Clickertraining vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Clickertraining vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:01

Voordat ik (wil) gaan beginnen met clicker trainen wil ik eerst het fijne ervan weten. Hier wat vragen:

-Hoe leer je een paard aan dat een 'click' een beloning is.
-Hoe werkt het précies, ik wil namelijk niet gaan klooien en mn paardje verknallen.
-Waar is het clickertje te koop, is deze het zelfde als de hondenclicker?

Er zullen wel meer vragen gaan komen, zodra ik ze weet, haha. Ook zullen deze vragen al meer dan vaak gesteld zijn, maar het is toch prettig om op je 'eigen' vragen antwoord te krijgen.

Gr. Lilian.

marleen_usar

Re: Clickertraining vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:05

Een clicker koop je in een dierenwinkel,je begint 10 tot 15 keer en dan 4 keer per dag.Dat noemen ze clicker laden,je neemt iets lekkers in je hand en die arm hangt naast je lichaam. Op het moment dat de neus die hand aan raakt dan click je.Je moet je paard wel afleiden en hij/zij mag niet zien wanneer je wat in je hand hebt.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:07

*volgt en doet een poging*

- je leert het paard het door te belonen dmv een klik en dan een snoepje. Zo weet hij/zij dat een klik "braaf" is.

- Is te koop bij dierenzaken , welkoop heeft het ook geloof ik.
kost onder de 5 euro

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:07

Ik heb ook een target stick gemaakt en die werkt erg goed,is ook handig bij het trailer laden.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 13:08

Dus ik begin met bijv. 15 brokjes in mijn hand, dan wijs ik met mijn vinger naar mn andere hand waar de brokjes in zitten, zit hij met zn neus tegen mn hand, click ik, en krijgt hij n brokje?

Edit: *Gaat kijken wat target stick is*, en als hij iets goed doet dan click ik en krijgt hij een brokje. Dus met de Clicker werk je zonder stem?
Laatst bijgewerkt door 901823 op 05-03-07 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:09

als hij of zij iets goed doet, click je en geef je een beloning, dit is eerst elke keer als hij wat goed doet, heeft hij het effect van de clicker door (dus click is beloon) dan stel je de click uit, en gaat hij meer zn best doen om die click te verdienen, je kan de brokjes ook gewoon in je jaszak doen, wij hebben met de hond een heuptasje met stukjes kaas erin, en aan het eind van de training krijgt ze een jackpot (is een bakje met iets waar ze gek op is, in dit geval worst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:10

LilianR schreef:
Dus ik begin met bijv. 15 brokjes in mijn hand, dan wijs ik met mijn vinger naar mn andere hand waar de brokjes in zitten, zit hij met zn neus tegen mn hand, click ik, en krijgt hij n brokje?

als hij zijn neus tegen je hand aan doet, click je idd en beloon je, dan kan je er een woord aan koppelen, touch bijv, en dan zeg je als hij het door heeft touch, raakt hij je hand aan click en beloon, heeft hij dit onder de knie, kan je 2 of 3 keer touch geven, en dan clicken en belonen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:10

Nee je neemt steeds 1 brokje of stukje appel of zo in je ene hand, en je zorgt dat je paard het stukje voedsel ruikt.zodra hij of zij naar je hand gaat met het stukje voedsel dan click je.Click betekend ja.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:12

Om te controleren of je paard het door heeft moet je zogenaamd weg gaan,dan zachtjes terug komen en dan clicken.En dan kijk je of je paard reageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:15

als je clickt is het trouwens wel einde oefening, en moet je dus weer opnieuw beginnen, als hij bijv stil moet staan, hij doet dat, en je clickt, en hij begint te lopen heeft hij de clicker ook door Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:21

Met de target stick loopt hij los naast me en als ik dan met iemans sta te praten blijft hij gewoon stil naast me staan.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:16

marleen_usar schreef:
Met de target stick loopt hij los naast me en als ik dan met iemans sta te praten blijft hij gewoon stil naast me staan.

Huh? Hoe dan?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:24

Ik ben nu bezig hem te leren dat ik hem achteruit jojo, en met buigen. Als hij dan buigt, zeg ik een paar keer buig, geef ik hem een brokje, dan 'staat hij op' en dan zeg ik goed zo! En: Dat is braaf! Welk moment moet ik dan vervangen tot een click?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:31

eerst op het moment dat hij buigt, click en beloon, als hij de clicker doorheeft, kan je hem verder laten buigen, je clickt dan niet als hij een beetje buigt, en hij gaat dan meer zijn best doen, (dieper buigen) dan click je en beloon je, voor hem is de click een teken dat hij het goed doet, en dus iets lekkers verdiend heeft, je kan het commando wel gewoon geven, dan zeg je buig: buigt hij? click en beloon Lachen maar dan moet je dus wel opletten dat als je hebt geclickt, je het commando weer opnieuw moet geven, en hij dus klaar is met buigen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 15:34

Waarom een clicker?
En niet gewoon je stem met: goed zo! Dat snapt hij toch ook? Wat is dan het speciale nut van een clicker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:43

je wil toch gaan clickeren? je vraagt aan mij welk moment je moet clickeren, en ik geef antwoord? en nu wil je niet gaan clickeren?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 17:46

Jawel, zo bedoelde ik het niet, ik vroeg het me gewoon eventjes af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:51

o zo, ok Lachen met je stem kan je idd ook belonen, en je moet eerst ook zorgen dat hij de clicker doorheeft, maar met je stem kan je zeg maar niet doorwerken, als je niet clickt voor een buiging, dan zal hij meer zijn best gaan doen, ze hebben het getest met ratten, als ze op een hendeltje drukten, kwam er een brokje uit, hadden ze dit door, stelden ze het anders in, pas als de rat 5 keer op het hendeltje drukte, kwam er een brokje uit, en zo ging het verder, en je zag de rat idd beter zijn best doen om op het hendeltje te drukken, dus het nut van een clicker (vind ik ) als ze het doorhebben, en je clickt niet voor iets wat hij al kan, gaat hij beter zijn best doen, en met je stem is dit wat ingewikkelder (vind ik)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:09

De target stick maak je zelf, je hebt een bamboe stok nodig en een tennis bal en een paarden snoepje.Maak een gaatje in de tennis bal en zet de bal op de stok,bevestig bv met tape het snoepje boven op de bal.Dan zorg je dat je paard het snoepje ziet en ga je langzaam lopen,je paard wil het snoepje pakken en als zijn neus bij het snoepje is dan click je en geef je iets lekkers terwijl je gewoon door loopt.Op een gegeven moment kan je het snoepje van de bal af halen en zal je paard de bal blijven volgen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:47

Oke, ik zal het is proberen Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:45

na hoelang heeft je paard de klikker door ongeveer ? Na een kwartier klikken en belonen of na een week om de dag trainen ?

Wie heeft er een test om te kijken of ii t snapt ?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:47

marleen_usar schreef:
Om te controleren of je paard het door heeft moet je zogenaamd weg gaan,dan zachtjes terug komen en dan clicken.En dan kijk je of je paard reageerd.

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:50

dat hoeft niet persee, want wat als hij jou nou hoort, en hij kijkt om? als jij het commando buigt geeft, en je clickt, en hij komt overeind, dan heeft hij de clicker dus door! zo kan je het ook zien.
ik denk dat het verschillend is wanneer een paard de clicker doorheeft, en het hangt er ook vanaf hoelang en hoevaak je traint

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:52

Ik heb een heel leuk en goed boekje om mee te beginnen gekocht bij de Slegte in Amsterdam. Het heet 'clickertraining met paarden' en legt heel simpel uit hoe je moet beginnen. Het boekje was 5 euro en ik heb er veel aan gehad om zo te beginnen!
Er staat ook in waarom en hoe je paard er op reageert en hoe paarden leren. Misschien zit er ook een Slegte bij jou in de buurt. Eventueel wil ik het nog wel voor je kopen en opsturen als je er echt niet aan kunt komen. Kan dan wel eventjes duren want ben van de week pas weer in Amsterdam omdat ik nu vrij heb om te leren voor tentamen.

Succes ermee!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:07

Dat boek heb ik ook en het is inderdaad een erg goed maar voor aL duidelijk boek.