen aan met longeren...

Daarnaast zoals hiervoor gezegd, het is voor het paard veel makkelijker te begrijpen in een afgezette longeercirkel. Een tik geven is inderdaad niet de oplossing omdat het paard je hoogstwaarschijnlijk gewoon niet begrijpt. Tenzij ze tegen je aan loopt, dan mag je haar wel degelijk een flinke mep geven.
Het omdraaien komt hoogstwaarschijnlijk door jouw eigen lichaamshouding. Zorg dat je niet tever naar voren staat ten opzichte van het paard, want dan drijf je haar als het ware naar achteren en kan ze niet anders dan omdraaien. Probeer om een driehoek te vormen met als punten jezelf, de voorhand en de achterhand van het paard. De zijden van de driehoek worden gevormd door de longe, het paardenlichaam en de zweep. Bij een jong/onervaren paard blijf je liever iets verder in de richting vd achterhand staan.

Dubbele longe is overigens levensgevaarlijk zolang het paard omdraait. Het is zeker fijn om mee te werken, maar dan moet je wel zeker weten dat het goed gaat!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 12:30

Het zal denk ik niet aan mijn houding liggen, want ze doet het ook bij mijn vriendin, het is waarschijnlijk uitproberen maar ze moet het toch goed doen, ik zal voorstellen om een cirkel af te zetten, bedankt!

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:37

een longeercirkel zoals hier boven aangegeven, altijd handig met onervaren paard!

ik ben momenteel bezig een 3,5 jaar jonge friese ruin te beleren, deze wil zich ook nog wel eens omdraaien, ik voorkom dat door dus iets achter de achterhand te gaan staan, en de longe lichtjes op maat te houden, zodat ik gelijk voel dat ie wil omdraaien, dan even een kneepje en het is voorkomen.

succes!!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 13:06

De fries weet dondersgoed dat ze rondjes moet lopen alleen ze probeert ons uit te testen, dat is het juist.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:03

jillie1994 schreef:
Het zal denk ik niet aan mijn houding liggen, want ze doet het ook bij mijn vriendin, het is waarschijnlijk uitproberen maar ze moet het toch goed doen, ik zal voorstellen om een cirkel af te zetten, bedankt!

Het is natuurlijk ook mogelijk dat jullie allebei te ver naar voren staan...Je kan wel denken dat het uitproberen is en het zo dus aan het paard wijten dat het mis gaat, maar echt ga eerst jezelf (en je vriendin) eens heel goed na!
Als je een gevoelig paard hebt zal het direct omdraaien als je tever in de richting van de voorhand gaat staan, gewoon simpelweg omdat je dat van hem vraagt!

Verder is het heel belangrijk dat je altijd met longeerzweep longeert, doen jullie dat al? Zodat je echt een 'gesloten' driehoek hebt.

Dan, hoe groot maken jullie de cirkel? Probeer deze ze groot mogelijk te maken, maar wel zo dat je altijd nog een slag van de longe in je hand hebt. Dus niet de longeerlijn helemaal op het eind vasthebt. Het kan voor een paard heel moeilijk zijn om kleine rondes te lopen, ook dit kan een oorzaak zijn. Het lichaam van het paard begint tegen te sputteren en dat kan ook al een reden zijn om om te draaien/weg te rennen.

Tot slot nog een tip, wat ikzelf een prettige manier vind om de longe te bevestigen is als volgt: Aan de binnenkant van buiten naar binnen door de bitring, dan omhoog over het hoofd (achter de oren) en dan de klip aan de buitenste bitring. Wel telkens wisselen bij het van hand veranderen. Op deze manier heb je redelijk veel controle en trek je het bit niet snel door de mond.

__Sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:02

jah stuk afzetten en dan goeie handschoenen aan doen of zelfs met z'n 2 in de bak staan want je moet eigelijk niet loslaten proberen terug t etrekken want anders wint ze en weet ze dat ze het kan maken of snel mat de zweep voor haar slaan niet tegehaar aan maar gewoon met zweep op haar afgaan ik hoop dat je een oplossing vind !

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:13

heb dit probleem ook (gehad) met een paar paardjes die t longeren nog niet goed kenden en met paardjes die heel erg uitprobeerderig waren. Een kleinere afgezette ruimte wil best helpen. Ik neem ze gewoon terug (kan ff duren) en laat ze weer omdraaien en doe dat iedere keer, op een gegeven moment geven ze t op en proberen ze t gewoon niet meer. en zweep laag houden helpt ook bij mij.
En ik wil nog wel eens een schreeuw tegen ze geven haha.. maar daar zijn ze niet zo van onder de indruk.. en gaan slaan met zweep.. nah daar worden ze alleen maar nog onrustiger van, volgens mij, dus dat zal ik ook neit doen. Wat wel belangrijk is vooral veel belonen als t ook maar 1 rondje goed gaat! en wat ik ook veel deed aan t begin was gewoon na 10 minuten stoppen als t tot dan goed was gegaan! heel belangrijk is altijd positief te eindigen!
Ik longeer altijd gewoon aan een halster. en heb tot nu toe bij elk paard voor elkaar te krijgen dat ze luisteren. ik heb gewoon meer geduld dan dat zij koppig zijn Knipoog
Let ook op je lichaamshouding! sta rechtop straal zelfvertrouwen uit. Ik zie t meestal wel aankomen als ze om willen gaan draaien en corrigeer dan meteen met mn stem en dan doen ze meestal al niet meer. Ook wil ik wel eens stampen (klinkt raar) maar dat werk ook heel erg goed.
Hoop dat je dr wat aan hebt!

__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:28

Ik denk dat je een stuk moet afzetten (rondje) en dan kan je longeren en hem ook zeker straffen als hij omdraaid, volgende keer ook handschoentjes aan doen bij het longeren

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:51

De handschoenen zijn niet bedoeld om terug te trekken, maar zodat je je handen niet openhaalt als het paard onverwacht omdraait/trekt/schrikt.

Verder vind ik NIET dat je het paard maar moet straffen als ze omdraait, omdat je niet zeker weet of het omdraaien geen reactie op jullie houding is. Beetje gemeen om het paard maar te straffen als later blijkt dat ze juist supergoed luistert en zeer gevoelig is en snel op lichaamshouding van degene die longeert reageert. Werk eerst aan jezelf!

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:27

Mijn pony deed dit ook. Hoe wij het opgelost hebben: Hem een paar keer flink op z'n plaats te wijzigen door 'm gewoon weer terug (de goede kant op) te trekken. Ben je zelf niet sterk genoeg daarvoor, schakel dan bijvoorbeeld je vader in. Natuurlijk is de kracht in jou armen niks in vergelijking met de hals van je paard MAAR toen de mijne begreep dat het niet werkte was de 'lol' er voor hem af en sinds dien doet hij het niet meer! (snel afkloppen, het gaat nu goed, maar je weet 't nooit zeker of het goed blijft gaan natuurlijk)