HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessiii

HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 19:28

ik heb een best dringede vraag...
(ik woon in canada)
de winter is net om duz ik kan weer rijden enz.
sinds een week ben ik weer aan het longeren...
nog niet het goeie moment en tijd gevonden om te gaan rijden
maar mijn paard is zo erg sloom!
afgeloope zomer was dat ook maar toen heb ik maar een paar weken kunne rijden omdat ik hem net nieuw had en net was verhuist enz..
en nu ga ik de hele zomer rijden maar hij is erg sloom
als ik longeer kan ik met de zweep klappere wat ik wil maar hij reageert niet.
hij stap en draaft wel gaat wel in galop met heel veel moeite
en hij stapt en draaft erg sloom
wat kan ik hier aan doen??

GRAAG HULP!!!
Kusjes Jessica Hoefjes Moonlight

ellepel

Re: HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:32

wat krijgt jouw paard allemaal te eten?

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:34

Wat meer krachtvoer een optie? En met regelmaat voeren .. en eventueel checken op ziektes .. wormen ofzo .. ?

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:39

Eerst zal ik eens nagaan of t niet iets medisch is waar ie zo sloom is, misschien even bloed laten prikken?
Anders zou je hem ander voer moeten geven, zoals haver; dit werkt namelijk vaak erg goed om net het beetje extra meer pit te krijgen.
Een andere optie is natuurlijk dat jij het paard zelf wakker maakt met geluidjes maken enz. Het kan zijn dat hij niet genoeg respect voor je heeft en niet graag dus voor je wilt werken.

Hoe lang heb je al niet gereden? Je moet er ook rekening mee houden dat de conditie ook niet meer super is na zo'n lange tijd stilstaan Knipoog.

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:32

hij krijgt wel haver en brok 2x per dag..
als die los loopt in de bak en ik jaag hem op heeft die wel veel enegry dan rent die wel lekker..
worme kuur krijgt die bijna weer...
dank je wel voor de tips

p.s ik denk niet dat hij echt respect voor mij heeft:(

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:45

Als het komt omdat ie weinig energie heeft zou ik hem een keer een vitaminepasta geven...
Als ik het zo lees lijkt het dat je paard ook geen ontzag heeft voor de zweep (als ik het niet goed heb moet je het zeggen hoor...) die van mij vond/vind de zweep heel erg leuk.. maar tijdens het longeren werd dit erg lastig omdat hij niet echt reageerder op de zweep... hij ging geen stap voorwaartser lopen.. toen heeft iemand hem een keer gelongeerd en hem een keer geraakt met de zweep.. (ik vond het heel zielig.. maar het moest) en toen kreeg hij wel ontzag voor de zweep.. een paard hoef niet bang te zijn voor de zweep maar hij moet er wel ontzag voor hebben... Misschien een keertje echt een tik geven waardoor hij weer gaat op letten??

scu6

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:51

Om te longeren moet je duidelijk zijn, hem leren wat jij bedoelt als je met je zweep zwaait.

Begin licht, bijvoorbeeld je zwaait heel even met je zweep, daar hoort hij op te reageren maar dat doet hij dus nog niet, de volgende stap is een grotere, energiekere zwaai met de zweep.
Nog geen reactie: een tik op de grond, en als laatst een tik op zijn kont.

Als je elke keer duidelijk een volgorde aanhoud, zal hij het begrijpen en op den duur voor de eerste stap al reageren.
Succes!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:03

Mijn pony heeft dit ook. Even boos worden helpt meestal wel. Haha! Met rijden is ze ook langzaam maar dit is een stuk beter geworden sinds ik haar meer in stelling rij en een langere zweep erbij heb (ik doe er niks mee, alleen het idee dat ik die zweep in mn hand heb helpt al voor mn pony Haha! ). Misschien kan je les nemen? Dat heeft bij mij serieus geholpen.

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 19:55

dank jullie wel deze tippen ga ik snel uit proberen
ben op het moment erg ziek duz kaneven niet naar buiten..
dank jullie!!

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 07:45

Jessiii schreef:
dank jullie wel deze tippen ga ik snel uit proberen
ben op het moment erg ziek duz kaneven niet naar buiten..
dank jullie!!

Beterschap!
Als je weer naar je paard gaat laat je dan even weten of de tips geholpen hebben?

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 02:53

ik heb hem gelongeert...
en 1x met de zweep beetje geraakt en echt goed streng gedaan en nou gaat het wel beter,
1 keer toen iknaar school was en thuis kwam kwam mijn vader net bij de paarden vandaag, hadhij moonlight gelongeert en goed streng gedaan want mijn paard is gwoon bes sloom..
alleen waar ik me nou zorgen om maak dat mijn vader hem denk ikniet heeft laten uitstappen... is dat erg als dat 1 keertje niet gebeurt...?
het gebeurt niet vaak me vader is meestal werken (vrachwagen)

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:19

Martine_m schreef:
Als het komt omdat ie weinig energie heeft zou ik hem een keer een vitaminepasta geven...
Als ik het zo lees lijkt het dat je paard ook geen ontzag heeft voor de zweep (als ik het niet goed heb moet je het zeggen hoor...) die van mij vond/vind de zweep heel erg leuk.. maar tijdens het longeren werd dit erg lastig omdat hij niet echt reageerder op de zweep... hij ging geen stap voorwaartser lopen.. toen heeft iemand hem een keer gelongeerd en hem een keer geraakt met de zweep.. (ik vond het heel zielig.. maar het moest) en toen kreeg hij wel ontzag voor de zweep.. een paard hoef niet bang te zijn voor de zweep maar hij moet er wel ontzag voor hebben... Misschien een keertje echt een tik geven waardoor hij weer gaat op letten??

scu6

Hard slaan helpt lang niet altijd! Ik ken ook een pony die eigenlijk nooit bang was voor de zweep. Toen hij op een andere pensionstalling kwam was het in de ogen van de eigenaresse van de stalling een probleem en die heeft hem toen ook keihard geslagen met de zweep. Zodra hij een tik kreeg begon hij te stijgeren, hij werd net zolang geslagen totdat hij niet meer stijgerde.. Sindsdien valt hij je aan als je ook maar een zweep bij je hebt.. Boos!
Kan dat wijf nog niet uitstaan, nu ik er weer aan denk komt alle woede weer boven en ow, wat deed het mij pijn die pony zo te zien lijden.. Boos!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:52

Oh heb jij het zelfde probleem als mij? nou ja, als ik hem aan de longe longeer en de klappen met de zweep geef, gaat hij wel harder. maar in het zadel eenmaal, je kan klappen wat hij wil maar nee..
die van mij is getest op bloed dingen etc. omdat hij erg mager is geworden, krijg 3 kilo sportbrok onbeperkt kuil en hooi en ook nog mais. maarh ij word niet vlotter!
ik blijf dit volgen!! Lachen

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:01

meisje19 schreef:
Martine_m schreef:

scu6

Hard slaan helpt lang niet altijd! Ik ken ook een pony die eigenlijk nooit bang was voor de zweep. Toen hij op een andere pensionstalling kwam was het in de ogen van de eigenaresse van de stalling een probleem en die heeft hem toen ook keihard geslagen met de zweep. Zodra hij een tik kreeg begon hij te stijgeren, hij werd net zolang geslagen totdat hij niet meer stijgerde.. Sindsdien valt hij je aan als je ook maar een zweep bij je hebt.. Boos!
Kan dat wijf nog niet uitstaan, nu ik er weer aan denk komt alle woede weer boven en ow, wat deed het mij pijn die pony zo te zien lijden.. Boos!

Ik zeg niet dat je hem heel hard moet gaan slaan.. maar ik ben wel van mening dat een paard ontzag moet hebben voor de zweep.. hij moet wel weten wat de bedoeling is als jij met de zweep klapt.. kijk ik weet er zijn stallen die een paard een tik geven en dan een stroomstoot en dan nog een paar tikken er achter aan waardoor het paard die stroomstoot associeert met de zweep... dat vind ik dan ook weer overdrven.. maar ontzag is wel balngrijk!

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:14

Ja, dat bedoel ik ook. Het is ook niet aanvallend bedoelt hoor!
Maar gewoon meer ter verduidelijking dat je niet té hard moet slaan Knipoog
Veel mensen denken ook wel 'maar in de natuur gaat het er ook hard aan toe, dus is het niet zielig.'
Sorry als het aanvallend overkwam!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:43

Haha nee hoor ook niet aanvallend opgevat! sorry als dat dan weer zo over kwam Haha! Maar ik snap je punt.. geef je wel gelijk.. maar ik weet dat mensen vaak TE lief zijn voor hun paarden.. ik heb zelf een hengst van bijna 2.. die moet ik soms egt wel vertellen wat wel en niet mag.. ook al is dit even niet lief...

Maar we bedoelen het zelfde Haha!

meisje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:29

Haha, nee kwam bij mij ook niet aanvallend over, maar ik houd er niet echt van dat dit wel gebeurd zeg maar..
Ik snap jouw punt ook wel, pony die ik wel verzorg valt echt aan en dan kun je ook niet altijd lief blijven.. Knipoog

Haha, ja daar komt het wel op neer Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:23

--> LO

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:28

Is het die vos in je profiel? Zo ja. Laat zijn rug eens nakijken en schaf een ander zadel aan als wat op die foto staat. Dat zadel past niet.
En wat krijgt je paard precies aan eten (hoeveelheid)?
Want meer voeren betekent niet automatisch meer energie.