wat bedoel je nou precies met grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xx_winny_xx

wat bedoel je nou precies met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 21:08

ik lees heel vaak over grondwerk wat beginnen ze daar nu precies mee? Bloos
zelf longeer ik mijn pony ook maar ze wil nooit in een ontspannen stap ik gebruik geen zweep en jaag haar ook niet op, alleen ze kent dat denk ik niet hoe kan ik haar dat aanleren? ze is nog maar 2 en heeft nog maar 2 keer een bit in gehad dus ik longeer nog aan het halster.

Ambiiee

Re: wat bedoel je nou precies met grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:41

Honza blaha, natural horse manship, grond werk en parelli..
www.honzablaha.cz ! wel erg gaaf om te zien!

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:35

Ik heb het boek Grondwerk met paarden van Inge Teblick gekocht.
Is heel interessant.
Je kan misschien ook op haar site even kijken : www.ingeteblick.com (dacht ik)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:38

grondwerk is volgens mij wat anders dan longeren. overigens heb ik laatst een heel leerzaam boekje gekocht 'longeren met lammert haanstra'
Maar dit is misschien nog een beetje te vroeg voor je paard

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:32

Je paardje is nog wel erg aan de jonge kant hoor om te longeren!!! Laat haar nog even lekker paard zijn nu het nog kan! ze kunnen (moeten) hun hele leven nog werken!! Bovendien is het slecht voor de gewrichten (nu ze nog in de groei zijn) om te longeren...

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:07

Mijn verzorgpony is nu 6 jaar en vroeger toen ik hem nog longeerde voor het opstappen.Kon ik hem in het begin ook nooit in stap krijgen.Op het einde wel.Bij mij is het heel geleidelijk aan gegaan dat ik hem zo rustig probeerde te maken en na een drafje al onmiddelijk is stap te zetten.Nu gaat begint hij onmiddelijk is een rustige stap.Bij is het wat vanzelf gekomen, ook doordat hij wat oudere werd en niet meer dat jonge veulen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:11

Grondwerk is het bijbrengen van de basis voor het rijden vanaf de grond, en dat is niet alleen longeren. Het houdt in dat je je paard vanaf de grond vooruit, achteruit en opzij kunt laten lopen, dat je hem leert wijken voor druk. Dat de voorhand, achterhand, middenhand vanaf de grond kunt bedienen. Meelopen, meedraven. Beleefd wachten als jij een deur of de box in wilt, dat je het paard voetjes kunt laten geven, vast kunt zetten en op de trailer kunt zetten, nog voordat je er ooit op hebt gezeten.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:32

Op 21 april organiseren wij een clinic grondwerken ofterwijl vrijwerken. Deze clinic bestaat uit een groot deel theorie met daarnaast natuurlijk alle mogelijkheden om het geleerde in de praktijk te brengen en met verschillende (waaronder mocht je dat willen je eigen paard) paarden te trainen. Echt ontzettend leuk als je zioet wat er in zo'n dag allemaal geleerd kan worden en hoeveel plezier paarden hier aan beleven!!! Kijk op de site voor meer info (klassieke rijkunst van A tot Z; deel 2) of stuur gewoon een pb tje.