problemen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Man0n_

problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 20:24

hloo!
Ik heb een paard en deze heeft nogal problemen met longeren. Als je hem een volte probeert te laten lopen om je heen, loopt hij gewoon achter je kont aan in plaats van dat hij hetzelfde rondje maakt maar dan groter zegmaar. Er is echt geen beginnen aan gewoon! Ik heb het ook al geprobeert met 2 mensen (een vriendin liep eerst naast het paard, en kwam steeds meer naar mij toe), maar als ze dan probeert naar mij toe te komen loopt hij gewoon achter haar aan. Op het zweepje reageert hij niet echt, met je stem gaat beter maar ook niet optimaal. Ook als ik me probeer groot en dominant op te stellen krijg ik er geen mooie ronde volte uit. Als je een oplossing weet, laat het dan even weten !!
Manon

MxP

Re: problemen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:04

laat iemand langs em lopen dan leert ie miss dat ie rondjes moet gaan lopen

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:07

Ik longeer nooit met zweep, maar op dat moment zou ik dat wel doen. Misschien ben ik dan 'grof'?! Ik ga ter hoogte van ze achterhand staan en stuur m gewoon weg. Hij moet zoiezo om je heen. Ik hou de longeer lijn wat korter, en blijf terhoogte van zn achterhand lopen. Stoppen of raar doen of wat. Is tikje met de zweep. (niet slaan, tikje Knipoog werkt bij mij)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 01:09

Kijk eens even op het longeerforum, daar vind je heel veel tips, en mensen die dezelfde vraag stellen voor je probleem....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:57

OMG-->LO

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:35

Biieniie schreef:
Ik longeer nooit met zweep, maar op dat moment zou ik dat wel doen. Misschien ben ik dan 'grof'?! Ik ga ter hoogte van ze achterhand staan en stuur m gewoon weg. Hij moet zoiezo om je heen. Ik hou de longeer lijn wat korter, en blijf terhoogte van zn achterhand lopen. Stoppen of raar doen of wat. Is tikje met de zweep. (niet slaan, tikje Knipoog werkt bij mij)

Het klopt wat je zegt! Ik had mijn 2.5 jarige pony al helemaal aan de longeerlijn. Toen ging ze naar een andere stal, daar mocht je niet longeren in de bak, maar gewoon in de kraal. Natuuurlijk ging dit helemaal perfect. Maar ja, een half jaartje later ging ik zelf verhuizen en zij ging natuurlijk ook weer mee. Daar, heb je geen kraal, maar gewoon een (groot) vierkant bakje! Daar had ze dus weer de ruimte om zich heen. Je wist niet wat je zag Ach gut Steigeren, bokken, uitbreken, niet normaal Verdrietig Maar toen ging ik inderdaad net zoals hierboven, kort houden en niet luisteren, tikje met de zweep. EN het werkt! Het gaat nu een stuk beter!!
Succes!
-x- Céline

_Man0n_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 17:04

tnx allemaal,, 'kga 't ckr prberen! Knipoog

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:39

Inderdaad gewoon wegsturen met de zweep als ze naar je toe komt Lachen

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:59

heb het probleem ook Tong uitsteken maar bij mij snapt hij het gewoon nog niet zo goed wat de bedoeling is. maar ik zal jullie tips ook eens proberen

Chloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:23

pak een longeerzweep, misschien is dit ook even wennen voor je paard maar na een tijdje leert hij het wel, schrik niet al gaat hij een beetje lopen bokken, renne springen (gek doen ) hij leert het wel loop in het begin een klein beetje mee rondjes Doei!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:27

op de zweep reageert die van mij amper. Soms heeft ze weleens zin, maar meestal wil ze alleen wat sukkelen. Als ik haar harder wil laten gaan is dominant opstellen naar de achterhand (zoals het voor mij bij andere paarden wel heeft gewerkt) niet genoeg, en moet ik echt achter haar aan jagen, zelfs met aanduwen erbij. Logischerwijs is daar geen normaal rondje uit te krijgen

_Man0n_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 16:59

Op de zweep reageert hij bij mij helemaal niet! Hij is er dus ook niet bang van ofzo maar hij reageert er dus niet op!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:49

mm ik herken je probleem, zodra ik mijn verzorpony een tikje geef om voorwaarts te gaan dan komt ie naar mij toe. Ik longeer nu alleen nog maar als ik in een hele goede bui ben!. Heb je trouwens al geprobeerd om een stukje van de bak af te zetten? zodat hij/zij wat steun kan vinden aan de zijkanten?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:03

Citaat:
Op de zweep reageert hij bij mij helemaal niet! Hij is er dus ook niet bang van ofzo maar hij reageert er dus niet op!

Tip : je mag best wat harder wezen. Er komt een punt dat ie echt wel reageert. Wat je met de zweep doet is m van achter opdrijven. Het is zn gashendel zegmaar. Er komt echt een punt dat ie reageert. Mocht ie naar je schoppen mag je best een harde tik verkopen (hij mag niet slaan). Als er maar reactie komt. Dat mag best uit angst zijn. Door hem rust te geven het moment dat hij goed in beweging komt beloon je hem voor het goed doen. En dan moet je hem meteen laten halthouden en hem even rust geven. (stilstaan en m niks laten doen is 1 van de beste beloningen die je je paard kan geven)

succes Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 13:35

Bij mij niet, met de longeer zweep niet, ik kan erachter klappen, zwaaien, wat ik maar wil.
Wat wel werkt is er een stukje plastic aan binden, het ratelt wat, en dus reageert ze daar wel op.

Ik denk dat de meningen uiteen lopen over meteen rust geven, of misschien begrijp ik het verkeerd. (uit ervaring, maar misschien heb jij een heel andere ervaring) Hij loopt, jij doet niets als hij wil stoppen, dus: hij mag stoppen wanneer hij wil. Vaak stoppen paarden direct als ze een paar passen gezet hebben, en veel paarden snappen het idee van longeren niet als je ze meteen weer stil laat staan. Mijn advies is even een paar rondjes door laten gaan, daarna het commando halt geven, en je paard belonen. Stilstaan op zich is voor veel paarden ook moeilijk, want ze doen meestal net wat ze niet moeten doen, dus even laten staan, en dan naar hem toe lopen (paard niet naar jou toe laten komen, anders kan hij vaker naar je toe komen voor een beloning, terwijl jij vindt dat hij die nog niet verdiend heeft)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:07

Het paard in deze kwestie vind het duidelijk moeilijk om te longeren. Dus alle stukjes die die goed doet moet je meteen belonen. (daarmee bedoel ik, 1 of 2 rondjes, en dan is het klaar, mocht hij dat niet redden, moet je van voren af aan beginnen en dan eerder laten stoppen en belonen) Daarna kan je rustig meer gaan vragen. Er is geloof ik een verschil tussen een paard tot stilstand vragen en dan belonen met rust of een paard dat vanuit zichzelf stopt en er niks aan doen.
Rust is echt de beste methode om te belonen. Paarden doen niks voor eten want in de natuur hoeven ze ook bijna nix te doen voor eten, hoofd naar beneden en plukken maar. Tuurlijk helpt een worteltje wel eens maar op en den duur houd t op. Echter in de natuur kunnen paarden nooit eens echt niks doen. Ze zijn altijd bezig, dus er is niks lekkerder voor ze dan even helemaal niks te hoeven.