Shet doet lastig met longeren..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Shet doet lastig met longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:21

Hey mensjes!

Ik had een vraagje over het longeren. Ik longeer mijn shettie nu omdat ik een beetje groot word voor het rijden, (valt overigs nog wel mee maar toch Haha!)
Nou pakte ze het goed op en kon gewoon netjes aan de longe, geen getrek en gedoe enzo.
Nou kon ik een weekje niet komen i.v.m ziekte en na die week probeerde ik weer.
Ze was fris en wou niet meer stoppen met gallopeeren, nou dacht ik dat dat gewoon frisheid was.
Maar ze doet het steeds vaker...
In het begin gaat alles goed totdat ik haar zelf laat lopen, een bak is er niet en ik longeer in een klein weitje dat altijd goed is gegaan. Ze blijft maar galopperen en ik moet er zelf voor gaan staan om haar te stoppen, ze rukt en trekt en is echt raar aan het doen... Huilen
Ben nu wel gestopt door de regen en de bodem is te nat maar ik wil in het voorjaar graag wel weer verder met longeren..

Als ze zo blijft galopperen rent ze zich helemaal in het zweet. en hijgen enzo.
Nu heb ik al eerder hulp gevraagt aan mensen die ook longeren. Die zeggen met je zweep naar de voorhand wijzen ofzo of er net iets voor, dan stopt ze wel... nou mevrouw niet, rent gewoon keihard verder.... Verdrietig

Iemand tips??

(sorry voor lang bericht hoop dat iemand tip heeft. Vingers aflikken )
Indy

Helderder

Re: Shet doet lastig met longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:24

Het zou wel kunnen werken om de zweep voor zijn neus te wapperen, maar net zoals bij jou shet had dat bij die van mij ook weinig effect. Hij wilde ook altijd racen in gallop, en dan was hij niet meer rustig in draf te krijgen. Maar ik heb hem een keer lekker doorlaten galopperen, meneer wil galopperen nou dan mag die dat ook. Maar als ze dan moe worden en weer in draf willen, tsja dan moét hij van mij nog een paar rondjes extra galopperen. Nou toen had ie het na een paar keer wel afgeleerd. Knipoog

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:31

Ik heb dit probleem ook heel lang gehad met mijn shetlander, en ik weet dat het heel vervelend is, die van mij vindt alles wat achter haar aankomt heel eng, dus eerst kon ik ook geen zweep gebruiken.

Ik vindt niet dat je het kan oplossen zoals de reactie van paula, want je lost hiermee het probleem neit goed op en je maakt hem aleen maar bang en moe

Ikzelf heb het opgelost door eerst aleen te stappen en draven met heel veel overgangen ( dus ook halthouden) en als dat goed gaat met je stem en kleine zweep aanwijzing in galop laten overspringen.
als hij in galop gaat racen, ga dan vooral NIET trekken aan de lijn, tenzij ze je helemaal de bak door trekt natuurlijk.
Blijkbaar heeft je shet nog erg veel moeite met de galop aan de longe, dat is vaak de reden waarom ze zo hard gaat, een rustig galopje is moeilijk in zo'n klein rondje.

Mijn shet kan nu overigens wel goed galoperen, maar gaat nog erg snel, ik wil dit oplossen door binnekort een pessoateugel te kopen. ( daarmee gebruikt ze haar rug beter en kan ze ook leren langzamer te lopen)
Ga ook niet rommelen door er zelf touwtjes aan te hangen, ze gaat hierdoor mischien wel nageven, maar heeft geen ruggebruik en loopt daardoor op de voorhand.

Ook zou je eens kunnen kijken naar een pessoateugel, je hebt ze ook voor shetlanders

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:36

Maar dat is het nou juist Hessy8, mijn shet stapt en draaft niet maar schiet direct over in galop en wil ook niet terug komen. Tegen de tijd dat ik haar eindelijk weer stil heb staan is ze al druipend nat...

Passoa, daar zat ik ook aan te denken, maar ik mag van me ma het niet kopen omdat het niet mijn eigen dier is..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:39

Ik vind het persoonlijk helemaal niets om er een hulpteugel aan te gangen, als je shet nog niet helemaal rustig kan galoperen.

Bang wordt je shetlander ECHT NIET als je hem een tijdje laat door galoperen. Probeer eerst wel naar draf te gaan, desnoods er maar voor te gaan springen, zorg wel dat je pony is op gewarmd. (stappen en draf voor de galop) en dan flink door laten galoperen als ze moe zijn kunnen ze maar al te goed reageren op de hulpen.

Bij m'n paard hiel het echt heel erg goed om te zeggen: 'oolla oolaa Drrrrraaff' echt duidelijke nadruken te leggen. De overgang van draf naar stap vond ze ook erg moeilijk en ook met die 'oola oolaa' hielp het erg veel.. mischien een tip?!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:39

wat je kunt doen is de cirkel steeds kleiner maken doormiddel van het longeer lijn steeds meer naar je toe te halen zodat hij steeds minder ruimte krijgt om hard te gaan doe dit wel rustig en ga niet trekken en gebruik veel stem en beloon hem als hij gaat draven
Laatst bijgewerkt door Zappa op 10-01-07 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:40

Ik heb even je berichtje bekeken: Misschien is het een idee om er toch even vlug op te kruipen, een rustig stapje, helemaal opwarmen, en dan een drafje. zodat die spieren toch al opgewarmd zijn, want van de eerste maal in galop is echt niet goed hoor.. (natuurlijk is dit dan maar tijdelijk..) En ook de tip hier boven lijkt me erg handig..

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:41

de shet die ik eerst verzorgde deed altijd omdraaien en dan kon je niks meer beginnen, wat hij ook leuk vond was bokken naar jou toe en keihard draven en niet meer stoppen

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:50

Ja dat doet ze ook wel, bokken en raar doen, maar dat doet ze bij het rijden ook... Ik kan haar een beetje moeilijk naar mij toe trekken (rustig dan he!) want zelf ben ik erg licht, ze gooit ook haar gewicht in de strijd en dan ben ik nergens meer...

paar week gelefen had ik haar ook proberen binnen te halen, zelfs van een halve meter afstand galoppeerd ze nog.. met haar neus in de lucht van: 'Kijk mij eens!' oortjes gespitst en weer helemaal nat, was weer een halfuur bezig met uitstappen en droog krijgen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:53

Mij lijkt het ook dat je haar het beste kan laten galopperen, laat maar gaan, maar als ze wil stoppen, moet ze ook even doorgaan! En als ze het goed doet natuurlijk heel goed belonen!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:56

Ja belonen doe ik wel hoor, als ze et goed doet krijgt ze er ook iets voor! Maar dat galopperen...ze loopt zich zowat dood.. ze loopt te hijgen en het uitstappen duurt lang, vooral als je een keer vroeg naar huis moet, een natte pony terug zetten kan natuurlijk niet!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:02

heb je al wat anders geprobeerd dan longeren misschien is natural horseman ship wat voor jou
of lange teugelen kun je ook lekker werken maar naar mijn mening heb je dan net wat meer controle over haar gangen

of inderdaad laten lopen en als ze wil stoppen inderdaad verder laten lopen als het allemaal mar op jou commando is en natuurlijk veel belonen

wat betreft het vroeg naar huis moeten
dan zul je er misschien wat eerder heen moeten

niet banketstaaf bedoelt hoor maar je pony heeft er ook wat meer aan als je niet gehaast bent

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:05

Ik ben zelf tegen hulpteugels( en dan bedoel ik slofs en andere vreemde aanhang)
maar een pesoateugel is egt een vriendelijke hulpteugel, mits je hem met verstand gebruikt,
je kan er ook een zelf maken, dan moet je even in de profiel van pink_horizon kijken, en dan op haar site. Knipoog .

Ik weet niet hoe groot die shet is en jij bent, maar vergeet niet dat ze egt heel sterk zijn, kijk als je nou 60 kilo weegt ben je wel wat zwaar, maar zo rond 50 kilo kunnen ze makkelijk, ik rijd er ook nog gewoon fanatiek op, dan krijgt ze gewoon beter beweging, en ze vindt het leuk! Knipoog,

je zou ook kunnen lopen aan de hand, en op die manier de stap en draf leren, en eventueel hulp van iemand is ook wel handig!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 22:06

neej snap ik wel hoor zydeco Haha!! maar ja, ik heb ook school en ik probeer zoveel tijd voor haar vrij te maken, ik moet haar ook telkens uit de wei halen en daar doet ze ook al vervelend duss... nouja ik ga richting bed, morgen vroeg op doei!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:08

Eh gewoon de cirkel kleiner maken ... ?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:20

Als ze al vervelend doet als je haa ruit de wei haalt is het duidelijk dat jij niet de baas bent, terwijl je dat eigenlijk wél moet zijn.. Ga eerst eens wat Grondwerk met haar doen, dat is leuk maa rje paardje leert ook wie de baas is.. Verder streng zijn.. Al is het maar een kleintje ze gaat (zoals je zelf ziet) wel met je lopen, en sterk dat ze zijn! Tong uitsteken
Verder ook eerst goed aan de hulpen maken dmv naast je te laten stappen, draven, halthouden en als jullie er klaar voor zijn een galopje..

Veel succes met deze kleine dondersteen! Haha!

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:24

hey Knipoog ik vind Paula haar manier ook wel goed ...maar dat is mijn mening hopelijk zijn er nog andere goede tips Haha! xxx

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:30

Nog even over het uit de wei halen.
Mevrouw is daar vreselijk dominant, ze heeft een hele wei voor der zelf en zo moet dat ook blijven (voor haar dan he) Als iets of iemand binnentreed is dat gelijk dreigen met achterbenen. Omdraaien trappen, enz. Natuurlijk kan dat niet en ik heb (ook samen met vriendinnen Knipoog ) al heel veel dingen geprbeerd. Maar nutteloos... Ach gut misschien daarvoor ook tips?

trouwens Jasia ik ben niet zo zwaar maar 40 kilo en zij is rond de 1 meter schat ik. Vork

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:48

misschien is het mogelijk om haar aan een stick te zetten dan heeft ze maar een klein stukje om weg te rennen en jij een heel groot stuk draad om haar te pakken.
misschien wat voor je paardje ?

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:18

ik zou deze shet longeren met dubbellonge en dan heb je dus meer te vertellen echter dit vergt wel handigheid dus misschien kun je met iemand anders zijn brave paard of pony eerst even oefenen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:24

Paula schreef:
Het zou wel kunnen werken om de zweep voor zijn neus te wapperen, maar net zoals bij jou shet had dat bij die van mij ook weinig effect. Hij wilde ook altijd racen in gallop, en dan was hij niet meer rustig in draf te krijgen. Maar ik heb hem een keer lekker doorlaten galopperen, meneer wil galopperen nou dan mag die dat ook. Maar als ze dan moe worden en weer in draf willen, tsja dan moét hij van mij nog een paar rondjes extra galopperen. Nou toen had ie het na een paar keer wel afgeleerd. Knipoog

Dit trucje paste en pas ik nog steeds ook wel toe, niet alleen bij een probleem als dit, maar ook OHZ bij diverse paarden en ook aangespannen. Een voorbeeldje van één van mijn manieren om bijv. verzet OHZ op te lossen: VB: Ik rijd een paard, paard wordt onwillig en gaat in verzet; hij staakt en gaat dan maar achterwaarts lopen om zo onder het echte werk uit te komen. Prima, jij wil achterwaarts lopen?! Oké, ga maar achterwaarts, maar je gaat er mee door tot dat IK zeg dat het genoeg is. Geloof mij, na een paar passen achterwaarts heeft dat paard het natuurlijk allang gezien met het achterwaarts gaan, en zou gráág weer voorwaarts willen. Máár hij besloot daarnet te gaan staken, dus wat doe ik? Juist, ik laat hem lekker nog een paar extra passen achterwaarts lopen. Beloning, en weer voorwaarts laten lopen. Reken maar dat hij dan weer gráág vooruit wil Lachen

Zo zou je dit dus ook kunnen oplossen.

Misschien is het gewoon nog het 'niet begrijpen' van je shet van het longeren? Wat in mijn ogen een goede oplossing zou zijn is met dubbele lijnen longeren, ik gebruik daar altijd een longeersingel of schofttuigje van het koetstuig voor. leidsel aan de ene bitring, leidsel aan de andere bitring, beiden door ringen van de longeersingel, buitenleidsel over de rug naar je hand, of achter zijn kont langs in je hand, en zo heb je meer controle en kun je hem ook meer sturen. Zo kun je ook voorkomen dat hij naar binnen valt, en hem van je weg sturen. Bovendien heb je zo veel meer inwerking, en kun je hem sterker terugnemen, met een enkele longeerlijn heb je meestal vrij weinig te zeggen.

Door met dubbele lijnen te longeren kun je ook meer dressuurmatig aan het werk gaan net als dat je OHZ ook zou doen; lichte overgangetjes, door S van hand veranderen, op precies dezelfde manier als dat je erop zit; je hebt nu nl. 2 teugels en kan dus ook meer sturen e.d

Veel succes gewenst, mocht je iet niet begrijpen, dan kun je me altijd nog een pb'tje sturen Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:27

Gewiekst schreef:
ik zou deze shet longeren met dubbellonge en dan heb je dus meer te vertellen echter dit vergt wel handigheid dus misschien kun je met iemand anders zijn brave paard of pony eerst even oefenen

Sorry had niet hele topic gelezen, maar inderdaad 'Gewiekst'; dat was ook mijn eerste ingeving. Goede opmerking dat het inderdaad wel handigheid vereist, en bovendien kan er een hoop mis gaan bij onkunde van de longeur...

Advies aan de TS: Als je voor deze oplossing, de dubbele longe, zou willen kiezen, kijk dan even of er iemand in je omgeving is waar je inderdaad even mee kan oefenen, of iemand die dit al eerder heeft gedaan en verstand heeft op dit gebied. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:29

Miss_Maya schreef:
Eh gewoon de cirkel kleiner maken ... ?

Ligt eraan hoe groot de TS haar longeercirkel normaal gesproken heeft, maar dit lijkt mij totaal geen goede oplossing. Bovendien is het zo, dat als een paard te kleine cirkels loopt met longeren, buiten dat het erg frusterend voor het paardje is, bovendien ook niet goed is voor pezen en spieren. Daarnaast is de kans extra groot dat ze zal uitglijden of zich verstappen.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:06

hoi
ik heb ook zijn eiegenwijs geval:P
ik laat hem gewoon en als hij moe is laat ik hem gewoon door galoperen en dat helpt wel hoor!
en als dat niet helpt dan moet je steeds een klein stukje geven en dan weer naar je toe dat is we een beetje vals maar helpt wel bij die van mij:P
succes
als het helpt pb me dan
groetjes

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 21:17

Dank jullie wel voor al jullie tips hoor!
ik zal als het droog is enzo al jullie tips probeeren! Maar Janike blijft een eigenwijsje hoor dus ik ben benieuwd!
Het is wel in het begin liep ze keurig aan de longe! Geen gedoe en getrek gewoon netjes, ik weet niet waaarom ze nu zo raar doet met longeren..