Sinds 1,5 maand doe ik de shetlanders van een kennis. Ik heb dus nog niet zo'n goede band met ze en ken ze ook nog niet zo goed, maar heb al wel een aardig beeld van ze

Bram, een hengst van rond de 10 jaar heeft, zover ik weet, nooit echt hoeven werken en heeft altijd op een landje gestaan en mocht dan mooie veulens maken

Om hem toch beweging te geven wil ik hem gaan longeren of gewoon met hem wandelen in het recreatie gebied voor de stal.
Daar beginnen de probleempjes.
- We zijn het hek van het stal gedeelte nog niet door of hij wil al gaan rollen op een weg met stenen. Dit is hem nog niet gelukt omdat ik dat echt te gevaarlijk vind omdat hij zich kan open halen. Een paar meter verder is een groot erf met asfalt en tot die tijd moet hij het echt even "ophouden". Daar ploft hij meteen neer en gaat hij rollen en schuren. Proberen om hem omhoog te krijgen lukt niet.
- Het longeren snapt hij nog niet zo, maar daar zijn we ook pas net mee begonnen dus dat neem ik hem ook niet kwalijk. Hij is echt totaal futloos, hij straalt uit dat hij gewoon geen zin heeft en maar wat doet en dat is dus niet veel. Na 1 rondje draven valt hij terug in stap en zie m dan maar weer in draf te krijgen. Met de zweep kan je van alles doen, maar reageren doet ie niet. Je moet echt naast hem gaan lopen en mee sleuren. Ik kan je vertellen, na een paar rondjes ben je dat echt zat

Zelf heb ik het idee dat hij gewoon echt geen zin heeft en alleen maar de dekhengst uit wil hangen omdat hij naar alles en iedereen gilt (er hoeft maar een hond voorbij te lopen en hij wordt er meteen heet van)!
Qua voer krijgt hij alleen hooi en paprika's en heel soms een handje biks, maar ik weet niet precies wat.
Moet ik hem iets bijvoeren zodat hij wat meer energie krijgt om te werken? Hij moet ook weer niet gaan stuiteren als er alleen al een hond voorbij komt.
Oef, lang verhaal.
Maar, wie heeft er tips over evt. voer en de aanpak voor het werken?