Probleem met longeren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xjox

Probleem met longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 16:08

Hallo Lachen

Ik ben net terug van mijn fjord

En ik heb haar gelongeerd. Maar toen trok ze de lijn uit mn handen, ik moest zo wat meerennen Tong uitsteken

Gelukkig rent ze altijd naar dr stal, maar dan nog.

Wat kan je hier aan doen? Ja, ik weet het ze is te sterk voor mij.

Ik ben 1,55 en zij is 1,43 en echt té sterk!

Afbeelding

Iemand tips Haha!

Trice

Re: Probleem met longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:55

Je foto doet het niet Verward

Wat je kunt doen is de longeercirkel afzetten met paaltjes en lint. De meeste paarden blijven dan in de buurt en zullen het niet proberen weg te rennen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:57

Waar heb je d'r dan gelongeerd? Dat kun je dan beter in een afgesloten ruimte doen. Wat kracht betreft, geen enkel mens kan het qua sterkte winnen van een mens. Je moet boven haar staan, zodat ze gehoorzaamt (zijn boeken over, grondwerk enzo).

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 18:02

Ooh, wat raar dat de foto 't niet doet. Ik heb wel perongeluk het hek niet dichtgemaakt. Wel bij de andere bak, maar daar werd ik weggestuurd.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:50

onze fjord is daar ook zo handig in Haha!

gewoon even een rondje afzetten (of een vierkant, het is maar dat hij ziet dat ie niet weg kan) en dan gewoon lekker longeren.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:52

Oke Lachen Lijkt mij ook wel handig voor de volgende keer. Alleen die poedersuiker stalling waar ik sta heeft geen longeer cirkel, en ik mag niet in de bak Maarja dan een ander plekje zoeken

Sikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:51

Als je iets wilt weten over longeren moet je eens kijken in het boek van Lammert Haanstra. Op de beurs Paard & Passie in Groningen gaat hij geloof ik ook demonstraties geven, misschien kan je hem dan ook vragen.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 09:24

oke, bedankt OK dan!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:31

ook lammert haanstra werkt met demo's geloof ik vaak in afgezette cirkels. dat werkt gewoon het meest praktisch.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:36

Inderdaad, gewoon de ruimte afzetten. Dat kan heel simpel met een lintje, daar hoef je geen aparte cirkel voor te hebben.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:48

Hmm, ik ken dat soort fjorden. Zowieso moet je met longeren handschoenen aan, anders heb je binnen de korste keren brandblaren. Ik weet niet of je met hoofdstel longeert?
Dan zal je paard hoogstwaarschijnlijk constant trekken aan de lijn. Als mijn paard dat doet, geef ik een rukje aan de lijn. Reageert hij daar niet op, dan geef ik een harder rukje.
Belangrijk is dat je dan de lijn even met twee handen vastpakt, om genoeg kracht te kunnen zetten. Na het rukje, laat je meteen de spanning weer van het touw af. Net zolang tot je paard weer gaat trekken aan de lijn.
Als je een rukje geeft of je paard zet de benen erin, moet je zorgen dat je met je hakken in het zand staat (beetje figuurlijk) en met je gewicht naar achteren hangen. Als je namelijk mee naar voren gaat hangen, ben je al snel genoodzaakt om los te laten, omdat je anders valt.
Je stemhulp is ook zeer belangrijk. Laat duidelijk blijken wanneer ze iets doet wat niet de bedoeling is. En het allerbelangrijkste: laat duidelijk blijken wanneer ze het juist wel goed doet of goed reageert.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:58

Het heeft ook te maken met timing.
als hij z'n nek/hals recht maakt, kan hij er vandoor.
door op het juiste tijdstip een klein rukje te geven kán hij niet rechtuit.
Dan nog kun je het beste de bak afzetten.

op kracht zal een paard altijd winnen (ook van een grote sterke man), dus zal je slim moeten zijn.

Sikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:51

Klopt Wiesje, Lammert Haanstra (mag ik zijn naam hier nog wel noemen of is dat ook promoten Kim?) werkt ook in z'n demo's met een afgezette cirkel.

Sikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 00:58

Vonnie, volgens mij is het zoals jij het zegt niet goed. Je moet echt eens naar Lammert Haanstra gaan dan zie je dat als je kracht moet gaan gebruiken dat eigenlijk al fout is. Eigenlijk ben je dan de controle over het paard al kwijt. LH weet op zeer subtiele manier echt letterlijk binnen een half uur paarden zo mak als een lammetje te maken. Het is gewoon niet uit te leggen en eigenlijk heel logisch maar je moet het gewoon mee maken. Daarom zei ik in een eerder berichtje ga naar die beurs waar hij een clinic geeft (de naam schijn ik niet meer te mogen noemen want dat is promoten volgens Kim dus zoek maar in vorig berichtje van mij)

Ps Kim dit is wel erg onvriendelijk, nu moet een ander gaan zoeken. Is dit de bedoeling van dit forum?