Ieders heeft zo zijn eigen manier, maar ik werk persoonlijk het liefste met mijn menhoofdstel met oogkleppen.
Dan gebruik ik het schoftje van het mentuig, daar haal ik de broek van af (die heb je toch nergens voor nodig) maar ik laat de staartriem eraan zitten (dat voorkomt het schuiven e.d. van je schoftje).
Dan ligt het maar net eraan wat je zelf prettiger vind; mijn leidsels van het tuig zijn lang genoeg om mee te werken aan de dubbele longe, dus die gebruik ik daar altijd voor.
De leidsels haal ik dus los van elkaar, ze gaan beiden door het bit heen, door de leidselogen van het schofttuig (en als je een pony hebt die nog wel eens ineens wilt 'omkeren' e.d. draait hij zichzelf dus vast in de leidsels, dan kun je beter leidsels door lichtogen heen doen), en dan gaat het buitenleidsel óver het schoftje naar de longeerhand toe. Als zweep gebruik ik gewoon altijd mijn menzweep; is handig met 'klaptouwtje' en niet zo zwaar.
De buitensingel gebruik ik in dit geval omdat anders de lichtogen en de singelstoten te veel flapperen en los hangen. de singelstoot v/d buitensingel haal ik 1 x door de lichtoog heen, en dan maak ik hem vast aan buitensingen.
Hoe begin je er mee? tsja, ik zelf ga eerst van te voren even lange lijnen, met precies hetzelfde tuig...
maar meestal, als ze beetje gewend zijn aan de oogkleppen e.d. slinger ik ze gewoon op een keer aan de dubbele longe