belonen met voedsel --> lager in rang?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

belonen met voedsel --> lager in rang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 13:19

Nav dit topic (viewtopic.php?f=158&t=795693&hilit=)
en overige topics op bokt en internet, vroeg ik mij af of dit nou klopt.
Bij targettraining, clickertraining oid gebruik je voedsel om het paard te belonen na de bridge of click.

Er zijn mensen die geloven dat je jezelf daarmee lager in rang plaatst,
omdat paarden alleen voedsel afstaan aan hogere rangen.

Echter denk ik dat dmv targettraining en clickertraining je juist respect krijgt,
omdat je je paard iets laat doen voor het voer,
en hem laat wachten tot jij vindt dat hij het mag eten.

Wat vinden jullie?

Slotty

Re: belonen met voedsel --> lager in rang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:46

tja, ik doe zelf niet echt aan een bepaalde training, maar ik beloon mijn pard wel als ie bijv braaf achter me aanloopt oid. (bijv na het longeren zonder lijn, dan vraag ik hem aan het einde te volgen zonder dat ik hem vastheb) En ik denk dat als jij zelf consequent bent met het geven van snoepjes dat er niet echt een probleem is... en dat van die rangen, dat weet ik niet. Maar jij bent een mens en geen paard... er is toch ook ander gedrag dat paarden bij elkaar doen en niet bij mensen!?

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:11

Hier had ik zelf nog niet over nagedacht.. maar het is wel een goede theorie.
alleen persoonlijk doe ik veel met belonen met klopejs geven, aaien en belonen met stem. je hebt immers niet altijd beloning bij. ik denk dat je het vanzelf wel merkt aan je paard/pony hoe de rangorde bij jullie is.
het lijkt me ook inderdaad zoals Slotty zegt dat paarden ander gedrag bij elkaar doen dan dar ze doen bij mensen Lachen

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:14

Een paard uit je hand laten eten geeft al aan dat jij je lager in rang stelt. Op zich, belonen met voer, vind ik niet zo verkeerd. Ligt er naar mijn idee dan wel aan hoe je dus het voer geeft.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:41

Stelling 1: Een hoger in rang geplaatst paard staat nooit voedsel af aan een lager in rang geplaatst paard.

Ehm, de leider van de kudde, die neemt de kudde toch mee naar de grazige groene weides? Die zorgt er toch juist voor dat alle dieren in zijn kudde voldoende te eten krijgen? Sterker nog, je ziet regelmatig lager in rang staande paarden naast een hoger in rang staand paard eten omdat het vrienden zijn. De hogere staat de lagere toe te eten zonder zijn positie af te geven.
De hogere heeft dus de macht over het voer en bepaalt wanneer de lagere in rang eet. En dat maakt het verschil! Zolang jij bepaalt wanneer je paard eet, zolang jij kan zeggen, nu blijf je er van af en zolang jij je niet laten intimideren en toch het voer afstaat terwijl je dat eigenlijk nog niet van plan was zal jij hoger in rang zijn, blijven en wellicht zelfs worden!

Stelling 2: Een paard hoeft niets voor zijn voer te doen, overal staat gras

Deze stelling zet ik er zelf even bij omdat die direct hieraan gelinkt is.
Ik vraag me altijd af als ik mensen dit hoor zeggen of ze zich ooit werkelijk verdiept hebben in het wilde paarden leven. Ja, in de zomer staat er gras genoeg, in de winter echter, sterven er dieren van de honger! Ooit een paard gezien die probeert om op zijn knieen onder de draad door te kruipen om die 3 sprietjes gras aan de andere kant te pakken te krijgen? Waarom eten paarden boomschors, ziewier en andere vreemde etenswaren? Paarden moeten heel veel voor een eten doen, misschien nog wel meer dan de hond (aaseter).