Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ariannne schreef:wij longeren onze paarden met name voor de keuringen. Het nuttige van longeren is dat je je paard zelf kunt zien lopen onafhankelijk van de zit van een ruiter. Je kunt zien hoe hij zijn been plaatst en je kunt direct correcties geven. Mijn voorkeur is longeren aan de dubbele longe op een ovaal. soms zet ik een paard in de touwtjes en laat hem dan los lopen.
Ariannne schreef:je paard met longeersingel en hoofdstel en dan de touwtjes volgens de lammert haanstra methode via singel en bit tussen de benen door aan de singel vast maken. Je paard zoekt dan zelf een rustige halspositie waarbij hij zijn rug mooi kan rekken en daardoor het achterbeen actiever kan zetten.
Brando12 schreef:Longeren is volgens mij toch wel een belangrijk onderdeel van de africhting van een (jong) paard... Ik kan echter wel begrijpen wat Tuffi en Kaat zeggen over de belasting van pezen en spieren maar longeren is iets dat je zoiezo niet elke dag moet doen maar ik denk dat af en toe is longeren zeker niet slecht is, al is het maar om je paard eens afwisseling te geven, net zoals we af en toe een buitenrit maken. Longeren is echter ook wel goed voor de spierontwikkeling van de rug omdat paard zijn rug kan onstappen zonder het gewicht van de ruiter op zijn rug. Bij longeren let ik er steeds op dat het paard in kwestie goed voorwaarts blijft, de rug goed gebruikt en liefst een beetje de hals laat zakken en de neus iets voor de loodlijn gaat brengen... longeren is voor mij belangrijk, maar al even belangrijk is de ondergrond waar je op gaat longeren...
joyca23 schreef:Het is verder ook goed voor de cominucatie tussen degene die longeerd en het paard. Je moet op je lichaamshouding letten, op de plek waar je staat, of je niet in de persoonlijke ruimte van het paard komt. Daardoor leer je veel meer op jezelf te letten.