filmpje...ze doet raar...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

filmpje...ze doet raar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 09:22

hoe bevestigen jullie de lange lijnen? wij meestal direct van waar de teugels aan vast zitten door de ring van longeersingel en that`s it. nu laatst hadden we heb anders bevestigd om eens te proberen, maar dat ging helemaal niet! is dit een verkeerde manier van bevestigen? ik had wel meer plaatjes zo gezien? indi loopt heel raar dan ineens (zie filmpje). met haar hoofd juist omhoog te trekken. moet ze dan juist nog wennen? we zijn maar weer teruggegaan naar onze eigen oude manier voordat we iets helemaal verpesten in indi...

Afbeelding

wat denken jullie?

(p.s. vaag filmpje, weer eens met telefoon gemaakt)

Margreet

Re: filmpje...ze doet raar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:15

Het is op het filmpje echt niet te zien hoe de lijnen nou vast zitten, daar zul je wat duidelijker over moeten zijn.

Ik vind degene die longeert overigens ook niet echt handig. Dan weer slap, dan weer vast en het paard slingert alle kanten op... Dat nodigt ook niet echt uit tot ontspannen aanleuning.

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:34

ik ben ook wel van meining dat je de lijnen iets beter in bedwang moet houden iets meer contact houden met het paard lijkt me dan beter gaan

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:01

ik ben het met margreet en peetisgreat eens, de lijnen zijn heel onrustig.
diegene die longeert stuurt het paard ook in een soort vierkant inplaats van in een cirkel.
ze moet het paard opsluiten tussen lijn en zweep net als met longeren met 1 lijn zodat je een driehoek krijgt. (paard, lijn, zweep) alleen dan kan je een mooie ontspannen cirkel krijgen met rustige lijnen. nu snapt het paard er volgens mij niet veel van en is dat ed rede waarom hij zo 'raarr' doet.

ik hoop dat je er wat aan hebt, in elk geval succes!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:27

Nog los daarvan, zou ik gewoon met lint even een cirkeltje uitzetten. Veel makkelijker werken dan...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:18

Ik heb je filmpje eens 'grondig' bestudeert.

Wat ik als eerste zie is dat er een touwhalster wordt gebruikt en geen hoofdstel met bit.
Ik heb geen problemen met bitloos maar ik vind een touwhalster erg scherp als er steeds druk op staat. Ik zou dan gewoon een kaptoom nemen deze ligt ook vaster.

Dan zie ik dat je de lijn eigenlijk onderste boven hebt vastgemaakt. Dus eerst door de onderste ring...dan naar het halster en vervolgens weer vast aan de bovenste ring.
je vraagt dus het hoofd omhoog ipv omlaag.

Er zijn vele manieren om de lijnen vast te maken..koop het boekje van Lammert Haanstra eens.
verder voeg ik me bij de andere opmerkingen meer contact houden en een circel afzetten.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:28

Ik heb ook effe gekeken. Wat ik aanraad is:
Zet een kleine cirkel af zodat het dier nog een beetje steun heeft aan een cirkel.
Laat iemand helpen die verstand heeft van longeren met de dubbele longe.
Leer eerst een keer longeren met een paard die het al goed kent.
Want het filmpje gaat nergens over en je kunt zien dat het dier helemaal niet snapt wat de bedoeling is. Niet negatief bedoeld naar de persoon die aan het longeren is hoor. Maar als je het niet kunt vraag het dan aan iemand die het wel kan.

Dieren2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:09

Ik heb eens geken hoe jij longeert.
Het is niet heel erg dudelijk voor het paard wat hij moet doen. Probeer de volgende keer als je gaat longeren je hand uit te steken in de richting waar ze naar toe moet, dus als je rechts om gaat dan hoe je je hand niet voor je maar steek je hem helemaal uit naar rechts, want jij lijd het paard en de paard niet jou, zo als je ook zag was hij erg afgelijd door zijn omgeving, dus als jij direchten contacht met het paard op een lijn houdt zou hij van zelf naar jou hand lopen en met zijn hooft tussen zijn voor benen lopen.......