de brokjes zijn zo geweldig....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

de brokjes zijn zo geweldig....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:51

Pff, ik wil met mijn verzorgpaard de basis van vrijheidsdressuur gaan doen en wil dus beginnen met het gewoon op commando draven, stappen, halthouden enz. enz., zoals ongeveer op die site van vrijheidsdressuur.com. En in principe kan ze dit wel, maar als ik er zonder longeerlijn naast sta oid is het toch weer even wennen.
Dus ik dacht, brokjes in mijn zak, clicker mee, en proberen die handel. En wauw! Wat kon ze dat goed. Die neus bleef constant hangen bij mijn arm, mijn zak en bij.. jawel, de brokjes.
Hij luistert dus in principe absoluut niet naar het commando, maar naar de brokjes, daarom blijft hij bij me staan en als ik stil sta, staat hij het ook!
Wat doe ik aan deze veelvraat? Tong uitsteken
Ik heb het geprobeerd met targetten, maar dan is het ook alleen maar een druk paard dat hyper word van de brokjes en heb ik niet het idee dat hij het snapt...

Brendageene

Re: de brokjes zijn zo geweldig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:04

heb je de clicker wel eerst 'geladen' bij je paard?
Voordat je met clickeren begint moet je paard eerst de link leggen tussen de click en het snoepje. dus je clickt en geeft hem daarna een snoepje/brokjes en dat herhaal je een paar keer. Een goede oefening hierna voor veelvraten (heb er zelf ook eentje) is niet eten.
Je pakt wat brokjes en houdt die voor je paard zijn neus op een open hand, en dan geef je een commando dat hij niet het eten mag pakken (ik zeg 'wachten') in het begin sluit je je hand en als hij toch je hand dan aanraakt geef je hem een por met je vuist. Zodra hij zijn hoofd wegdraait dan click je en daarna mag hij het eten pakken. dit bouw je uit totdat hij op het commando uit zichzelf het hoofd wegdraait en een paar seconden zo blijft staan. Dit is het eerste wat ik mijn paard heb geleerd en daarna ben ik gaan targetten en daarna heb ik pas het blijven geleerd. Mijn paard kon wel al los mee stappen, halthouden en achterwaarts. dit heb ik geleerd zonder clicker of snoepjes, dit moet hij gewoon zo kunnen van mij, ik zie dat niet als trucjes of kunstjes, maar gewoon als een goede verhouding, dat hij mij als leider ziet.

Bouw alles langzaam uit, in het begin geef je bijna direct na de click de brokjes, later gaat hier meer tijd tussen zitten. als je paard dan opdringerig wordt mag je hem best corrigeren door hem achteruit te laten gaan en een gepaste afstand te bewaren tussen jouw en het paard. Jij geeft de snoepjes, het paard pakt ze niet zelf! Op het moment dat je clickt mag je paard dus niet al zijn neus in je zak duwen maar moet rustig wachten tot jij het snoep pakt en het aan hem geeft. De oefening 'niet-eten' is heel handig om je paard dit te leren. hij moet gewoon leren dat als er een click is dat er altijd brokjes komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:54

ja, meelopen is bij mij ook geen probleem normaal, hij loopt gewoon mee aan het touw hoor, stap draf en staat ook netjes stil, maar ik had eigenlijk het idee dat ik straks gewoon midden in de bak kan gaan staan en draf kan zeggen, zodat hij dan gaat draven Tong uitsteken Wellicht is dat te hoog gegrepen.
Dit ga ik dus inderdaad even eerst oefenen, als het goed weer is, eens kijken of dat hem lukt. Het is ook zo'n veelvraat Knipoog
EDIT: ik bedenk me net, moet ik dan toch nog de klikker eerst opladen voor ik begin, ondanks dat ik hem daarna ga leren dat hij van de brokjes af moet blijven?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:56

ja, je leert hem eerst een click is eten en daarna ga je hem leren wachten op het eten. dus liever ook niet op dezelfde dag oefenen.
maar ik weet niet of het noodzakelijk is of je de clicker nog moet laden, als hij direct in je zakken duikt na elke click dan snapt hij denk ik wel wat de click betekent. Als hij alleen maar met je zakken bezig is en eigenlijk totaal geen reactie geeft op de clicker dan snapt hij het denk ik nog niet. ik zou gewoon eens een meter voor hem gaan staan dan clicken en kijken wat zijn reactie is? als mijn paard de click hoort zie je duidelijk een soort blijheid, zo van: yes ik krijg nu snoepjes! Vingers aflikken , vaak gepaard met wat slijmerig kijkgedrag en toch altijd nog proberen te opdringerig te worden. Met het niet eten heeft hij bijvoorbeeld meer geduld dan met kusjes geven, dan duikt hij nog steeds gelijk naar mijn hand na de click, maar dan staat hij dus ook heel dicht bij me. Met het targetten blijft hij bij de pion staan wachten tot ik het kom brengen, of hij draait zich al om naar mij. het is bij mij dus ook nog lang niet prefect, het niet eten kan mijn paard nu 3 seconden vol houden, dan moet hij toch echt even spieken of de brokjes nog in mijn hand zitten Clown

Gewoon consequent blijven volhouden, het kan best even duren voor het kwartje valt, en paarden zijn allemaal verschillend. sommige kunstjes zullen ze makkelijker leren en er meer geduld voor hebben dan andere kunstjes. Maak voor jezelf regels en hou je daar altijd aan, bijv:
- mijn paard krijgt alleen snoepjes tijdens VD en anders niet
- Na elke click volgt een snoepje
- mijn paard mag geen snoepjes uit mijn hand graaien of opdringerig worden, ik wil dat hij bijv. op 1 meter afstand van mij blijft staan en elke keer dat hij een regel overtreed wordt hij teruggezet en begin ik opnieuw