Met Pasoateugel naar buiten gericht???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zitah

Met Pasoateugel naar buiten gericht???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 09:51

Wanneer ik mijn paard in de longeerbak (20x20m) longeer met de pasoateugel dan richt ze zich naar buiten. Het maakt niet echt uit of ik haar op de grote cirkel of de kleine cirkel laat lopen.

Dit moet toch eigenlijk niet kunnen met een pasoa? Ik had begrepen dat juist met zo'n teugel de druk altijd gelijk is. Is dat dan niet zo?

En wat kan ik hieraan doen?

loess

Re: Met Pasoateugel naar buiten gericht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:28

Op zich kan dat wel hoor, dat je paard zich naar buiten richt. Wat ik dan doe, is de longeerlijn door het bit naar de singel, dan kun je zelf wat meer stelling naar binnen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:36

Een paard die met longeren telkens met zijn hoofd naar buiten loopt, heeft moeite met balans.
Voor een paard is het een natuurlijke houding die hij aanneemt als hij op een volte loopt dat hij met zijn hals en hoofd de contra stelling aan gaat nemen.

Bij zo'n paard zou ik eerder kiezen om met dubbele lijnen te longeren dan met pessoa. Omdat je hem alsnog moet corrigeren met een pessoa, heeft deze niet echt veel zin en is eigenlijk alleen maar extra belasting voor "niets".

Met dubbele lijnen kun je het paard rechtrichten en een stelling aan laten nemen, waardoor zijn balans een heel stuk gaat verbeteren!

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 20:16

Oh dat kan idd wel kloppen, want wanneer ik haar iets vaker achter elkaar longeer doet ze het minder! Bedankt!

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:25

wat je ook kunt prooberen, is je pessoa aan de binnen kant wat korter doen (niet te veel!!) hierdoor vraagt de pessoa stelling naar binnen. Wat ik doe met mijn paardje (arabiertje van 3.5 jaar, die ook haar balans nog niet helemaal gevonden heeft) is met touwjes werken. Koop een touwtje van ongeveer 6 meter (afhankelijk van hoe groot je paard/pony is) en maak een knoopje in het midden. doe het touwtje door de bovenste ring aan je longeer singen en zorg dat het knoopje precies op de ring zit. Dan haal je aan bijde kanten het touwtje door het bit en bevestig je ze samen aan het onderste ringetje van je singel, tussen de voor benen door. (of aan de zij kant van je singel, net wat je wil, hangt af van de houding waarin je je pony wil laten lopen) de touwtjes vragen ook aan je pony of hij/zij wil ontspannen en over de rug wil gaan lopen. De achter hand hou je onder je paard met je zweep. (rustig zwaaien en niet aanraken). Als je dit onder de knie hebt dan kun je aan je binnen kant het touwtje 1x om een ring slaan, zodat het iets gefixeerd is. hier door vraag je stelling naar binnen..

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uit gelegd, als je het niet helemaal begrijpt koop dan de dvd of het boek van Lamemrt Haanstra, dara staat alles stap voor stap in uitgelegd, evenals het nut, de problemen en het ewrken met de dubbele longe. De dvd (ik ben niet zo ven het lezen) heeft mij in iedergeval super geholpen met het longeren. Succes!!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:41

ik gebruik hiervoor naast de pessoa ook een touwtje die dit voorkomt, als een soort van slofteugel

Wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:37

je kunt je pessoa idd ook aan de binnenkant iets korter maken. of de longe gebruiken naar de singel

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:40

Wie schreef:
je kunt je pessoa idd ook aan de binnenkant iets korter maken. of de longe gebruiken naar de singel

Ik zou dit ook doen, maar dan wel in een afgebakende longeercirkel. Je hebt anders grote kans dat je paard te sterk inbuigt, de achterhand eruit drukt en scheef de volte 'uit gaat lopen'.

PBA_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:42

met de pessoa gebruik ik samen de dubele longe erbij zo kan ik inwerken wat een ruiter normaalt doet en heeft ie een werken achter zijn billen. Werkte super en heb het beste resultaat erbij gehaald. je moet wel met een dubele longe kunner werken anders heeft het geen nut.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:32

als je de pessoa aan de binnenkant iets korter maakt, kan je paard alsnog naar buiten kijken omdat het bontje achter de billen niet is gefixeerd

PBA_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:34

klopt

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:35

pantarhei schreef:
als je de pessoa aan de binnenkant iets korter maakt, kan je paard alsnog naar buiten kijken omdat het bontje achter de billen niet is gefixeerd

Dat wilde ik juist zeggen..... Een pessoa kun je niet aan één kant korter zetten.

(Zie post van Splash, dan moet er inderdaad een dubbele longe aan....)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:01

of een extra sloftouwtje

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 19:31

Jemig dan zit ze wel erg ingepakt. Meestal loopt ze gewoon los door de bak dus dan zal ik ze eerst maar weer eens aan gaan lijnen....

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 00:27

hier zit ik dus ook mee mijn paard loopt op de rechterhand ook helemaal naar buitengericht en longeer ook met pessoa en korter zetten aan de binnenkant werkt niet pessoa loopt dan gewoon nog naar buiten..

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:33

als ik 1 kant korter maak van de pessoa gaat het prima bij mij! ik werk ze zo een tijdje linksom en rechtsom ,dus ook met contrast stelling en daarna maak ik die ene kant weer gelijk met de andre kant en het paard is zo los als het maar kan!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:34

Uriah schreef:
als ik 1 kant korter maak van de pessoa gaat het prima bij mij! ik werk ze zo een tijdje linksom en rechtsom ,dus ook met contrast stelling en daarna maak ik die ene kant weer gelijk met de andre kant en het paard is zo los als het maar kan!

Het bontje achter de billen kan schuiven, dus met bovenstaande methode werkt het alleen als een paard niet trekt, de meeste die liever naar buiten kijken, doen dit echter wel