Nieuwe VD-fan !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

Nieuwe VD-fan !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 12:14

Hallo allemaal !

JAa, ik ben ook beland in de super wereld van het VD-en !
Ik ben Jolieke, heb een arabier van 6 jaar (valesca), en ben druk bezig met VD-en.
Hier een beetje het verhaal:

Ik stond eerst op een stal in Stolwijk, en daar was ik eigenlijk nooit bezig met vrijheidsdressuur. Zoiezo dee ik daar de laatste tijd niet zo veel meer met vales, omdat we gwoon altijd gingen chillen Vork .
De paarden gooiden we los, en we mesten uit. Dan maakten we het gwoon gezellig, lieten de paardjes ff rennen, poetsten en voerden, en gingen weer naar huis.
Alleen in het laatste weekje voor dat we naar de nieuwe stal gingen liep ik altijdmet haar door de bak, en nam ik snoepjes mee. als ik dan stil ging staan moest zij ook binnen 2 stapjes stil staan enzo.
Gewoon een beetje de basis dus.

Op de nieuwe stal was het rijden een groot drama, ze was super gespannen, huppelde maar wat door de bak, en ik kreeg hele bok-series, terwijl ze normaal heel lief voor me is.
Dus ik besloot maar een tijdje niet te rijden, maar haar aan de nieuwe stal te laten wennen. Nou hebben ze op de stal 2 hele leuke longeerbakken, dus gingen we meestal daar heen.
Omdat ik altijd merk dat ze nieuwe dingen best snel oppikt, dacht ik opeens weer aan dit forum, waar ik hele gave verhalen heb gelezen. Wat ik vooral zo gaaf vind, dat je paard niet terug gaat omdat ie keihard in z'n mond word getrokken ofso (waar ik altijd zo'n moeite mee he met dressuur Huilen (die tee strakke slofteugels, kijk mee paard loopt aan de teugel !) , maar dat je echt als maatjes door het leven gaat. je pony volgt je, en je doet leuke dingen samen ~!

Dus gingen we dat eens proberen. En ik heb het vertrouwen van haar weer helemaal terug ! en de band word steeds sterker, ze gaat me echt als leider zien, en ik behandel haar met respect. tuurlijk gaat het soms nog eens mis en verlies ik me geduld als ze onder zadel zo loopt te huppelen, en sla ik lichtelijk door. Maar dan realiseer ik me wel gelijk dat het zo niet hoort, en als ik dan ff stop en haar beetje op haar gemak stel, en we verder gaan en ik met los teugeltje rijd, gaat het prima !

Maargoed, over VD :
Ze kan nu :

DE BASIS

1) 'Halt' (los en ook op afstand)
2) 'stap', 'draf', 'galop' (volg ( naast me blijven lopen) en gewoon los op afstand)
2) 'terug' (achteruit lopen. ook los)
3) 'blijf' (om haar heen lopen zoiezo, helemaal achter haar vind ze beetje eng. voor haar uit zo'n 10 sec.)
4) 'Kom'/'Kom maar'! (ow, ik ben verliefd op dit commando ! Al laat ik har los galloperen(dan flipt ze echt helemaal,. trappen, bokken, steigere, en KEIhard rennen!) , en zeg dan KOm maar (ik ga dan tegelijkertijd door me hurken), komt ze zo op me afgegallopeert, en stopt ze vlak voor me. Ze bedelt niet, maar blijft vrolijk met haar hoofd omhoog om zich heen kijken. Ik zeg dan Goedzo, en ga staan. dan geef ik haar het snoepjes)

KUNSTJES

1) 'Kus' (met haar bovenlip over me gezicht wrijven, of over me hand als ik die opsteek en kus zeg.)
2) 'Been' (wrijf ik met de zweep over haar bovenbeen zodat ze niet schrikt van de zweep en als ik dan vlak onder haar knie ben tik ik zachtjes en zeg ik 'Been'. zolang ik de zweep op haar been houd, houd ze haar been omhoog)

Het is nog niet zo veel, maar ben nu 2 weken bezig, en vind het zoo leuk !
Ik ben nog aan het bedenken wat ik nu ga leren, hebben jullie nog ideen ?

en ik heb nog een vraag, soms als ik commando volg geef, en ik zeg halt gaat ze wel stilstaan, maar heel vaak draait z om me heen, en kijkt ze helemaal met haar oren naar 8er, soms dreigt ze zelfs te bijten, en zit ze maar te zeuren om het snoepje.
Terwijl ik altijd afwissel met knuffel + stemcommando en snoepje. Ze meot oefeningen ook voor een complimentje doen, en niet altijd snoepje krijgen. dit pikt ze met alle oefeningen, zelfs 'Kom'. alleen niet met halt.
Hoe kan ik dit oplossen ??

groethjes Jolieke

JoliekeDH

Re: Nieuwe VD-fan !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 14:34

mm .. iets enthousiaster ? Tong uitsteken

moonprayer

Re: Nieuwe VD-fan !

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:38

hihi ja, he tklinkt heel gaaf zeg,
het komt vaak voor dat lieve paardjes in een nieuwe woon omgeving gestresde kuikentjes worden, ik heb het zelf meegemaakt, kon onder het zadel niks met meneeer beginnen, ben idd ook dingentjes op de grond gaan doen,

terug, halt, kom maar, voetjes geven. steigeren, liggen snapt die nog niet ^^ dan hoor je hem denken,

jaja, geef die wortel nou maar XD

maar dat is heelgoed om zo met je paardje te werken hoor.
ik ben absoluut groen op het gebied van vd.
maar ik ben er heilig van overtuigd dat je zo een super band met je paard kunt kweken..

ga lekker zo door zou ik zeggen

en hoe leer je een paard "de kus"?