jillie1994 schreef:Het zal denk ik niet aan mijn houding liggen, want ze doet het ook bij mijn vriendin, het is waarschijnlijk uitproberen maar ze moet het toch goed doen, ik zal voorstellen om een cirkel af te zetten, bedankt!
Het is natuurlijk ook mogelijk dat jullie allebei te ver naar voren staan...Je kan wel denken dat het uitproberen is en het zo dus aan het paard wijten dat het mis gaat, maar echt ga eerst jezelf (en je vriendin) eens heel goed na!
Als je een gevoelig paard hebt zal het direct omdraaien als je tever in de richting van de voorhand gaat staan, gewoon simpelweg omdat je dat van hem vraagt!
Verder is het heel belangrijk dat je altijd met longeerzweep longeert, doen jullie dat al? Zodat je echt een 'gesloten' driehoek hebt.
Dan, hoe groot maken jullie de cirkel? Probeer deze ze groot mogelijk te maken, maar wel zo dat je altijd nog een slag van de longe in je hand hebt. Dus niet de longeerlijn helemaal op het eind vasthebt. Het kan voor een paard heel moeilijk zijn om kleine rondes te lopen, ook dit kan een oorzaak zijn. Het lichaam van het paard begint tegen te sputteren en dat kan ook al een reden zijn om om te draaien/weg te rennen.
Tot slot nog een tip, wat ikzelf een prettige manier vind om de longe te bevestigen is als volgt: Aan de binnenkant van buiten naar binnen door de bitring, dan omhoog over het hoofd (achter de oren) en dan de klip aan de buitenste bitring. Wel telkens wisselen bij het van hand veranderen. Op deze manier heb je redelijk veel controle en trek je het bit niet snel door de mond.