[LO] Pessoateugel: voor of tegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cishashka

[LO] Pessoateugel: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 13:31

Ik wil misschien een passoateugel aanschaffen voor longeren dus. Maar ben wel benieuwd naar jullie reacties voordat ik er zeker van ben hem aan te schaffen Lachen

zijn er al verscheidenen topics over, dan gewoon slotje en link naar dat topic

Alvast bedankt Lachen

Wiesje

Re: [LO] Pessoateugel: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:36

inderdaad probeer de zoekfunctie eens!!

stephanieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:29

ik heb er ook een gekocht, werkt goed !

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:33

Ik heb er ook een tijdje geleden een aangeschaft, in het begin
moest ze heel erg wennen en snapte ze het niet echt,
maar nu loopt ze er echt lekker op!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:01

mijn hafje had er een hekel aan. Vooral al het gewiebel in haar mond kon ze niet uitstaan. ze probeerde er in te gaan hangen, en werd er alleen maar hard in haar mond van. nee, ik vond het helemaal niks.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 14:49

Heeft iemand ook een site waar ze op staan? Ik kon ze op divoza.nl niet zo snel vinden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 07:04

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:11

Ik ben voor, mits goed afgesteld. Een te strak afgestelde Pessoa kan ervoor zorgen dat je paard vast gaat zitten, ipv dat hij leert zijn rug los te laten en de achterhand eronder te brengen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:10

wat ik me dan altijd al afvraag wanneer heb je je pessoa te strak?

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:19

Ik vind het echt een super ding! ze leren netjes over de rug ontspannen met een actief achterbeen.
bij mijn jonge paard ben ik er ook mee begonnen en zo leer je tijdens rijden netjes ontspannen op kleine druk in de mond.
ook bij oudere paarden werkt het erg goed.
kortom ik ben er erg tevreden over. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:41

Uriah schreef:
wat ik me dan altijd al afvraag wanneer heb je je pessoa te strak?

Een pessoa zit goed als je paard stil staat en zijn neusje er nog wel uit kan hebben terwijl de lijnen nog licht doorhangen.
Het is dus niet de bedoeling (wat ik helaas heb gezien) om je paard stilstaant hooguit op de noodlijn te hebben of zelfs nog dieper.

Voor TS: er zijn inderdaad paarden die er baat bij hebben, bij goed gebruik natuurlijk! Ik zou als je er nog nooit mee hebt gewerkt een instructeur/trice erbij vragen of iemand anders met veel verstand ervan.
Wat ik zelf veel gebruik bij longeren om uit de mond van het paard te blijven is een kaptoom. Dan hoeft je paard dus geen bit in en kan het dus geen effect hebben op hoe hard of zacht de mond van je paard blijft.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:43

Ik ben absoluut voor!

Je moet hem idd wel goed afstellen zoals hierboven goed beschreven staat. Maar dan vind ik het een erg fijn hulpmiddel Ja

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:47

Ik vind het ook een fijn ding mee om te longeren, paard wordt er lekker los van in de rug en zet zijn achterbenen er meer onder

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:30

en als je paard aktief genoeg is maar met zn neus over de grond gaat is dat te los?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:43

Wanneer het actief blijft en het dus niet ten koste gaat van de impuls is, is dat alleen maar goed. Zo laat het paard zijn gehele bovenlijn juist lekker los. Vooral als je alleen met kaptoom of hoordstel longeert zie je dat de rugspieren ook heel soepel mee bewegen.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:19

Bij mijn verzorgpaard hebben we het zelfs op aanraden van de DA gedaan. Hij moest zijn rug extra gaan trainen omdat deze verzwakt was, met pessoa gebeurde dit wel netjes. Maar hij moet idd wel goed ingestelt zijn, anders doet het meer kwaad dan goed...

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:04

Een pessoateugel werkt idd goed om de achterhand te activeren Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:03

Waarom wil je een pessoateugel aanschaffen. Loopt je paardje niet fijn, is hij vervelend. ik zou eerst advies aan je instructeur vragen voor je iets aanschaft. Met touwtejs longeren is een stuk goed koper ook. Maar je moet wel weten hoe je ze moet gebruiken. Knipoog

i_s_l hoe jong is jou paard als je hem nu al op een pessoa laat lopen in plaats van op zijn eigen benen en jou hand. Wat ga je dan gebruiken als dat niet meer werkt. aan de longeerlijn kan je het doen maar met rijden zou ik het niet doen Knipoog . Mijn instructeur rijd jonge paarden in voor particulieren maar ook voor de sport. Maar een pessoa gebruiken voor een jong paard mag niet zegt hij je moet de eerste jaren proberen geen hulp middelen gebruiken om je paardje beter of lekker der te laten lopen. Knipoog Scheve mond allen met longeren. Wij gebruiken touwtjes op stal met longeren ik ben ze gaan gebruiken met longeren toen king 5 was en dan niet strak, om hem te proberen op eigen benen te laten lopen dat is heel belangrijk.

Succes met je paardje

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:42

ik ben zeer te spreken over longeren met pessoa, mits er goed gelongeert wordt!

wanneer je je paard goed traint aan de longe met pessoa kun je hier heel veel voordeel uit halen. mijn paard had tijdens het rijden altijd veel moeite om goed te ontspannen omdat hij het altijd heel erg druk had met zijn omgeving ipv mij. hierdoor kon ik moeilijk met hem werken.

door hem te trainen met pessoa heeft hij geleert om goed te ontspannen in zijn rug. daarnaast is de werking van achter naar vormen echt super.
het belangrijkste is echter wel dat je zorgt dat je de achterhand er goed bij houdt en vooral tempo blijft houden. als je dat niet doet wordt je paard alsnog te lang en gaat hij nog op de voorhand lopen en kan hij gaan hangen.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:09

ik kijk even mee in dit topic want wil er ook een aanschaffen. & dan voor het longeren. want mij paardje heeft er moeite mee de achterhand er goed onder te zetten en daardoor moeilijk ontspant en niet lekker nageefelijk word. als de achterhand er een keer goed onder is doet ze dat wel, vandaar dat ik met haar daarin wil trainen. mijn paardje is deze zomer 5 jaar geworden lijken jullie dit verstandig en goed? of raden jullie dat af

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:13

Ik vind het een goede hulpteugel mits goed afgesteld en niet te veel gebruikt. Max. 1 keer per week en niet veel langer dan 10 minuten vind ik al voldoende. Het vreet bij ongetrainde paarden echt energie: door de vermoeidheid gaan ze soms net meer opspannen.

Cassanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:15

Heeft iemand tips hoe je het beste kan beginnen met de pessoateugel?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:51

Ik begin altijd gewoon met het achterste stuk, dus voor nog niet vastmaken zodat ze daar eerst aan wennen.
Bij het bevestigen van voor is het even zoeken naar een goede positie, laat iemand je adviseren die er vaak mee werkt!