Aan de lange lijnen leren lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Aan de lange lijnen leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:54

ik wil gaan beginnen met longeren aan de lange lijnen met me verzorg a- welshje. ik heb wel een longeer singel maar die is veel te groot. moet je dan 2 longeerlijnen aan het bit vastmaken

wie heeft mij tips om dit het beste aan te leren

renske

Re: Aan de lange lijnen leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:21

Ik denk dat je het best kan beginnen met een les of workshop erin en dat je vanaf daar verder kan werken. Zelf zoek ik ook les of workshop erin omdat ik ermee wil beginnen dus ik volg dit topic gelijk even!

(Trouwens passende longeersingel lijkt mij vrij noodzakelijk omdat anders je nogal wat gerotzooi krijgt met de lijnen die slecht hangen)

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:29

renske schreef:
Ik denk dat je het best kan beginnen met een les of workshop erin en dat je vanaf daar verder kan werken. Zelf zoek ik ook les of workshop erin omdat ik ermee wil beginnen dus ik volg dit topic gelijk even!

(Trouwens passende longeersingel lijkt mij vrij noodzakelijk omdat anders je nogal wat gerotzooi krijgt met de lijnen die slecht hangen)

ik heb een clinic gedaan in de rai en daar hebben we het met zadel gedaan
beugels laten hangen op het kortst en dan met een riem vastmaken onde de buik door is prima te doen met zadel
de lijnen lopen dan door de beugels heen.
ikke aanemen dat eddy de wolf wel weet hoe het moet
zie foto

Afbeelding

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:35

Dus de lijn loopt onder de buik door?? en ook nog eens door stijgbeugels die kunnen klapperen? Getsie... daar krijg ik enge ideeen bij... Ik zou nooit me lijn door de beugels willen halen, zolang je paard braaf loopt kan het allemaal prima gaan, maar als je een paard hebt wat niet zo goed luistert of niet braaf het rondje loopt... kan die 10 keer Eddy de Wolf zijn mij niet gezien!!!

Bij het werk aan de lange lijnen zou ik zowiezo geen zadel of singel gebruiken. Je krijgt dan een kniek in de verbinding naar de mond, en die wil je toch zo glad mogelijk houden. Mijn ervaring is dat zonder singel het beste werkt. Je kan wel een singel om doen om je ponie bij te zetten bijv. maar dan niet je teugels door de ringen halen maar langszij.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 19:36

ik heb vandaag voor het eerst geoefend. kheb er nog niet veel ervaring mee maar het ging redelijk goed. 2 longeerlijnen vast gemaakt aan de bitringen. en toen ging ik er achter lopen net als bij de kar zeg maar. het sturen is nog moeilijk maar we hebben rondje stap en zelf indraf voor mekaar gekregen. ik heb nog geen longeersingel want die is te groot voor der.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:11

[quote="regine"]Dus de lijn loopt onder de buik door?? en ook nog eens door stijgbeugels die kunnen klapperen? Getsie... daar krijg ik enge ideeen bij... Ik zou nooit me lijn door de beugels willen halen, zolang je paard braaf loopt kan het allemaal prima gaan, maar als je een paard hebt wat niet zo goed luistert of niet braaf het rondje loopt... kan die 10 keer Eddy de Wolf zijn mij niet gezien!!! quote]

De lijn loopt vanaf het bit, via de beugel (waar anders dus de ring van de singel zou zitten) om de kont van het paard heen... dus gaat niet onder de buik door, zou ook lastig longeren worden met al die benen in de weg Knipoog

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:55

Hmm het leek net zo op de foto... en dan nog zou ik geen lijnen door beugels heen halen. Ringen aan een singel zijn veel stabieler, blijven op 1 plek, dan beugels die zwaaien en klapperen.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:12

regine schreef:
Hmm het leek net zo op de foto... en dan nog zou ik geen lijnen door beugels heen halen. Ringen aan een singel zijn veel stabieler, blijven op 1 plek, dan beugels die zwaaien en klapperen.

beugels die zwaaien en klapperen hihi
nee met een riem heeft hij de beugels aan elkaar gemaakt. Eddy de wolf van westenrode
en niet een longeerlijn onder de buik door.

is prima te doen

met singel gaat het ook
maar als die niet binnen je bereik is is dit een optie

gr

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:54

Ik heb ook een workshop gezien met lange lijnen van Eddy de wolf van Westenrode. En daar deed hij inderdaad hetzelfde als jarno al zegt. Maar hij zei er ook bij dat ook met longeersingel kon maar met zadel door beugelriemen halen vond hij wel fijn ook, omdat hij de ringen bij longeersingels vaak te hoog vond zitten.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:09

Tja wat een ieder wil, maar ik vind het door de beugels halen echt niet slim! Ik zie daar echt problemen van komen.

Mijn singel heeft ringen van boven tot onder dus te hoog lijkt me niet. Daarbij doe ik alleen de bijzets aan de ringen en de longe gewoon zonder storingen van de paardenmond naar mijn hand. Lijkt me toch niet prettig dat een paard door de beugels die toch bewegen, het hangt tenslotte los, steeds rukken in de mond krijgt...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:38

Nou ik heb het alledrie gedaan Knipoog Zonder iets, met zadel, met schoftje van mentuig en met longeersingel. Het kan allemaal en het is ook allemaal zeer veilig (mits goed gebruikt natuurlijk) maar het werkt niet voor iedereen en voor ieder paard. Ik raad je aan om het allebei eens te proberen en dan voor jezelf en je paard kijken wat het beste werkt. Ik heb een tijdje verplicht met schoftje moeten trainen (ivm met internationale wedstrijd) en ik vond het minder prettig dan de lijnen helemaal vrij. Maar het is vooral een kwestie van persoonlijke smaak heb ik gemerkt.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:58

Die beugels hangen niet los, ze zitten met touwtje of iets strak aan de singel gebonden waardoor ze niet klapperen of kunnen bewegen.. Maar mij lijkt met longeersingel en dan met lage ringen het fijnste als je vanuit dubbele longe aan de lange lijnen gaat werken. En als je echt alleen lange lijnen gaat doen zou je ook zonder iets kunnen doen. Maar ik denk dat Eliine ook gelijk heeft met dat het met smaak te maken heeft.