Tja, misschien weten jullie wel wat dit betekend maar mijn paard likt vaak (vooral na het echte longeerwerk dus tijdens het uitstappen) haar lippen. Of ze nu met hoofdstel, met bijzet, zonder bijzet, met halster of helemaal kaal (vrij) gelongeerd wordt, ze likt altijd haar lippen. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of dit iets te betekenen heeft?
Dat is grappig, dat doet die van mij ook altijd. Ik wist dit niet. Ze doet het met longeren en met losgooien. Of ze het ook met rijden doet weet ik niet, heb er pas 4x opgezeten!
Wist ik ook niet.. Ik ken ook een paardje die dat deed. Maar dat deed ze eigenlijk alleen tijdens het rijden. Wij dachten dat ze dan zweet proefde wat lekker zout was.. haha
mijn paard likt ook vaak z'n lippen met longeren of rijden, terwijl hij toch best dominant is. Hij probeert vaak over me heen te lopen. Hij is ook erg dominant tegen andere paarden. Zou hij mij dan echt als leider zien???
Kijk maar naar monty roberts, die werkt er al jaren mee!! En verteld ook altijd dat het paard er dan aan toe is om weer een level verder te gaan. Het is een signaal van overgeven, accepteren. Paarden doen het ook bij elkaar in de wei, is gewoon een vorm van communicatie!!
Lippen likken betekend niet automatisch dat ze je als leider zien, maar dat ze ontspannen zijn en nadenken. Paarden die schrikken, paarden die gespannen zijn, hebben een heel strak mondje. Paarden die denken, likken hun lippen en geven heel vaak een diepe zucht.
Monty Roberts heeft hier dus helemaal niets mee te maken, en communicatie is dit ook niet.
smakken is een teken van onderdanigheid. dat likken kan ook een gevolg van het speekselen zijn. 1 van mijn pony's likt de hele tijd het schuim omd haar mond weg. voordat ze begint te schuimen loopt ze alleen te smakken.
Had gelezen in een boek , dat smakken(likken) teken is dat hij je repecteert, hoofd naar beneden als vriend ziet, en binnenoor naar binnen, als leider (als die factoren dan samen) Maar je moest wel dingen voor afgaant doen en er tussen in, heel vee lichaamstaal gebruiken
Ik zou zeggen kom allemaal naar Horse event en woon de clincs van monty zelf en stel de vraag er over. Annemarie van der Toorn en Ian vandenberghe hebben het me van de week uitgelegd hoe het precies zit. Alleen het is zoveel informatie. Dat ik dit liever zelf niet over breng. In alle dingen die hier gezegd worden zit een kern van waarheid.
Likken en kauwen is zo wie zo een teken van ontspanning. Je kunt natuurlijk ook een mailtje sturen naar Annemarie en om uitleg vragen of een pbtje ze is annemariev op bokt.
likken en kauwen kan heel veel betekenen. Je moet het hele verhaal erbij hebben om te weten "wat het betekent". je kan niet zomaar één ding eruit pakken. Het kan zijn dat je veel te veel druk levert of dat je paard heel gespannen wordt van het longeren en dat daarna de spanning afvloeit, daardoor gaan ze vaak likken. Er gebeurt in ieder geval iets mentaal met het paard, of dat positief of negatief is, moet blijken uit wat er aan vooraf gaat. Over alleen het likken kan je dus niet zoveel zeggen.