Maar zodra ze er geen zin meer in heeft loopt/rent ze weg. Ik heb haar niet meer vast omdat ze bijna alles (kom, ho, terug, opzij, aan de hand meedraven, stappen etc) gewoon braaf doet zonder dat ik haar vast hoef te houden. Ik doe het gewoon in de bak, dus ze kan nergens heen, maar het is toch flink irritant als ik er steeds weer achteraan moet als ze weer even vond dat ze genoeg gedaan had. Als ik haar weer mee terug neem naar de plek waar we bezig waren, doet ze daarma wel weer braaf mee en luisterd ook goed. Tot ik weer iets vraag wat ze (denk ik) te moeilijk vind of geen zin meer heeft.Tijdens het rijden wil ze ook nog wel 'wegrennen' als ze vind dat ze genoeg gedaan heeft of ik teveel vraag. Dan gaat ze gewoon uit protest galloperen (hoofd en staart in de lucht, en gewoon sterk maken en galloperen). Heeft dit met elkaar te maken?
Weten jullie hoe ik dit het best kan oplossen?
Probeer in plaats van zo'n toch vrij radicale oplossing te zoeken waar het vandaan komt. Misschien probeert je paard je wel iets duidelijk te maken. Doe je de oefening zoals altijd, voer je hem consequent uit? Hoe lang ben je al aan het trainen? Hoeveel nieuws heeft je paard geleerd en hoe lang / goed kan het paard dit al? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je paard het echt moeilijk vind en mentaal even 'genoeg' heeft. Ik train ook liever los met mijn paard, júist om deze reden: Hij geeft zo duidelijk aan als hij genoeg heeft gehad. Als dit voorkomt laat ik hem nog een laatste oefening doen die hij goed kan, en daarna stop ik met de training.