Verkeerde galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:41

Mijn haflinger heeft moeite met de linkergalop tijdens het longeren.
Bij de rechtergalop springt hij altijd goed aan en op de linkerhand neemt hij ook de rechtergalop.
Hij is bijna 3 jaar en ben sinds een tijdje bezig met longeren (zonder bijzet enz.).
De commando's kent hij nu al goed.
Heeft iemand tips om hem in de juiste galop aan te laten springen aan de longeerlijn?

Gloriantjee

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:43

Ik zal als ik jou was gewoon de hele tijd terug naar draf en dan proberen naar de goede gallop. Of beginnen met de linkerhand?

Groetjes Michelle

Boetiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:12

Even terug naar draf en opnieuw proberen. Anders terug naar stap en helemaal opnieuw proberen. Eigenlijk ga ik hierbij toch mee wat Gloriantjee/Michelle je verteld hebt.

flames2dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:40

zoals al is gezegd, terug nemen naar draf! En als hij goed aanspringt blijven door laten galoperen en belonen met je stem.

flames2dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:41

kortom: verkeerde galop = geen galop. Meeste paarden leren het dan wel snel af.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:14

Bedankt allemaal.
Ik neem hem inderdaad terug naar draf gewoon, maar helaas springt hij tijdens 1 sessie longeren vaak helemaal niet goed aan op links (als ik heel erg geluk heb 1 keer).
Als ik denk dat hij de energie niet meer heeft om door te gaan met steeds aan te springen dan doe ik nog even snel een galopje op rechts om het netjes af te sluiten en ga dan pas uitstappen.
Als ik geen galop doe vindt hij niet erg trouwens, want draven is voor hem nog een stuk makkelijker Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:21

Als hij goed zit, een tijdje laten galloperen en terug nemen. Niet gelijk nog een keer proberen maar het is goed zo.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:37

Vaak kan of wil het paard het binnenachterbeen nog niet voldoende dragen, het gooit de achterhand naar buiten en springt dan over.

Idee 1:
Longeer het paard, waarbij je vanuit rust en ontspanning steeds meer opsluit. Dit bevordert de coordinatie en lenigheid van het paard. Galoppeer pas met het paard wanneer het op de cirkel in balans loopt. (Tip: doe dat nooit als je het op moet jagen om het aan te laten springen). Zodra het paard door de trainingen sterker wordt, zal dit probleem in bijna alle gevallen snel verdwijnen.

Idee 2:
Paarden die er uit gemakzucht een gewoonte van hebben gemaakt om over te springen, geef je in de hoek (aan de longe) een tik met de slag van je longeerzweep tegen het achterbeen. (Pas op dat je op dat moment niet reflexmatig met je longe hand terugwerkt). Zo dwing je het paard min of meer om terug te springen in de goede galop. Dit heeft wel wat oefening nodig, dus pas op dat het paard niet angstig word. (sommige paarden verruimen namelijk de galop niet tijdens dit ' naar voren' corrigeren, maar verkorten juist hun galop, waardoor het terugspringen naar de goede galop niet mogelijk is. Zet het paard tijdens deze manier van longeren niet te kort bij, want voor het 'naar voren' corrigeren heeft het paard ruimte nodig. (deze laatste beschreven methode kun je het beste gebruiken wanneer je het idee hebt dat het paard zichzelf ontziet en naar jou idee best correct zou kunnen galopperen)

Idee 3:
Ook het longeren met een dubbele longe kan heel goed corrigerend werken, omdat je dan in staat bent om de achterhand van het paard beter te begrenzen. Het paard kan zo niet naar buiten zwaaien om over te springen.

Als ik jouw was zou ik eerst eens het 1e idee uitproberen, idee 2 en 3 zijn iets lastiger omdat je hiervoor ervaring moet hebben. Het werken met dubbele longe vereist redelijk wat oefening evenals het laten verrruimen van het paard en overspringen dmv een lichte slag tegen het achterbeen.

Hoop dat je er iets aan hebt, bij mijn paardje heeft de eerste optie erg goed geholpen, zij bleek niet volledig in balans te zijn en hierdoor maakte zij te weinig gebruik van haar achterbeen.

succes ermee!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:45

denk inderdaad niet dat het paard dit voor de lol doet of om jou te pesten hoor... zoals velen hier blijkbaar denken Verward
je paardje is zo te lezen nog in de leer dus heeft geen evenwicht en bespiering dit is dus een heel veel voorkomend probleem...
net wat hier boven al beschreven wordt in de hoeken aan springen...
en het paard moet gewoon sterker worden... als jij net gaat lopen kan je dan al hinkellen ? niet dus... dat komt met de tijd... dus geduld oefenen tot je een ons weegt en fout ? terug nemen en opnieuw aanspringen.... veel balkjes draven en gewoon lol hebben met je paard... suc6 !