Omdat de bak met dit weer niet zoveel waard is, en ik een aantal keer gevallen ben (met pony) durf ik nu niet te rijden, en longeer ik mijn paarden dus.
De pony gaat geweldig, reageert op lichaamshulpen, stemhulpen, alles. Perfect in verschillende tempa in de verschillende gangen.
Het paard is echter een probleem. Zodra meneer heeft bedacht dat hij die rondjes (terwijl ik zoveel mogelijk hoefslag probeer te benutten *handwerken*) wel saai vind, en beu is, gaat hij in de staak. Ik longeer al zonder zweep (word hij opstandig van) en heb verschillende hulpen voor het voorwaarts gaan (beetje lastig uit te leggen, maar als hij op de eerste hulp niet reageert, tweede sterkere hulp, etc.) Zodra hij in draf zit, draait hij zijn lichaam van me af. Dat probeer ik te compenseren door het touw wat 'strakker' te houden, dus wat meer druk erop. Maar dan komt hij weer dichtbij, dus zet ik hem weer wat verder van me af, waardoor hij dus weer van me afgebogen gaat lopen.
Zodra meneer zijn lichaam van me afbuigt, ziet hij zijn kans schoon, en draait eerst met zijn hoofd om, dan gooit hij zijn 600kilo in de strijd en galopeerd bokkend van me weg.
Ik ga hem altijd rustig terughalen, word niet boos (helpt toch niet bij hem) en zet hem weer aan het werk. Maar als hem dat twee keer lukt, dan moet het geen derde keer lukken, want dan blijft hij bezig. Zodra hij 10 minuten heeft gedraafd (met stapstukjes ertussen natuurlijk) stop ik en ga ik over op de andere hand, waar het spelletje wéér begint.
Meestal werk ik hem eerst los zonder touw (het zgn. vrije spel) maar dat is nu niet mogelijk, ivm bak.
Dus heeft iemand een oplossing? Ik let onwijs goed op mijn lichaamshouding, mijn stand tegenover mijn paard (dat ik niet 'voor' of 'achter' hem sta) en probeer echt álles..
Mijn instructrice heeft momenteel geen tijd, en aangezien ik het wel beu begin te raken met mijn knieën in de modder te belanden, hoopte ik dat iemand hier dé tip heeft..
Erachteraan blijven hangen is levensgevaarlijk aangezien hij echt enorm ver uitschopt als hij bokt.
Reacties die slaan etc. bevatten mogen best, maar daar word alles alleen maar erger van, dat helpt écht niet
Ik ben beniewd, en als iets niet duidelijk is, vraag het maar
Maar dan heeft hij pech..
, maar kun je niet proberen dat iemand jou paard aan de buitenkant vasthoud & dus meeloopt?