paard loopt moeilijk linksom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oodrey

paard loopt moeilijk linksom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:41

Hoi, ik longeer mijn paard af en toe, meestal om de achterhand te trainen of om hem gewoon uit te laten wanneer ik niet echt zin heb om met hem te rijden; maar ik stuiter de laatste tijd telkens terug op een probleempje. Ze gaat niet linksom, nouja even, maar dan draait ze zich om. Ik weet wel dat dit haar moeilijke kant is, maar wat kan ik doen om het haar duidelijk te maken dat linksom moet blijven? Ik heb al geprobeerd om haar 'op te sluiten' met een longeerzweep maar als ze dan stil gaat staan en ik haar met de zweep terug naar links wil drijven gaat ze achter of gaat ze eerder naar links 'wijken', maar linksom lopen doet ze niet.

Oja, dit heeft ze niet altijd gedaan, pas van enkele weken. Hoe dit komt weet ik niet.

Ogrop

Re: paard loopt moeilijk linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:16

Begin eens met de linkerkant; Gaat dat goed, beloon je haar met de rechterkant te trainen.
En daarnaast zal je paard vast 1 bepaalde hoek hebben waarin hij/zij zich draait; let hier eens op, als je paard dicht bij de hoek komt. Kun je gaan praten, eens roepen van 'Ela, nu niet meer hé!' En zweepje er bij.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:11

goed achter haar blijven, zodat je haar met je lichaamstaal naar voren drijft. doen ze in de kudde ook altijd. misschien dat het helpt. en inderdaad linksom beginnen en met rechtsom belonen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:46

Links beginnen, als het goed gaat recht. Daarna nog evenlinks kijken of het goed gaat en als het goed gaat stoppen. Altijd goed afsluiten. Misschien vind ze een bepaald iets wel eng ofso je weet het niet, mijn paarden zoeken ook altijd of er geen bak/boom kabouters zijn..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:04

Als ze stil staat ben je al te laat Knipoog Je zult zelf veel vlugger en handiger moeten zijn! Hou in het begin maar een stevig tempo aan, dan is het afremmen makkelijker aan te zien komen.
Timing is echt cruciaal, een *pets* op het juiste moment doet wonderen. Hoe hard die *pets* dan moet zijn, dat zul je zelf het beste weten, maar het moet wel indruk maken, je hebt maar 1 kans he, anders staat ze alsnog dwars.