bijzet >< touwtjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

bijzet >< touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 17:40

ik zie regelmatig mensen die met touwtjes longeren ipv bijzet, maar heb het zelf eigenlijk nooit gebruikt...

waarom gebruik je het ene of net het andere?
En hoe zit het met de verschillen in werking?

mariz

Re: bijzet >< touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:00

ben heel slecht in dingen uitelggen, maar een aanrader is het boek van lammert haanstra, denk ik wel tevinden in de bieb.

zelf longeer ik ook wel eens met touwtjes, omdat ik vind dat het meer contact met de mond houd, bijzetteugels komen heel vaak los tehangen en dan krijg je gauw zo'n los - vast effect.
en met touwtjes kan je ze wat makkelijker lager of hoger instellen.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:56

Heb de cursus gedaan van lammert, en hij vind dat met bijzetters 1 bepaalde houding geven, maar geen ontspanningsmoment heeft. Touwtjes daarin tegen geven ontspanning wanneer het paard in de gewilde houding loopt!
Zelf logeer ik altijd met touwtjes, of dubbele longe, maar dat is meer als je je paard omtspannen aan de teugel kan laten lopen in de longeerbak.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:00

Touwtjes zijn veel makkelijker in gebruik. Je kan ze makkelijk verstellen, je hoeft ze niet in te vetten, het glijdt makkelijk door een bitring. En je kan overal touw kopen.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:01

en touw heeft dezelfde werking en is vaak toch redelijk wat goedkoper

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 19:09

ja het is gewoon dat ik iemand met touwtjes zag longeren, maar die gebruikte 1 stuk touw, terwijl bijzetteugels appart zitten... op de manier die ik dus gezien heb zat het touw dus van longeersingel, door het bit en terug naar de bovenste ring van de longeersingel en dan naar de andere kant, door het bit en aan de singel...
op die manier kan een paard dat moeite heeft met lengtebuiging aan de longe toch net fout gaan buigen?? als het touw gewoon over de hals meeglijdt kan hij dus evengoed zijn hoofd met stelling naar buiten houden?

of deed de persoon in kwestie dat gewoon fout en neem je best twee apparte stukken touw, want in dat geval snap ik de werking al stukken beter?

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:12

@kynshiri, ons touwtje bestaat ook uit 1 geheel en dus staan links en rechts direct met elkaar in verbinding. Ik denk dus dat degene die jij gezien hebt het niet per ongeluk fout deed.

Ik longeer meestal met pessoa, alleen op momenten dat ie zich daar echt keihard doorheen trekt en gewoon ontzettend aan het klieren is longeer ik met het touwtje. Hij kan dan net iets minder makkelijk weg en loopt er toch lekker ontspannen mee. Nadeel is dat ie de neiging heeft de achterhand wat achter te houden..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:30

RT-P --> LO

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:34

Ik longeer ook altijd met touwtjes, naar mijn ervaring ontspannen ze daar beter op dan op gewone bijzets. Ik heb ook 1 lang touw maar doe in het midden een knoop zodat het niet kan doorschuiven, dus wel een aparte werking langs links en rechts.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:49

kynshiri schreef:
als het touw gewoon over de hals meeglijdt kan hij dus evengoed zijn hoofd met stelling naar buiten houden?

Dat is waar jij dus kunt inspringen door te spelen op de longe, je kun dus aan de longe ook gewoon iets stelling vragen.

Persoonlijk vind ik bijzetjes helemaal niks. Je dwingt je paard in een bepaalde positie. Met touwtjes kan het paard zelf zijn positie zoeken waarbij hij toch lekker ontspannen loopt.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:13

ik gebruik toutje omdat ik een jong paard heb ennu druk op het bit laat voelen door de toutjes en dat ze mooi alle sprieren gebruik en lekker soepel word en mooie stelling krijgt

_Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:20

mariz schreef:
ben heel slecht in dingen uitelggen, maar een aanrader is het boek van lammert haanstra, denk ik wel tevinden in de bieb.

zelf longeer ik ook wel eens met touwtjes, omdat ik vind dat het meer contact met de mond houd, bijzetteugels komen heel vaak los tehangen en dan krijg je gauw zo'n los - vast effect.
en met touwtjes kan je ze wat makkelijker lager of hoger instellen.

Mee-eens! En het boek van Lammert is echt een aanrader, staan hele handige/leuke dingen in!

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:31

wat ik me altijd af vraag is hoe strak moeten de touwtjes? want als ik ze in de stal vast zet dat doe ik ze gewoon beetje losjes net zo strak als ik teugels vast heb. maar als ze dan lopen en gaan ontspannen gaan de touwtjes weer helemaal los hangen. en dus heeft het geen werking meer. hoe zit dit nou??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:44

Werking hebben ze wel degelijk gehad, hij ontspant immers.

Nooit te strak dat hij alleen nog maar met zijn hoofd op die plaats moet blijven. Het is helemaal niet erg om lekker los te lopen met langere touwtjes en bovendien moet een paard niet te lang heel diep en strak lopen. Zeker niet als hij niet ontspant en het niet gewend is.

Touwtjes vragen meer, en dwingen niet, ook als ze losser hangen werken ze vaak nog wel in.

Het boek van lammert is absoluut een aanrader. Heb het in nog geen enkele bieb gezien. Maar zo duur is het niet en zeker de inverstering waard.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:39

okay. ik had een haflinger als verzorg pony maar daar kon ik super mee longeren met touwtjes. ging echt super. maar met deze verzorgpony kan ik gewoon niet zo goed longeren met touwtjes. wil gewoon echt niet. de baas kan het wel. heel vaag. wat voor boek is dat van lammert dan? ISBN ofzo? verder longereerd deze baas ook wel met bijzet teugels en dat gaat volgens mij wel beter?!? wat is nou het beste?

Lisaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:37

Ja dat heb ik ook, zo kan je hem/zij ontspannen door de hals laten lopen