Jaarling en vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Jaarling en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 23:03

Hallo,

Kan je bij een jaarling ook al beginnen met vrijheidsdressuur? Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar het klinkt heel vriendelijk haha,

Gr Esther

Roane

Re: Jaarling en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:04

Verdiep je er dan maar even in en nee het is geen goed idee, laat hem maar lekker in de wei met vriendjes spelen en zich eerst als paard ontwikkelen. Lachen

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:14

laat die pony nog lekker in de wei staan!
en als je dan iets wil doen kan je een beetje aan de hand gaan stappen en draven, maar vooral niks overhaasten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:16

Vrijheid in de wei, ja dat kan
daar doen ze wel `dressuur`met hun maatjes Haha!

Als luisteren naar een mens, nee dat kan niet.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:18

Nee dat kan niet , ik zou pas beginnen met 3 a 4 jaar en dan nog niet echt de buigoefeningen !

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:12

Okee Dat is duidelijke taal haha. Het stappen en een beetje draven aan de hand doe ik nu al...

Gr Esther

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:44

ik heb ook een jaarling waar ik vrijheidsdressuur mee wil doen, leer m nu al wel wat commando's zoals terug, naar je toekomen, dat hij me achterna moet lopen enzo, maar geen buigingen! alleen leren luisteren en een band opbouwen en vertrouwen winnen Haha!

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:50

Hey esther!

Eventjes kort off-topic;
Hoe is het met jou en je paarden baby?

Ik ga van de winter ook beginnen met Emil en 'vrijheidsdressuur'..
Naja vrijheidsdressuur ik ga hem leren dat de klikker een beloning is en kleine dingen als naar me toe komen e.d.
Meer niet. Maar met dit soort 'simpelere' dingen kun je makkelijk beginnen hoor, als je maar niet lang en vaak bezig gaat en je moet natuurlijk een beetje op de reactie van je paardje letten en je daar een beetje door laten leiden...

Groetjes Tamara

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:24

Minimum leeftijd voor vrijheidsdressuur is 2,5 jaar.
Dus nee, het kan niet. Een jaarling is daar nog te jong voor. Laat ze lekker baby zijn.

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:48

Mijn paardje staat nu de hele zomer in de opfok veulen te wezen en daarvoor heeft hij buitengestaan met 2 leeftijdsgenootjes, maar ik ben wel in kleine mate met hem aan de gang geweest. Wandelen, 'poetsen', laten wennen... en allemaal van dat soort dingetjes. Daar waren de meeste bokkers ook flink tegen, maar als ik nu in de kudde kijk naar de jaarlingen waar ook enigzins iets mee is gedaan zijn dat wel de makkelijkere paardjes. Ik ben blij dat ik het zo heb gedaan.
Mijn paard staat de kommende winter wederom zoveel mogelijk buiten paard te zijn en omdat ik van mening ben dat kleine en simpele dingetjes met hem te doen geen kwaad kan, komt hij zo nu en dan ook van het land af. En waarom zou je deze 'uitjes' niet af en toe kunnen combineren met ienimini beginselen van vrijheidsdressuur?! Waaronder ik overigens vrijwel alleen het leren reageren op de clicker versta.. Het werkt, mits je het goed doet, alleen maar in je voordeel. En tuurlijk kan bij ieder jong paard blijken, ook bij de mijne, dat hij er nog niet aan toe is.. maar in dat geval merk je het snel genoeg aan de reactie van je paard... En dan is het aan jou om te stoppen en nog eventjes te wachten..

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 13:12

Tmroes schreef:
Hey esther!

Eventjes kort off-topic;
Hoe is het met jou en je paarden baby?

Groetjes Tamara

Hey Tamara,

Ook even off Topic dan maar, het gaat erg goed met Jaida, ik zal je even een PM sturen...

Gr Esther

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:14

pas met VD gaan beginnen als hij 2.5-3 jaar is, psychisch kan je paard dat nu nog niet aan, leker in de wei laten staan met vriendjes tot ie 3 is Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:15

De basis kan wel hoor... Ja : Volgen, komen, stoppen, juiste tempo mee gaan, en draaien.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:17

Soet schreef:
De basis kan wel hoor... Ja : Volgen, komen, stoppen, juiste tempo mee gaan, en draaien.

dat is grondwerk, geen VD

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:58

Ja en dan nog moet je daar niet te lang achter elkaar mee doorgaan.
VD met een Jaarling: NEE (er loopt nog een topic hier over dit onderwerp trouwens)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:03

viewtopic.php?f=122&t=785596 Dit is het andere topic, ik TEM dus eventjes Lachen

Met een paard jonger dan 2,5 jaar is het gewoon echt onverstandig vd te gaan doen. Niet alleen zijn kunstjes als buigen, steigeren en compliment lichamelijk niet goed.. Maar gewoon élk kunstje moet hard over nagedacht worden, en dat vergt zoveel concentratie van een paard, dat je paardje d'r een flinke hoofdpijn van kan krijgen Knipoog

Is hetzelfde dat je een 4-jarig kind wel de basis kan leren qua kleuren, tekenen, vormpjes en krulletjes maken, en misschien zelfs al een lettertje schrijven, (grondwerk, mee laten lopen, hoefjes geven voor uitkrabben, poetsen) maar die ga je ook geen gedichten leren schrijven, of boeken van shakespeare laten lezen (inrijden, op commando liggen, flehmen voor een snoepje).
Tja, noem het antropomorfisme, maar ik denk echt dat je kleuters en jaarlingen in dat opzicht wel kan vergelijken Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:39

Zie het sticky en het andere topic, daar staat het uitgebreid in Lachen