VD nooit meer wat lekkers tussendoor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Em_Willem

VD nooit meer wat lekkers tussendoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 11:42

Ik ben bezig met een start te maken in het vrijheidsdressuur. Alleen ik zit met 1 ding.
Soms als mijn pony in de bak staat geef ik hem gewoon wat lekkers, een wortel ofzo.
maar kan dit nog wel als hij straks het clikkeren heeft geleerd? Want dan komt er zonder beloningssignaal een snoepje. Of moet ik hem dan gewoon het allersimpelste kunstje vragen die die kent, zodat hij bijna niets hoeft te doen voor wat lekkers?

Mews

Re: VD nooit meer wat lekkers tussendoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:59

Zelf geef ik nog weleens wat (bv als ik oud brood mee heb en meer heb dan ik met clickeren gebruik, of 's ochtends geen tijd heb en dus alleen even de broodjes voer), die geef ik dan zonder click gewoon, en hij snapt dat.

Amable zei in een ander topic dat ze wel altijd clickte, maar dat hoefde dan niet persé voor een kunstje te zijn. (als ik het goed herinner...)

Ik zou even kijken hoe je paard erop reageert als je gewoon eten geeft, vind ie dat raar, durft hij het niet te accepteren omdat er geen click heeft plaatsgevonden? Als hij er geen problemen mee heeft en ook nog even goed de verbinding tussen de click en het eten blijft maken zie ik er geen probleem in als je hem af en toe wat geeft zonder dat je clickt, buiten de trainingssessies.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:27

Ik voer ook gewoon wel eens een worteltje of een snoepje zonder dat daar een click bij hoort. Ik VD op één vaste plaats en mn pony weet dan ook gelijk dat het VD tijd is en dat daar alleen een beloning komt als er geklickt wordt. Ik heb niet het idee dat ze het erg verwarrend vindt dat ze tussendoor ook wel eens wat krijgt als ik niet aan het VDen ben.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:31

ik geef ze ook wel eens zo wat. maar mn paard gaat altijd al zn truckjes uithalen om nog meer te krijgen. na een tijdje heeft hij dan wel doro dat het niet werkt. en stopt hij maar.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:24

ik geef Banjer ook nog wel genoeg lekker tussendoor hoor... Haha!

Ik moet er wel bij zeggen dat Banjer een ervaren VD- en Clickerpaard is, en ze weet dondersgoed het verschil tussen "zomaar wat lekkers" en wanneer we aan het trainen zijn. Als we aan het trainen zijn, dan krijgt ze alleen wat lekkers na de click... Lachen

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:31

Banjer schreef:
Ik moet er wel bij zeggen dat Banjer een ervaren VD- en Clickerpaard is, en ze weet dondersgoed het verschil tussen "zomaar wat lekkers" en wanneer we aan het trainen zijn. Als we aan het trainen zijn, dan krijgt ze alleen wat lekkers na de click... Lachen

Röskur vind ik nog niet een ervaren VD- en clickerpaard, maar ook hij snapt dit verschil. Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:05

Ik persoonlijk ben daar idd heel consequent in, geen lekkers los uit de hand alleen na een click. Clicken kan voor alles, omdat ik bijvoorbeeld vind dat hij lief kijkt. Of ik gooi het in zijn voerbak ofzo. Ik geloof best dat Jauke het verschil zou snappen, maar ik wil voorkomen dat hij in zakken gaat snuffelen enzo, ook als ik gewoon in de stal of wei ofzo sta. Ik vind het niet moeilijk om hier consequent in te zijn, en het geeft voor mijn gevoel toch een stuk duidelijkheid af naar het paard toe.