pessoa vs gogue

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle

pessoa vs gogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 14:15

Nou de titel zegt al heel veel, maar mijn vraag is wat is nou het echte verschil en welke kan je beter gebruiken in welke situatie.

Sommige mensen zeggen dat een gogue dezelfde werking heeft als een pessoa, maar volgens mij is dat niet geheel zo of wel? het zal wel iets hetzelfde zijn maar niet geheel.

Ik zelf heb op dit moment een gogue, maar overweeg een aanschaf van een pessoa, en wilde graag ervaringen weten.

Urielle

Re: pessoa vs gogue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:06

Een gogue heeft een hele andere werking Haha!
Met een gogue werk je richting halsstrekken, een pessoa kun je op verschillende manieren instellen, van vrij laag naar opgericht. Een pessoa heeft ook het bontje achter de kont wat voor iets meer activiteit achter kan zorgen (bij beide hulpteugels moet de longeur uiteraard de achterhand blijven controleren want dat bontje is geen garantie). Een pessoa vind ik te zwaar inwerken voor een jong en ongetraind paard, maar wel prettig voor een paard die naast zijn werk onder het zadel nog training aan de longe kan gebruiken. Fijn aan de pessoa is dat je een gevorderd dressuurpaard in dressuurhouding kunt longeren. De gogue is fijn voor paarden die getraind moeten worden om de rug rond te maken en de lage lijn op te zoeken, bijv. paarden die graag tegen de hand komen of sterrekijkers. Ik gebruik hem ook graag bij het longeren van jonge paarden die onder het zadel nog niet zo goed begrijpen dat ze naar de hand toe moeten zakken. Beide hulpteugels hebben een minder strakke inwerking dan een bijzetteugel en beide hulpteugels bieden geen steuntje aan om op te gaan hangen. Welke hulpteugel geschikt is hangt af van hoe je paard loopt.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 12:13

bedankt voor je reactie!!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:45

Wat is een gogue als ik vragen mag?? Ziek

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:47

ja, heb ik ook nog nooit van gehoord..

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 15:48

Afbeelding

dit is een gogue. hij werkt dus meer in achter de oren i.p.v ook langs de achterhand.

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:49

ow okej...thnks Tong uitsteken is inderdaad niet voor de achterhand nee

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:52

Bedankt!!