Snoepje vervangen voor klopje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Doriine

Snoepje vervangen voor klopje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 21:45

Ik ben dus met mijn shetlander bezig met vrijheidsdresuur..
maar ze denkt nu dat ze voor alless een snoepje krijgt en ze wordt heel hebberig.
Vandaag het steigeren geoefent(zit er nu al goed in) maar blijft naar men zak happen als die niet zo goed was.
En als ze dan niks krijgt is mevrouw beledigt..
Hoe kan ik het snoepje voor een klopje of iets dergelijke gaan vervangen?
want voor een klopje doet madam het niet Vork

Amable

Re: Snoepje vervangen voor klopje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:49

Je kan beter gaan clickeren, dan weet ze precies wanneer ze iets verwachten kan en wanneer niet.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:53

Amable schreef:
Je kan beter gaan clickeren, dan weet ze precies wanneer ze iets verwachten kan en wanneer niet.

Ik denk niet dat dat helpt. Blijven ze net zo hebberig om, lijkt mij.

Ik volg het iig even.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:00

Nee, dat is het nu juist, daar voorkom je voernijd mee. Een klopje doet ze het niet voor en dat is begrijpelijk. Als ik jou vraag om 1 doos even mee te pakken dan doe je dat wel. Vraag ik jou om even die hele kamer met 200 dozen leeg te maken dat vraag jij ook wat er tegenover staat, en als het naar jou idee niet in verhouding is zal je er niet aan beginnen.

Een beloning moet als beloning ervaren worden. In dit geval wordt het klopje duidelijk niet als beloning ervaren en voer wel. Maar ze denkt dat ze de macht over het voer kan overnemen door voer af te dwingen. En dat moet je voorkomen en dat doe je met een beloningssignaal. Door je paard te leren dat zelfs als het voer open en bloot op je hand ligt het onbereikbaar is zonder beloningssignaal voorkom je schooi gedrag. Je damt zelfs voernijd in, voer verdwijnt niet als je het niet meteen eet. Het 2de voordeel van de clicker is dat het paard niet zichzelf ervan kan bedienen. Voer komt alleen na de click en de click komt wanneer de mens dat bepaalt. Hij moet het afwachten.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:02

clickeren schijnt juist heel goed te helpen tegen het 'bedelen', maar dan moet je het wel op de goede manier doen. Dus geen click is ook nooit een snoepje.... Alleen clicken en snoepje geven dus als de oefening goed was....

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:03

Als je qua belonen nog in dit stadium zit, vraag ik me af waarom je met de trucjes zelf al in een steigerstadium zit.
Maar goed, clickeren helpt idd echt. Het helpt ook om je hand dicht te doen als je pony op het snoepje wil 'springen', ik verwijs je door naar het boek van Inge Teblick.

ansiej111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 14:05

Misschien moet je als ze het doet gewoon de beloning steeds kleiner maken
Zodat ze niet meer gewend is dat ze iets krijgt maar toch het trucje goed in haar hoofd heeft, als dat niet helpt kan je beter gaan clickeren,,

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 21:12

bedankt , waar kan ik een clicker halen?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 14:08

Oké, nu snap ik het ook Lachen .
Ik mag dus wel even flink aan het oefenen met de clicker.

Clickers kun je in een heleboel winkels halen (bij de hondenspullen oid.) Bijv. de welkoop.

Jotalovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:37

Amable schreef:
Nee, dat is het nu juist, daar voorkom je voernijd mee. Een klopje doet ze het niet voor en dat is begrijpelijk. Als ik jou vraag om 1 doos even mee te pakken dan doe je dat wel. Vraag ik jou om even die hele kamer met 200 dozen leeg te maken dat vraag jij ook wat er tegenover staat, en als het naar jou idee niet in verhouding is zal je er niet aan beginnen.

Een beloning moet als beloning ervaren worden. In dit geval wordt het klopje duidelijk niet als beloning ervaren en voer wel. Maar ze denkt dat ze de macht over het voer kan overnemen door voer af te dwingen. En dat moet je voorkomen en dat doe je met een beloningssignaal. Door je paard te leren dat zelfs als het voer open en bloot op je hand ligt het onbereikbaar is zonder beloningssignaal voorkom je schooi gedrag. Je damt zelfs voernijd in, voer verdwijnt niet als je het niet meteen eet. Het 2de voordeel van de clicker is dat het paard niet zichzelf ervan kan bedienen. Voer komt alleen na de click en de click komt wanneer de mens dat bepaalt. Hij moet het afwachten.

Interessant, ikzelf ben niet zo clicktrainingachtig aangelegd en doe ook geen vrijheidsdressuur. Ik weet er dan ook amper wat over, maar nu weet ik al meer over de clickertraining:D

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 04:30

Ik denk niet dat een clicker veel gaat veranderen. Het is hier denk ik meer het geval dat het paard vind dat ze het wél verdiend heeft, en daarom hebberig wordt.

Ik heb dit probleem zelf ook gehad, en ik heb het haar afgeleerd door elke keer als ze hebberig was (ze ging bij mij niet naar mijn broek, maar 'viel wel aan' zodra ik mijn hand uit mijn broekzak had), door haar pas iets te geven als ze netjes is. Dus °HAP°: Neeee... en wegduwen (misschien zelfs een kleine tik), °HAP° weer hetzelfde, tot ze haar hoofd weghield zodra ik 'uh' of 'nee' zei. Daarna krijgt ze het pas. Nu wacht ze netjes, en als ik haar niets geef, heeft ze nu door dat dat beter kan, en ik weet dat ze haar best niet deed.

Ik begrijp dat niet iedereen het hier mee eens is hoor, maar voor mij werkte het heel goed.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:05

Ik heb gisteren even goed geoefend met de clicker. Heb zelfs wat lekkers voor haar neus gehouden en elke keer als ze zonder de klik wil aanvallen doe ik mijn hand dicht. Op een gegeven moment draaide ze haar hoofd weg (ja, mijn dikke vreetzak Vork !!) en wachtte ze op de click. Al een stuk geduldiger dus..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:08

Bravo! De perfecte mix tussen clicker en voer Haha! En later kun je dan inderdaad ook misschien overgaan op alleen clicken, het werkt voor jou duidelijk Lachen

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:17

Dit is inderdaad interesant. is erg happerig met voer, en erg opdringerig. Ik denk dat ik ook maar eens met de clicker ga trainen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:04

Alleen clicken mag dus nooit. Je maakt nu de afspraak dat na de click voer komt, als je daar van afwijkt wordt de click onbetrouwbaar en krijg je de kans dat je paard weer opdringerig en happerig wordt omdat de belofte niet nagekomen wordt. Je gaat tzt minder clickeren. Je paard krijgt niet meer voor alles een click + beloning, maar voor bijv 3 oefeningen achter elkaar.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:55

Eerst moet je de clicker samen met het snoepje geven, dus een click en dan het snoepje, zo weet hij dat de click positief is.
(tenminste, zo is het bij honden, daar heb ik alleen ervaring mee)