.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 22:04

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-05-22 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Re: touwtjes - zelf maken, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:32

Als je eventueel nog geen genoeg geld hebt voor echte touwtjes, kun je het ook met stro touwtjes proberen dat geeft hetzelfde effect.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:51

die gaan toch schuren..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:00

.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:03

Het touw van de touwtjes kun je het beste bij een doe het zelf zaak halen. Kies dan voor een touw dat niet te dun is en glad is. Hoeveel meter je precies nodig hebt weet ik zo niet meer, maar neem liever iets teveel mee dan te weinig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:05

.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:07

Ik heb nav de dvd van Lammert Haanstra een 10m touw bij de Karwei gehaald, en die knoop ik simpelweg vast. Musketon haken zijn prima, maar toch weer een extra kostenpost. De uiteinden van de touwtjes kan je met een aansteker even dichtbranden en klaar. Op die manier kan je ook makkelijk de lengte verstellen, wat met haken eraan toch weer moeilijker is. Ik heb geloof ik het 6mm dikke touw, dat is makkelijk te knopen, niet te dun en niet te dik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:09

.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:18

Ik gebruik 2 touwtjes van elk 3 meter (dus 6 meter touw nodig). Dat is vooralsnog voor ieder paard voldoende geweest. Je kunt natuurlijk ook 1 doorlopend stuk touw nemen, net wat je zelf prettig vindt, dan misschien een metertje extra voor het stuk over de de singel.
Ik heb aan het ene uiteinde een musketon zitten, die klip ik vast op de singel tussen de voorbenen, het andere uiteinde knoop ik gewoon aan de singel en is zo makkelijk te verstellen. Knopen tussen de voorbenen vind ik nooit zo heel prettig om te doen, je ziet zelf weinig en als er wat gebeurt lig je er zo onder. Klip en vast doe ik dan liever, is ook zo weer los als het moet.
Te kort touw werkt natuurlijk niet, maar heel veel lengte over werkt ook niet prettig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:44

.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:49

Zo kun je het ook nog doen ja, gewoon 1 musketon in het midden. Ik heb het touw doormidden geknipt en er 2 aan, aan ieder touwtje een, omdat ik 'm ook nog wel eens aan de zijkant doe. Ik red het met die 6 meter met een paard van 1.80, dus met 7 meter zit je zeker goed. Stukje eraf is uiteindelijk toch ook zo gedaan. Als je gaat knutselen zorg dan dat je een aansteker hebt om de uiteinden even te smelten, dan rafelt het niet. (of een stukje tape als je touw hebt dat niet smelt)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:53

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-05-22 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:14

eum bij de welkoop heb je wel van dat touw ik heb het daar ook weg 5 meter en toen heb ik het om gedaan en wat ik over hield eraf geknipt wist ik zekker dat ik genoeg had

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:54

magda_90 schreef:
@Breghje: ok, dan wordt het dus 10m (denkt heel hard na waar karwij in leeuwarden zit *LOL* )
Maar een musketon haak voor tussen de benen aan de singel zou dat wel kunnen of niet?

Ik knoop het gewoon vast onder/tussen haar benen,ook omdat ik dan de lengte nog kan beinvloeden. Met een vaste musketon haak zit je wel vast aan een bepaalde lengte. Als je haar/hem dan ipv vwnw meer opgericht wil gaan laten lopen, kan je niet makkelijk meer verkorten. Wel zou je dan nog via de ringen aan de zijkant kunnen manipuleren volgens mij.
De uiteindelijke lengte van het touw wordt ook bepaald door de grootte van je paard, ik heb er ook geen 10 meter aanhangen maar iets van rond de 6 meter dacht ik. Wordt op de dvd verteld, maar die heb ik nu even niet standby Haha! .

Succes in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:56

Voor een paard van 1.66 heb ik ruim 7 meter, knoop ze ook gewoon vast op de manier van Lammert Harmstra.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:53

Ik heb er geen musketon haken aan hangen oid. Gewoon een paar meter wit (oke, inmiddels grijs Knipoog ) touw van 6mm oid. Hoe veel meter, geen idee, maar genoeg voor mijn shetlanders.

Ik knoop hem meestal vast als een slof en een simpel knoopje

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:27

Ik heb gewoon een bol touw gehaald en steeds geknoopt, maar dat begon me de keel uit te hangen, en moeilijk om ze precies gelijk te krijgen aan beide kanten bij mijn paard.
Heb toen een stuk van die bol touw gehaald en heb daar aan 1 kant een musketonhaak gedaan en daar achter (beetje passen en meten) 5 ringetjes op gelijke afstand van ongeveer een thiedemann teugel, met de ruimste stand gewoon op ontspannen over de rug laten longeren en de strakste op zeer hoge oprichting (wat we normaal niet eens doen, heb dat ringetje niet eens uitgeprobeert).
Daarna aan het andere uiteinde ook een musketonhaakje en het andere touwtje op precies dezelfde manier.

Nu maak ik het laatste musketonhaakje vast onder de buik, dan door de bitring en dan naar de ring aan de longeersingel, daar doorheen en dan zoals bij een thiedemann vastmaken in het ringetje dat jij prettig vind. Zo kan je verstellen onder het longeren (eerst in ontspanning, later in oprichting bijvoorbeeld.)

Hoop dat dit een beetje duidelijk is, kan anders wel een keer een foto maken...

De musketonhaakjes waren hier 3 of 4 euro per stuk, had er maar 2 nodig, want we hebben er twee van de oude (kapotte) deken afgehaald. Verder hebben ik de ringetjes ook voor een paar euro gekocht. De bol touw lag thuis, maar kost ook niet zo heel veel.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:45

Ik heb volgens mij de meest simpele manier om het midden van een stuk touw te bepalen Haha! ... Vouw dubbel, en leg een plat knoopje op het middenpunt.... Klaar. Knipoog

Je hoeft niet meer te zoeken, legt het midden op de rug van je paard en gaat optuigen. Tuurlijk schuift het wel eens, maar goed dat is te overzien.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:50

Ik heb wel musketon haakjes aan de uiteinde.
Als ik begin doe ik ze aan de onderste ring en daarna haal ik de haak door de onderste ring en zet hem steeds een ringetje hoger vast.
Maar dan moet je wel musketons hebben die door de ringen heen passen!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:18

Ik denk dat je de lengte zeker 6 meter moet hebben, heb ik ook voor mijn paard van ca. 1.64 en dit moet zeker niet korter ! Ik was bij de welkoop nog geen 3 euro kwijt geloof ik.