waarom geen VD met een KWPN-er of NRPS of iets dergelijks

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

waarom geen VD met een KWPN-er of NRPS of iets dergelijks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:38

ik vroeg me af zijn er hier mensen die VD met een KWPN-er of zo want je ziet bijna alleen maar friezen, hafjes , shetjes en soms fjorden maar de wat meer "sport" paarden zie ik eigelijk nooit ja soms dat ze pas kennen maar liggen zitten comliment enz zie je bijna nooit dus nou mijn vraag:

waarom wel/niet VDen met een "sport" paard

nou brand maar los zou ik zeggen

dag dag nini_roosje

Anoniem

Re: waarom geen VD met een KWPN-er of NRPS of iets dergelijks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:04

niemand ?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:06

Met mijn pony ben ik hiermee wel begonnen, maar die is helaas verkocht, de nieuwe eigenaren doen er niets mee..

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:07

ik den dat het best kan .. Alleen mensen met sportpaarden hebben waarschijnlijk met een andere reden een sportpaard gekocht Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:08

Marjo_x schreef:
ik den dat het best kan .. Alleen mensen met sportpaarden hebben waarschijnlijk met een andere reden een sportpaard gekocht Knipoog

ja dat is wel zo maar ik vroeg het me gewoon af

xxSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:08

ik ben er wel mee begonnen met mijn kwpn-er maar ze pikt het wel langzamer op dan pony's

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:10

mijn NRPS snapt het gewoon niet Clown

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:14

Ik ga met Marjo_X mee. Sportpaarden/pony's worden fanatiek getraind voor wedstrijden, het doel is heel anders. Paarden en pony's waar VD mee wordt gedaan zijn (vaak) voor recreatief gebruik: een recreatieruiter heeft geen wedstrijdambities en zoekt ergens anders het doel/afwisseling, bijv. VD.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:34

Waarom zou dat niet? Ik heb een kwpn'er Knipoog .
Niet alle kwpners worden overigens gebruikt als dure sportpaarden. VD is geen hoofddoel voor mij, maar ik doe het wel wekelijks gezellig wat tussendoor.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:11

Nee, je hebt gelijk xKatleentjex, ik bedoel ook niet dat het altijd zo is. Maar als je kijkt naar het algemene beeld zie je dat met de 'recreatieve' rassen veel meer VD wordt gedaan als met de rassen die voor de sport gefokt zijn, zoals KWPN'ers.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:45

Klopt, en dat heeft idd te maken metwelk doel de mens voor zijn paard heeft. Ik heb momenteel al een stuk of 6 KWPNers het compliment geleerd, dus ze kunnen het iig wel! Knipoog

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:48

Ik rijd een kwpn en ik train haar dressuur maar af en toe ben ik wel bezig met VD, gewoon voor de afwisseling Lachen
Ze pikt het goed op, voor snoepjes doet ze alles Tong uitsteken

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:35

Met kwpners gaan ze eerder naar wedstrijd dan VD, met een fjord is dat bijv. snel andersom Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:37

okej er zijn dus toch mensen die het doen met sport paarden maar er zijn er nog altijdniet zo heel veel (vind ik wel jammer want ik denk dat het het er heel mooi uit ziet als je een kwpn in het compliment ziet staan of aan het steigeren ...)

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:57

ja ikke ik heb een kwpn en die kan stijgeren knielen liggen spaansepas compliment

dieselmilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:18

mij kwpner kan op comando draaien!! ben nu ook bezig om op het blok te staan en zweepje vast houden!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:54

er zit hier ook iemand met een vosje, ook een nrps of iets, en die doet alles

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:15

Ik doe ook aan vd met mijn BWP-er!
Idd wat de meeste zeggen dressuur is bij mij mijn hoofdonderdeel zeg maar maar daarnaast spring ik soms en vd soms en soms een buitenritje.
Het is niet dat ik echt zon dressuurfreak ben die iedere week op wedstrijd zit. Ik vind het leuk om afwisselende dingen met mn paard te doen en dan blijft het voor hem ook leuker!

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:12

Ik doe ook VD met m'n kwpn mengelmoesje Lachen Hij heeft er alleen niet altijd even veel geduld voor. Hij kan wel de basis dingetjes en kusje geven, maar daar blijft het tot nu toe even bij. Ik ben daarom maar weer gestort op het dressuur en springen Lachen

Pesade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:07

Vrijheidsdressuur kan men met ieder paardenras beoefenen. Van groot to klein. Wel zijn er rassen met meer aanleg voor bepaalde oefeningen. Het is niet zo zeer het ras wat bepalend is voor het resultaat als wel de manier van trainen. Het belangrijke evenwicht tussen corrigeren en belonen. Het stimuleren. Kijk naar de sterke punten van je paard. Een dier met een steil achterbeen bijv. zal meer moeite hebben met verzamelde oefeningen. Zoek uit door welke trigger hij gemotiveerd raakt.

Ieder paard is gehoorzaam en gemotiveerd te krijgen voor de vrijheidsdressuur. Lukt het niet meteen? Geef niet je paard of het ras de schuld maar verdiep je eens verder in de trainingstechnieken of laat een ervaren VD instructeur komen. Ga bij je zelf te raden wat er niet naar wens gaat. Met de juiste stimulans kunnen jij en paard ver komen.

Succes allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:10

Pesade schreef:
Vrijheidsdressuur kan men met ieder paardenras beoefenen. Van groot to klein. Wel zijn er rassen met meer aanleg voor bepaalde oefeningen. Het is niet zo zeer het ras wat bepalend is voor het resultaat als wel de manier van trainen. Het belangrijke evenwicht tussen corrigeren en belonen. Het stimuleren. Kijk naar de sterke punten van je paard. Een dier met een steil achterbeen bijv. zal meer moeite hebben met verzamelde oefeningen. Zoek uit door welke trigger hij gemotiveerd raakt.

Ieder paard is gehoorzaam en gemotiveerd te krijgen voor de vrijheidsdressuur. Lukt het niet meteen? Geef niet je paard of het ras de schuld maar verdiep je eens verder in de trainingstechnieken of laat een ervaren VD instructeur komen. Ga bij je zelf te raden wat er niet naar wens gaat. Met de juiste stimulans kunnen jij en paard ver komen.

Succes allemaal

dankje er duidelijk Lachen en de andere mense ook er bedankt voor de reacties

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:33

KWPNers zijn over t algemeen toch wel duur. Als ik een paard koop speciaal voor de VD, is dat toch liever niet zo'n duur sportpaard. Als je in de sport gaat kun je natuurlijk daarnsaat wel VD doen, maar emt als hoofddoel VD is het toch een beetje teveel van eht goede.

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:42

Volgens mij maakt het niet uit wat voor soort paard je hebt!!Heb zelf een oldenburger ,en af en toe heerlijk vd met hem aan het doen.Paard vind het erg leuk om te doen, en is er alleen maar beter van geworden.Kan bv op commando flemen,knielen,en allerlei oefeningen aan de hand.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:08

Volgens mij maakt het niet uit wat voor soort paard je hebt!!Heb zelf een oldenburger ,en af en toe heerlijk vd met hem aan het doen.Paard vind het erg leuk om te doen, en is er alleen maar beter van geworden.Kan bv op commando flemen,knielen,en allerlei oefeningen aan de hand.

mee eens Afgod

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:20

Met mijn KWPN-er rijd ik ook wedstrijden (M1) en ter afwisseling doe ik soms ook VD. Ze kan op het moment kusje geven, de spaanse pas en omdraaien op commando.

En het kusje geven enzo heeft ze zelfs binnen 5 minuten geleerd, dus het ligt denk niet aan het ras qua schikbaarheid.