Weer een probleem met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Weer een probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 03:49

Ik ben een tijdje geleden begonnen met longeren, maar Bubs was niet vooruit te krijgen. Stuk afgezet, maar dat maakte niets uit. Als ze er eenmaal de vaart in heeft, is het enige dat ze fout doet af en toe naar binnen komen, maar dan stuur ik haar natuurlijk naar buiten. Dat is ook niet zozeer het probleem, maar de vaart erin krijgen...

Met de longeerzweep lukt het niet om rake tikken uit te delen, en verder is ze daar ook absoluut niet van onder de indruk. Ze snapt wel dat klapperen harder betekent, maar goed, als ze niet wil Knipoog
Dan kun je haar aan gaan duwen, en tegen de tijd dat je weer in het midden bent, is het weer hetzelfde. Ook een stuk meelopen/rennen en dan langzaam terug naar het midden werkt niet. Ik kan dreigend aan komen lopen hoe ik wil, als ze nog niet beweegt geef ik haar een tik (maar die komt niet hard genoeg aan vrees ik Clown), en daarna gaan we verder met 'Hup, lopen' en dan aanduwen.

Ik heb haar de laatste keren wel wat lekkerder kunnen laten lopen door een stuk plastic aan de zweep te doen, maar daar raakte ze ook snel aan gewend. Ik ben nu bezig met stemcommando's aan te leren, stappen snapt ze wel, draven lukt ook al, maar als ze geen zin heeft, doet ze het niet.

Hoe kan ik haar nu dus beter voorwaards krijgen? Ik denk dat een tik met de zweep (zoals je met rijden ook kunt doen) wel zou helpen, maar met de longeerzweep krijg ik dit niet voor elkaar. Mijn houding is verder goed, ik heb met andere paarden eigenlijk geen probleem. Wie helpt?

quinoa

Re: Weer een probleem met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:50

Oh wat herken ik dit Haha! Haha!

Ik heb precies hetzelfde met m'n paardje gehad, niet willen lopen en totaal niet onder de indruk van de zweep. Heb ook met een stuk plastic geprobeerd, dit ging wel iets beter maar net wat je zegt, het went.

Toen ben ik begonnen met clickeren, je moet toch wat proberen. Elke keer belonen voor een stap, rondje wat je maar wil.
Toen werd 't iets leuker, ik clicker nu niet meer omdat je op een gegeven moment hem niet meer wil belonen voor elk rondje, dus heb ik 't meer met m'n stem over genomen.

Ik heb in het voorjaar een cursus voor jonge paarden gedaan en daar vertelde ze me ook dat hij het gewoon geen zak aan vind. Zo in de bak een beetje "dom" rondjes lopen, dus ik moest 'm er ook maar niet teveel mee pesten.

Heb hier wel een filmpje van hem, in het 2e gedeelte van het filmpje zie je 't longeren. (hij is hier net 3 geworden)

http://www.youtube.com/watch?v=EfI8kFniVfM

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:53

Met een stukje plastic zak aan de zweep longeren zou ik snel stoppen als ik jou was. Jouw paard leert nu een schrikreactie te ontwikkelen op dat plastic zakje, als je een keer buiten rijdt en er waait een plastic zakje weg heb je kans dat je paard als reactie er op gaat rennen.

Longeren met zijn tweeen wil ook wel eens helpen; eentje houdt de zweep vast en het paard voorwaarts en de ander houdt de lijn vast en geeft de stemcommando's. Op deze manier kan er sneller gereageerd worden als je paard te traag reageert op het stemcommando.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:55

Kaat18 schreef:
Met een stukje plastic zak aan de zweep longeren zou ik snel stoppen als ik jou was. Jouw paard leert nu een schrikreactie te ontwikkelen op dat plastic zakje, als je een keer buiten rijdt en er waait een plastic zakje weg heb je kans dat je paard als reactie er op gaat rennen.

Ik denk dat haar paardje net zoals die van mij is, ze ontwikkelen juist geen schrik reactie maar een tegenover gestelde reactie, dat ze er dus helemaal niet meer op reageren.

Mijn paardje vind het nu alles behalve eng.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:09

Je hebt dus je longe te lang ofwel je zweep te kort.

Een longeercirkel van ong. 15 meter doorsnee is prima. Verder zou je je zweep kunnen verlengen met een leren veter, die maak je aan het touw vast en aan het uiteinde van de veter maak je de slag vast.
Zorg wel dat je je paard ten alle tijde kunt raken, Je paard weet dat je hem niet kunt raken en zal daarom nog maar weinig reactie op de zweep geven..

Ook is het een goed idee om de zweep techniek te oefenen. Wat ik altijd fout deed wat de zweep te snel naar het paard brengen en dan zwiept hij achter je rug i.p.v. bij het paard.

Ga nu zo ver van een staander afstaan dat je hem nog kunt raken. Dan houd je de zweep normaal vast, maar zorg je dat de slag achter je ligt. Dan breng je langzaam de zweep naar het paard, je mag de zweep niet of nauwelijks horen en het laatste stukje breng je hem ineens met kracht naar voren, dan strek je je arm.. Als je dan de staander goed raakt dan zul je zien dat er een aardig krachtige knal komt. Zo hoef je je paard niet te raken, maar een paar keer kan al voor een veel betere reactie zorgen..

Je moet uiteraard wel even oefenen, het heeft bij mij erg veel geholpen..

Ik doe nu een cursus bij Lammert Haanstra en dat helpt mij enorm, ik vind het echt een aanrader!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 13:21

Goh, ineens een hoop reacties! Het was al een oud topic, en het probleem in inmiddels opgelost.

Schrikreactie verschilt per paard. Het is ook niet zo dat ze ineens wegrende met de oren in de nek, het was voor haar meer een middel 'hee, iets achter me dat heel snel op me af komt (klonk als stapstapstapstap). Ik kon toen ook al een plastic zeil over haar heen leggen, dus het was geen plastic angst. Inmiddels heb ik dit af kunnen bouwen, en gebruik ik het niet meer. Ze snapt nu echt goed wat de bedoeling is, en ze weet ook dat ze dat dan ook moet doen.

Jeskim, ik vind je reactie absoluut heel erg fijn, maar ik weet zeker dat er op dat vlak niets fout ging. Ik heb al jaren paarden gelongeerd, ook beginnende paarden, maar hier was even geen land mee te bezeilen. Mijn zweep was ook niet te kort, hoewel ik longeerzwepen ook geen afstraf middelen vind, maar ik heb er zo eentje waar je een stuk tussen kunt zetten. Hij is dus zo lang of kort als je wilt.

Inmiddels kunnen we gewoon aan de slag, op welk terrein dan ook. Longeerlijn, menzweep, en klaar. Gaat ze niet vooruit (denkt ze eronderuit te kunnen komen) geef ik gewoon een klap op de grond, en ze gaat. Wil ze echt helemaal niet, dan neem ik de lijn wat korter, en gooi die achter haar hielen, ze weet dan dat ik er hoe dan ook bij kan, en ze gaat weer gewoon.

ik wil jullie wel heel hartelijk bedanken voor de reacties en de tips Lachen