Rechtrichten vanaf de grond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Rechtrichten vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 22:14

Een maand geleden is eindelijk de oorzaak gevonden van mijn haflinger haar kreupelheid. Ze blijkt Kissing spine te hebben en lichte spat aan beide achterbenen (maar voor haar leeftijd;21, waren de foto's van haar spronggewrichten zeker niet schokkend).

Ik weet dat ze behoorlijk rechtsgebogen is, en waarschijnlijk speelt haar scheefheid een grote rol in de klachten.
Op dit moment train ik haar op advies van de veearts aan de longe, lange lijnen en naast de fiets. Ik doe veel oefeningen met haar als overgangen en tempowisselingen, zodat ze haar bekken gaat kantelen en haar rug weer leert bollen. Dit gaat tot nu toe erg goed, haar ruglijn is al zichtbaar verbeterd en ze is ook beter/ruimer gaan lopen.
Verder doe ik oefeningen om haar rug wat te mobiliseren en haar buikspieren aan te spannen.

Maar, ik wil ook graag met het rechtrichten aan de slag gaan!
Het "probleem" is dat ik haar niet kan rijden, dus ik wil graag vanaf de grond aan de slag. Bijvoorbeeld aan de longe/dubbele longe/lange lijnen of gewoon grondwerk aan een halster.

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het rechtrichten vanaf de grond en misschien tips heeft voor mij hoe ik hier aan kan gaan werken?
Zijn er eventueel interessante internetsites of boeken?

Basje98

Re: Rechtrichten vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:25

De beste oefening om een paard recht te richten is het schouderbinnenwaarts, wat je heel goed aan de korte en aan de lange teugel kunt uitvoeren.

Ik weet niet of je al bekend bent met Philippe Karl, hij heeft een paar hele goede (Duitse) boeken geschreven, onder andere "Reitkunst" und "Hohe schule an der Doppellonge".

Ik weet niet in hoeverre ze last heeft van haar kreupelheid, want je moet er natuurlijk wel op letten haar niet pijn te doen.

Het correcte longeren kan erg goed zijn, maar kan ook makkelijk slecht worden uitgevoerd en ineens niet meer rechtrichtend werken. Bijgezet met een slofteugel, die door de bovenste ring van de longeeersingel gaat, door het bit en onderaan bevestigd wordt helpt het paard bij het voorwaarts-neerwaarts. Wel moet er op worden gelet dat die niet te strak zit. Met de dubbele longe kun je zelf wel beter de stelling/buiging regelen.

Vanaf de grond kun je al oefenen de hals naar beide kanten te buigen, eerst in het halthouden, later ook in stap (en draf en galop...) Door het buigen van de hals haal je ook de spanning eruit (eerst ontspant de ene kant, daarna de andere) en daardoor ontspant ook de rug.
Door de voorhand om de achterhand te laten wenden, zorg je ervoor dat de achterhand actiever en gegymnastiseerd wordt. Deze oefening belast wel meer de voorhand, dus moet wel zo snel mogelijk over worden gegaan naar het schouderbinnenwaarts. Dit is een verzamelende oefening als het op drie hoefslagen wordt uitgevoerd (weer iedere kant voor zich) want het zorgt ervoor dat steeds het binnenachterbeen begint onder het zwaartepunt te treden en dus rechtrichtend werkt. Je kunt het op een rechte, maar ook goed op een gebogen lijn oefenen.
Ook het (verzamelde) achterwaarts sterkt de achterhand, helemaal als het met overgangen wordt gecombineerd.

Als ze zo extreem rechtsgebogen is, moet je ervoor zorgen dat je die oefeningen, die dit bevorderen, wel kort uitvoert, maar je meer concentreerd op de linkerkant. Je begint (vooral met een nieuwe oefening) aan de makkelijke kant en daarna de andere. Let er wel op dat je niet alleen de moeilijke oefent, anders maak je je paard nog scheef de andere kant op.

Houdt alle oefeningen steeds kort en laat haar tussendoor even uitrusten en nadenken. Dus begin met enkele paaser SB en verlang niet meteen een hele lange zijde.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk voor je ben, voor mij is het allemaal zo logisch maar mijn uitleg is soms niet al te makkelijk... Met handen, voeten en paard is het eenvoudiger... Lachen
succes!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:02

Kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl van Marijke de Jong. Zij geeft workshops om paarden te leren rechtrichten d.m.v. grondwerk. Alles op een rustige, doeltreffende en paardvriendelijke manier.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:31

Rechtrichten aan de longe, doe je door het gebruiken van een dubbele longe.
Zorg dat de benen aan de buitenzijde in hetzelfde spoor lopen, achterhoef hoeft niet in afdruk voorhoef, maar moet niet meer naar binnen of buiten geplaatst houden. Van belang is het voorwaarts lopen en gebruik van de achterhand.
Als je paard rechtsgebogen is, linksom longeren en een beetje stelling naar buiten vragen. Als het paard ontspant, lijn ook ontspannen. Natuurlijk ook rechtsom longeren, maar hier hoef je minder stelling te vragen.

Over www.Paardenbegrijpen.nl heb ik positieve geluiden gehoord.