overkruis (longeren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

overkruis (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 10:41

Met longeren gaat mijn pony altijd overkruis galoperen. Weet iemand wat ik daar tegen kan doen?

mickey1978

Re: overkruis (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 11:20

Is er niemand die hier antwoord op kan geven?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:22

Mijne doet het ook. Als het een paar passen wel goed gaat en het gaat mis dan consequent (EN RUSTIG!) corrigeren. Helpt bij Garinka ook. Met of zonder hulpteugels, wel of niet in een afgezette ruimte maakt niks uit. (los in de wei doet ze het ook, maar niet onder het zadel)

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 11:50

Nee onder het zadel doet ie het nooit, alleen met longeren, erg irritant

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:51

Ik denk dat het een manier van opvangen van het evenwicht is. Mijn pony doet dat ook wel eens, maar dan moet ik haar iets meer ruimte geven of net iets minder en meer opdrijven van achter (dit allemaal wel tussen de lange lijnen!) en dan kan ze het beter volhouden.
Het wil ook helpen om het hoofd van het paard naar binnen te laten kijken, maar dan wel zorgen dat ze niet naar binnen valt, dit doe je door je longeerzweep je gebruiken, richtend op de schouder!

Lukt dit allemaal niet, dan zou ik haar eens bijzetten met touwtjes en dan iets naar binnen stellen, maar let erop dat je de touwtjes niet te kort doet!!
Verder, veel aan laten springen en korte stukken galopperen... springt het paard over, rustig terug naar de draf en opnieuw, doet ie dat goed, dan uitbundig belonen met je stem!

Je kan bete het goede belonen, dan het slechte hard straffen! Paarden doen alles voor een beloning!

groetjes RaichuHollow

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:18

Tikkie tegen het binnenachterbeen met de zweep, dan wisselen ze wel bij. Je kunt er eventueel een stemcommando aan verbinden. Ik kan overkruist galopperen inmiddels corrigeren met "om!" Haha!
Terug naar draf om te corrigeren ben ik geen fan van, ze kunnen prima wisselen en galop was de opdracht. Niet verkeerd aanspringen en dan weer "lui" in draf. Je zal een slimmerik treffen...

Oefen korte stukjes, het gaat om het aanspringen, niet om het lang doorgaan. En ze worden daar heel fijn scherp van!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 23:53

Margreet schreef:
Tikkie tegen het binnenachterbeen met de zweep, dan wisselen ze wel bij. Je kunt er eventueel een stemcommando aan verbinden. Ik kan overkruist galopperen inmiddels corrigeren met "om!" Haha!

Ik sla liever niet met longeerzwepen en al helemaal niet tegen benen.

Deze oplossing zou bij Garinka alleen maar stress veroorzaken en resulteren in keihard overkruisd galloperen. Een paard doet zoiets zelden expres verkeerd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:10

Een tikkie is wat anders dan slaan... en ook niet bedoeld als straf, maar als aanwijzing. "Kom, zet 'm er eens bij joh!"

Ik ging er vanuit dat iedereen zelf het verstand zou hebben om in te schatten hoe dat bij zijn/haar paard gedoseerd moet worden (varierend van een *klets* tot alleen maar wijzen...), maar blijkbaar heb ik dat toch een beetje overschat... Onder de man activeer je ook nooit het binnenachterbeen net ff dat beetje extra?

Ik vind het overigens wel basaal dat een paard de longeerzweep gewoon accepteert zonder rare fratsen. Gebruik pas je aan aan het paard, maar hij hoort er wel bij. Respect is wat anders dan angst.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 11:00

Ik gebruik geen longeerzeep want mijn pony is daar vreselijk bang voor, dan gaat hij er zeker vandoor.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:45

Het is nogal off-topic, maar dat vind ik dus onzin. Ieder dier kan er aan wennen dat je een zweep in je handen hebt, desnoods laat je 'm naar achteren wijzen en begin je met een kleintje. Rijden kan niet zonder voorwaarste hulpen, dus longeren ook niet als je zinvol wilt trainen. Vluchten is niet hetzelfde als voorwaarts. Als je eerlijk en consequent bent in je aanwijzingen is er geen enkele reden tot angst.
Nescio houdt zelf de zweep vast als ik bezig ben met iets anders, terwijl hij misschien kort daarvoor wel een pets gehad heeft. Ik geef een stemhulp, herhaal een stemhulp en dan is ie bij geen reactie toch echt aan de beurt want hij snapt het dondersgoed. En dat hoeft dan echt geen harde knal te zijn, even zwiepen om z'n geheugen op te frissen is voldoende.
Tikje bij geven om overkruist te corrigeren is ook hooguit 3 keer nodig geweest, nu is stem voldoende. Bij een wat minder snuggere of consequent behandelde Knipoog zal dat misschien wat langer duren, maar ze kunnen het allemaal leren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:51

Ik bedoel dat ik de zweep liever niet in de buurt van de benen gebruik want ik heb eens gezien dat dat helemaal verkeerd ging, Het touw sloeg om het been van het paard, paard in paniek. Gelukkig alleen wat lichte schrammen van over gehouden.
Daarom is de enige actie met de zweep dat ik hem wel eens boven op de kont laat 'vallen'
En aantikken om te corrigeren als je paard wéét dat hij eigenlijk niet overkruisd hoort werkt dat wel, Maar als een paar d dat nou net even niet door heeft (een paard wat het los in d wei ook 'verkeerd' doet) schiet je er niks mee op. En zoals ik bij Garinka heb gemerkt is correctie door terug te gaan in draf en weer goed aan te springen VOOR HAAR een betere oplossing. Maar zo is ieder paard anders natuurlijk.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:54

Mijn pony deed het eerst ook,
je moet gewoon als tie overspringt moet je gewoon terug naar draf en weer opnieuw aanspringen, en hem dan eigenlijk net voor zijn dat als hij het weer wil doen dat je alweer terug gaat in draf.
en als hij goed blijft zitten moet je hem heel overdreven belonen!
ik hoop dat je er wat aan hebt! Knipoog

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:16

niks doen, teken voor het overkruis galoperen is balans en/of spanning (of lichamelijke blokkade...)niks met zweep doen zo maak je je pony alleen maar onzeker. rustig door laten galoperen niet meteen terugzetten zo heeft ze nooit de mogelijkheid om haar balans te vinden. Na verloop van tijd zal ze steeds sneller in de goede galop springen.

succes!!