Ik heb een verzorgpony van 21 jaar. Ze wordt minimaal 1 keer per week gereden en maximaal 6 keer per week. Dit gebeurt door mij en nog een verzorgster. Wij zijn eind september begonnen met 1 keer per maand lessen in "het recht richten van het paard". Dit gaat allemaal zeer voorspoedig, alleen we lopen tegen 1 probleem op, sinds we zijn begonnen met "het recht rijden van het paard".
Mevrouw denkt dat ze nog een jonge stoere puber is, die als ze los gelaten wordt met alles de lucht in vliegt. Ze gaat dan zo erg tekeer dat ze vaak de dag erna onder het zadel kreupel-onregelmatig loopt. We proberen dan extra oefeningen te doen met kont eronder rijden, zoals veel voltes en achterwaarts zodat ze der achterbenen goed gaat gebruiken, en natuurlijk de oefeningen voor het recht richten. Meestal loopt ze dan na +/- 1 weekje weer redelijk de oude.
Aan de ene kant wil ik haar graag loslaten zodat ze haar "ei" kwijt kan, en aan de andere kant wil ik ook weer niet dat ze dan weer kreupel-onregelmatig loopt. En als ze lang niets los is geweest is ze kei druk en gaat ze onder het zadel met alles de lucht in vliegen. Ook met lang rijden rijdt je dan de frissigheid er niet uit. Toen kwamen we op 't idee, misschien is het dan beter als we elke keer als we er zijn haar loslaten, maar dit kan weer niet in verband met last van (soep)ogen (ook al maak je de ogen schoon met een sponsje, houdt ze er toch last van).
Onze vraag aan jullie is: "Hebben jullie misschien ideeën wat we hiertegen kunnen doen?"
&
"Hebben andere mensen misschien ook sneller last van onregelmatigheid nadat ze begonnen zijn met het rechtrijden of is dit echt haar leeftijd?"
Ik hoop dat jullie ons misschien met goeie ideeën kunnen helpen en met informatie een hoop kunnen leren.