Zitten voor een paard gezond ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zitten voor een paard gezond ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:52

nou ik zie af en toe in mensen hun profiel dat ze hun paard hebben leren zitten. en dat hun er dan ook op ziten als het paard zit. ik dacht dit kan toch nooit gezond zijn ?? of wel soms ? net als mensen die hun paard vaak laten ziten ik dacht van dit kan niet gezond zijn. dat is toch hard stikken zwaar voor je pony of niet ?

dus ik wil jullie mening : is zitten gezond voor een paard ?

doei doei nini_roosje

Anoniem

Re: Zitten voor een paard gezond ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:28

helemaal niemand ????

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:29

het lijkt mij niet.
ik denk ook altijd als ik vrijheidsdressuur foto's zie, dat het een verkeerde belasting is voor een paard.
niet alleen het zitten, ook het buigen en al die dingen.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:32

Ik denk dat het zitten zelf niet zoveel kwaad kan. Als een paard gaat liggen of weer op staat dan gebeurd er in principe toch hetzelfde. (ik bedenk me net dat ik geen flauw idee heb ik welke volgorde dat gaat Knipoog). Ik denk dat het niet veel kwaad kan, ja je moet het niet twintig keer achter elkaar doen. Maar dat is met alles.

Ik denk dat springen erger voor het paard is, want dan beland al het gewicht na de sprong eerst op de voorbenen. En we springen met zijn allen toch ook massaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:39

fallenangel3 schreef:
Ik denk dat het zitten zelf niet zoveel kwaad kan. Als een paard gaat liggen of weer op staat dan gebeurd er in principe toch hetzelfde. (ik bedenk me net dat ik geen flauw idee heb ik welke volgorde dat gaat Knipoog). Ik denk dat het niet veel kwaad kan, ja je moet het niet twintig keer achter elkaar doen. Maar dat is met alles.

Ik denk dat springen erger voor het paard is, want dan beland al het gewicht na de sprong eerst op de voorbenen. En we springen met zijn allen toch ook massaal?

maar dat doet een pony toch vrijwillig en met VD moet hij het

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:41

Anoniem schreef:
fallenangel3 schreef:

Ja, maar zo kan je ook kijken naar het springen, dressuur etc. Het kan toch ook niet goed zijn voor een paard als hij om de as van zijn achterbenen rondjes moet huppelen, of zijn benen moet kruisen. Dat doen ze ook allemaal niet uit zichzelf maar omdat het 'moet'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:43

fallenangel3 schreef:

Ja, maar zo kan je ook kijken naar het springen, dressuur etc. Het kan toch ook niet goed zijn voor een paard als hij om de as van zijn achterbenen rondjes moet huppelen, of zijn benen moet kruisen. Dat doen ze ook allemaal niet uit zichzelf maar omdat het 'moet'.

oke daar heb je een punt ( ik ben niet zo'n voorstander van hoog dressuur en springen)

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:49

Anoniem schreef:
oke daar heb je een punt ( ik ben niet zo'n voorstander van hoog dressuur en springen)

Tja.... maar ook het rondrijden in een bak is niet goed. Telkens die bochten Knipoog En die mensen op je rug die te veel hobbelen en scheef zitten. Bij alles wat wij met paarden doen kan je er kritisch op een negatieve manier naar kijken.Knipoog Ik zie liever een goed verzorgd paard zitten dan dat er een penny dertig rondjes achter elkaar een paard in galop laat rondrennen of hoge hindernissen laat springen zonder hem losgereden te hebben.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:06

Even terug naar de kern van het topic.
Ik kan me idd voorstellen dat het niet voor alle organen even goed is als een paard voor langere tijd zit. Maar dat geldt ook voor liggen. Een paard kan maar een bepaalde tijd liggen, omdat het hart dan hard moet werken.
En overbelasting geldt ook voor springen, dressuur, voor alles. TE is nooit goed. Maar ik denk dat zitten opzich niet zoveel kwaad kan. Mits je het af en toe doet en vooral niet te lang.
Zoals hierboven al is aangegeven, paarden zitten idd voor enkele 10de van seconden als ze opstaan na het rollen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:12

Anoniem schreef:
fallenangel3 schreef:

Dat is dus het hele idee van VD, dan moeten ze niet! Je vraagt je paard of hij voor jou wil gaan zitten door hem uit te leggen wat de bedoeling is. Ik kan Jauke met geen enkele mogelijkheid op de grond houden als hij beslist om op te staan hoor... Daar in tegen zijn er genoeg mensen die hun paard "nagevelijk" of over de hindernis heen dwingen...

Zitten is iets natuurlijks, ieder paard gaat tussen het liggen en opstaan even zitten. Het enige wat we doen is deze houding "bevriezen" maar je ziet vaak genoeg paarden die in de wei na het rollen nog even blijven zitten, vooral de zomerexceem paarden omdat ze op deze manier de staartwortel goed kunnen schuren. Jauke merkte pas hoe ideaal dit was nadat ik hem had leren zitten, hij ging regelmatig na het rollen uit zichzelf zitten om nog even te schuren.

Overigens komen alle VD oefeningen voort uit natuurlijk gedrag, een goede buiging is feitelijk dezelfde houding als een paard welke zich uitrekt. Wellicht ooit gezien? Dan zetten ze hun voorbenen iets naar voren en gaat met het gewicht naar achteren hangen.

En vooral, VD is vrijwillig, vrijwillige medewerking van het paard. Wanneer het goed gebeurt zal een paard nooit overvraagt worden.

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:03

eeeey

ik denk dat een paard echt wel gewoon kan zitten omdat ze het zoals al amable al zegt natuurlijk is.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:53

ik ga helemaal mee met Amable!
het is natuurlijk, een paard zal het echt niet doen als hij het niet aankan of het hem pijn doet hoor en het noemt dan ook VRIJHEIDSdressuur, omdat de paarden niet verplicht of gedwongen worden en de trainer moet weten wat zn paard mag en aankan (lichamelijk vooral)
Dan kan je idd bij hoge dressuuroefeningen ook vragen of het niet ongezond voor ze is?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:02

Vrijheidsdressuur is heel natuurlijk. Ik heb Nivje nooit wat geleerd, toch doet hij elke dag kunstjes uit zichzelf Haha!
Afbeelding
Hij kan ook bijzonder mooi knielen als hij het gras aan de andere kant van de omheining wil eten Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:11

Zitten is zelfs gezond voor een paard - als hij rechtop zit: dus met zijn voorbenen direct voor zijn achterbenen. Als hij scheef zit, dus met zijn achterbenen naar opzij uitgestrekt, dan bestaat het gevaar dat hij zijn wervelkolom overbelast omdat er door die draai een scherpe knik in komt die hij staand nooit krijgt. Als je paard echt goed rechtop zit, is dit juist een gezonde houding omdat hij hierbij zijn rug onbelast omhoog kan bollen. Het gewicht van zijn buik en alle organen hangt nu namelijk eens niet loodrecht van zijn rug omlaag, maar steunt op zijn achterbenen, waardoor de ruggegraat onbelast is en zich precies zo op kan bollen als je tijdens normale dressuur ook al probeert te bereiken. En dan houden paarden het zitten ook heel lang vol.

Zitten is trouwens zo goed voor de kracht en de balans van je paard dat het zelfs in de Hogeschool Dressuur van Alexander Nevzorov gebruikt wordt om de paarden te trainen voor de hogeschoolsprongen: zie het fotoalbum van http://www.hauteecole.ru/ . Haha!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:10

Ik heb toch een vraagje. Amable zegt dat een paard tussen het liggen en opstaan eerst gaan zitten, en daar ben ik het helemaal mee eens.
Mijn vraag: Houden jullie hier ook rekening mee als jullie het zitten trainen? Dus vanuit het liggen gaan zitten. Of is het vanuit het stilstaan naar het zitten?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:38

Een paard kan technisch gezien het beide, maar de meeste mensen (ik dus ook Knipoog ) leren het hun paard vanuit het liggen.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:35

dat maakt niet uit hoor
ze vinden het meestal zelf ook wel leuk

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:43

Onze Shet gaat regelmatig zitten. Na het rollen, voordat ze opstaat. Soms zit ze echt een paar minuten rond te kijken.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:30

Amable schreef:
Een paard kan technisch gezien het beide, maar de meeste mensen (ik dus ook Knipoog ) leren het hun paard vanuit het liggen.

Mag ik ook vragen of je ook om een reden deze volgorde aanhoudt.
(ja, sorry, ik vind het erg interessant)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:25

Omdat dat dus weer natuurlijk gedrag is Knipoog Er is een verschil tussen technisch mogelijk en natuurlijk gedrag. Een paard wat steigert vertoont natuurlijk gedrag op commando. Een paard wat op zijn achterbenen een piroutte draait vertoont technisch mogelijk aangeleerd gedrag. Ze zullen uit zichzelf nooit een rondje op de achterbenen lopen. Zo zal een paard nooit (zeg nooit nooit natuurlijk) vanuit stand gaan zitten. Ze kunnen het technisch gezien wel, maar het kost heel veel kracht in de achterhand. Vanuit het liggen gaat een paard echter wel zitten, ieder paard om op te staan en er zijn genoeg paarden die zelfs uitzichzelf nog even blijven zitten.

Vanzelfsprekend is het makkelijker om een paard iets aan te leren wat hij van nature al doet. Dus daarom juist deze volgorde.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:29

TE veel is natuurlijk nooit goed.
Maar ook ik ga met Amable mee dat het een 'natuurlijke' houding is. In wezen vertraag je bij het zitten alleen de beweging van een paard dat vanuit het liggen gaat opstaan.

Hier ik op een zittend paard in Denemarken
http://www.mijnalbum.nl/Foto=F6KEM67B

Je kunt er ook leuke geintjes mee uithalen, zitten en zwaaien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MMOACMUQ

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:17

@ Amamble:
THNX voor het antwoord, klinkt eigenlijk wel heel logisch ja. Ja

@ Jobbeltje:
Leuke foto's!

Priiscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:49

Ik heb ook zo'n idee, het is niet Gezond, maar slecht?
een paard zit van Nature natuurlijk ook niet zoals een hond.

Kusjes Priscilla

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:52

Priiscilla schreef:

Kusjes Priscilla
Behalve dan mijn paard. Haha!
Deze foto is genomen toen ik net de wei uit was en naar huis wilde gaan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=IMXD6A6U
En ze heeft geen staart en manen exceem ofzo,dus geen jeuk aan haar staart.
Ze zit zo soms lekker op haar gemak.
Niet lang,maar wel vaak. Clown

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:39

Priiscilla schreef:

Kusjes Priscilla

Misschien de rest van het topic even doorlezen...? Rolleyes