Longeren met Lammert Haanstra

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Longeren met Lammert Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 16:05

Er was geen vraag maar raak - rijtopic, dus dan maar hier. denk ik?

Ik heb het boek gekocht Longeren met Lammert Haanstra en dit dus helemaal bestudeerd.
Maar nou heb ik toch nog een aantal vragen en twijfeldingen.

1. "Het achterbeen verdrijft op het laatste moment het voorbeen aan dezelfdekant en moet daarbij ongeveer 1 hoeflengte over de afzet van het voorbeen stappen." Dan zou een paard dus genoeg de achterhand gebruiken. Nou zag ik laatst toen ik met m'n paard liep (in de sneeuw) dat m'n paard altijd z'n achterbeen over de afdruk van z'n voorbeen heen zet. Betekend dit nou dat hij z'n achterhand goed gebruikt?

2. De longeerhouding volgens Haanstra is (toch) dat als je links om gaat, dat je in de rechter hand de zweep hebt en in de linker hand de longeerlijn en het uiteinden. Want ik heb altijd geleerd om dan met links contact met de mond te hebben en rechts bij de zweep ook het uit eindelijk te houden.

3. Kan iemand mij een richtlijn vertellen (ezelsbruggetje) hoe strak de touwtjes ongeveer moeten? Want ik heb het idee dat ik zo altijd te los heb gehad, maar om m'n paard nou te strak bij te zetten, vind ik ook niet fijn.

4. Gebruiken jullie altijd een dekje onder de longeersingel? Want op de foto's staan 9 vd 10x wel met dekje en soms ook niet. Zelf gebruikte ik eigelijk nooit een dekje onder m'n singel.

5. En zou als het paard het door heeft met touwtjes gelongeert te worden, het dan mogelijk zijn om dat ook eens te oefenen met gewicht van de ruiter. Dus met touwtjes bij gezet en dan een ruiter op de rug voor afwisseling, of is dit te veel van 't goede?

Ik hoop dat mensen me hier antwoord op kunnen geven

mariska1989

Re: Longeren met Lammert Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:26

1. Het zou kunnen dat je paard al onderstaand gebouwd is, maar het kan heel goed zijn dat je paard zijn achterhand uit gewoonte al goed genoeg gebruikt.

2. Dat is net wat je fijner vind, ik doe het ook op jouw manier.

3. Dat ligt aan het paard, de touwtjes moeten loshangen (geen druk) wanneer het in de goede houding loopt. Zodra het paard hieruit gaat, dan moet er weer druk op komen (geen druk = beloning)

4. Ik gebruik wel een dekje onder mijn singel, voor de werking maakt het niets uit.

5. Ik snap niet precies wat je bedoeld.?

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:31

niks meer bij te voegen!
alleen bij 5. dat kan wel. is net als voltige denk ik! als het paard dan goed loopt kun jij aan je zit werken zonder zadel als je er op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:58

RUI --> LO.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 10:55

mariska1989 schreef:
1. Het zou kunnen dat je paard al onderstaand gebouwd is, maar het kan heel goed zijn dat je paard zijn achterhand uit gewoonte al goed genoeg gebruikt.

2. Dat is net wat je fijner vind, ik doe het ook op jouw manier.

3. Dat ligt aan het paard, de touwtjes moeten loshangen (geen druk) wanneer het in de goede houding loopt. Zodra het paard hieruit gaat, dan moet er weer druk op komen (geen druk = beloning)

4. Ik gebruik wel een dekje onder mijn singel, voor de werking maakt het niets uit.

5. Ik snap niet precies wat je bedoeld.?

thnx
alleen vind ik het nog steeds lastig te zien wanneer de touwtjes nou goed genoeg zitten. want in stap dan valt het wel goed te zien. maar zodra je gaat aandraven hangen de touwtjes weer te los en kan me paard zn hoofd alsnog omhoog doen.
(ik heb 2 tuigpaarden, dus het is zowiezo al moeilijk voor ze hun hoofd naar beneden te houden)

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:03

hoi

Dan zou ik ze gewoon ietsje strakker zetten. zodat hij toch wat lager moet gaan om de druk eraf te krijgen, wat natuurlijk de bedoeling is. Daardoor gebruikt hij zijn rug dus beter.
ik ben ook net begonnen met bijzetten en ze staan vaak nog strak, het lijkt alsof het hem niet zoveel doet.

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:26

ja idd

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 15:57

egypte01 schreef:
hoi

Dan zou ik ze gewoon ietsje strakker zetten. zodat hij toch wat lager moet gaan om de druk eraf te krijgen, wat natuurlijk de bedoeling is. Daardoor gebruikt hij zijn rug dus beter.
ik ben ook net begonnen met bijzetten en ze staan vaak nog strak, het lijkt alsof het hem niet zoveel doet.

klopt dat idee heb ik ook! de touwtjes blijven maar strak staan en m'n ene paard heeft nu wel redelijk door dat ie los moet laten, maar dan gooit ie z'n hoofd juist wel heel laag. noujah dat is iig al een heel stuk beter dan zo hoog.
en t andere paard, blijft er maar tegenin gaan, en trekken aan de touwtjes.