Ieder paard geschikt voor VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Ieder paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:54

Nee dit is geen vraag welk ras. Maar voornamelijk het karakter van het paard in kwestie...

Ik probeer nu met Garinka wat kleine VD oefeningen te doen. Alleen haar interesse is totaaal niet bij mij. In het niets staren is vele malen interessanter. Snoepjes, ja die zijn lekker, maar er moeite voor doen? Nee hoor laat dan maar zitten, put the candy where the sun don't shine.
Ook uitbundige beloningen vindt ze niet erg belangrijk of genoeg reden haar aandacht bij mij te houden.

Is het een verloren zaak? Tong uitsteken

8nnemiek

Re: Ieder paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:02

Ik denk inderdaad dat niet elk paard het even leuk vind.
Zo is die van mij veel te ongeduldig ervoor, dat duurt hem allemaal te lang, eerst buigen, nee hij wil liever meteen het snoepje, en een klopje daar doe je toch niet zoveel moeite voor Clown
Misschien eens wat andere trucjes leren. Die van mij is heel goed in stilstaan op commando, en zijn voeremmer aangeven Haha! Maar knielen is hem te veel werk haha

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:28

Ik heb met heel veel paarden gewerkt ondertussen, ook paarden die totaal niet voergevoelig waren, paarden die onwijs opdringerig waren, paarden die niet geconcentreerd konden blijven enz. Ieder paard heb ik een aantal oefeningen kunnen leren. Bij veel paarden was het belangrijkste doel van het clickeren niet het aanleren van oefeningen, maar hem rustiger/beleefder/geconcetreerder oid te maken. En dat is in alle gevallen gelukt. Mijn mening is dus dat, wanneer je een goeie trainer bent met ervaring, je ieder paard met de clicker kan motiveren. Maar het is niet makkelijk. Veel mensen denken dat vd makkelijk is, maar je moet echt goed kunnen timen, het paard inschatten in wat hij leuk/makkelijk vind, wat dicht bij zijn natuur ligt, hem kunnen blijven interesseren enz.

Dus ja, ieder paard is te trainen en nee, niet iedereen kan elk paard trainen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 14:28

Dan vrees ik dat ik het beter op kan geven Tong uitsteken Ze kan wel heel braaf blijven staan op commando, braaf meelopen op commando (ook in draf), ook achteruit op commando (allemaal zonder aanraking dus) Maar 'kunstjes' schijnen haar helemaal niet te boeien. Nou ja, zo nodig hoeft het van mij ook niet. Maar iig bedankt voor de informatie.

Aniita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:55

Mijn verzorgshetten zitten erg grote verschillen tussen. Playboy is echt duidelijk de slimste en pakt alles zo op. Buigen? Ow makkie ff door me voorbenen het snoepje aan pakken. Verschil tussen voetje en pas? Jahoor ken ik ook. Schud Playboy heletijd met zijn hoofd terwijl we met iets anders bezig waren, nou Playboy dat is schudden en dan je hand schudden en jahoor binnen 5 minuten kende ie het. Bij Tommy is het veel moeilijker hij heeft ook niet zijn aandacht er bij en je moet ook elke keer opnieuw herhalen wat wat is. Steigeren kende die eerst goed misschien een 5 maanden niet geoefend en je kon hem weer vertellen wat het was. Je moet erg veel geduld hebben en telkens weer herhaling en manieren vinden dat hij vden leuk vind. Ik zou gewoon kijken welk kunstje je paard wel boeit en goed oefenen met veel geduld, en het moet natuurlijk wel voor jullie allebei leuk zijn Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:58

Ik heb een beetje hetzelfde als Aniita. Een van mijn pony's Pippi, pakt alles ook heel goed op, leert snel en vindt het leuk. Umpire (de andere pony) interesseert het allemaal niet zo. Wat de TS zegt, dat snoepje kan toch ook wel zonder kunstje..schijnt ie te denken als ik weer met een target voor zn neus zwaai. Maar ook hij kent nu de basis, heeft geleerd dat het snoepje pas na de click komt, en kan stappen, draven, halthouden en achterwaarts op commando. En ik vind het wel prima zo. Hij gedraagt zich nu netjes, luistert goed, maar de kunstjes zijn niet voor hem weggelegd. En joh er zijn nog zoveel andere leuke dingen die je met je paard kunt doen! Het gaat er immers om dat jij én je paard er plezier in hebben!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 09:58

Daarom ga ik ook niet pushen. Maar ondertussen gaat het buigen al de goede kant op. Ik doe het nu na het rijden 3 of 4x en dan ga ik daarna niet door zeuren en ze lijkt het nu toch te gaan begrijpen Haha!

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:37

het lich aan het karakter van je pony als die echt verveelend doet dan weet je bijna zekker dat hij het niet leuk vind

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:48

mijn pony probeer ik nu ook een beetje de basis te leren..
ze kan op comando blijven staan, op comando naar me toe komen, meelopen op comando... en ik leer haar nu achteruit gaan op comando..
ik doe het maar rustig aan bij haar en ze hoeft van mij echt geen compliment te kunnen ofzo (ook omdat ze al 25 is!), maar kleine dingetjes zoals voetje geven, iets vast houden en kusje geven lijken me toch leuk om haar te leren

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 22:11

Amable schreef:
Bij veel paarden was het belangrijkste doel van het clickeren niet het aanleren van oefeningen, maar hem rustiger/beleefder/geconcetreerder oid te maken..

Hier ben ik het mee eens. Ik herken in je eerste beschrijving heel erg mijn paard hoe ik in het begin dat met hem had. Een buiging kon ik niet uitlokken want hij volgde het snoep niet, terwijl hij wel van snoep houd, maar als ik het dan wegvoerde richting zijn benen had hij zoiets van "laat maar". Daarna kwam de fase dat hij achteruit ging lopen omdat hij er dan gemakkelijker bij kon. Clown Het heeft toen vrij veel moeite gekost om zijn aandacht er goed bij te krijgen.

Ik ben daarna pas met de clicker begonnen, en of het nou is dat hij mij meer is gaan waarderen of dat hij door de clicker geconcentreerder is, het is veranderd. Vooral toen hij een aantal dingen kende, het lijkt nu wel alsof hij nieuwsgierig is wat er de volgende keer weer van hem verwacht word. Soms heeft hij wel een moment dat zijn interesse wegvloeit, dan doe ik even wat simpele dingen met hem, of bijvoorbeeld wat volg-oefeningen. (in stap volgen, halthouden, achterwaarts) Dan is zijn aandacht er vaak weer goed bij. Als ik, in deze oefeningen, merk dat hij er gewoon genoeg van heeft en vind dat hij zat gedaan heeft, doe ik nog een oefening die hij goed beheerst en haak dan af. Maar intussen is hij vaak erg geconcentreerd en let goed op wat ik ga doen en zeggen. Lachen

Ik weet niet of je al met de clicker werkt, maar zo nee, dan kan ik dat echt aanraden voor zo'n paard! Ja

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:44

Ik herken het wel,
Mijn shet vind het geweldig leuk en ik heb haar dan ook helemaal zeg maar.
Mijn haf daarintegen is ontzettend snel afgeleidt, is ze onderweg naar een buiging, schiet ze ineens omhoog "hey, daar vliegt een vogeltje"

Ik denk dat eerste prioriteit dan ook is om die aandacht bij je te krijgen alvorens je daadwerkelijk kunstjes gaat proberen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:44

Roskur, bedankt voor de clicker tip! Het gaat beter, ze begint nu echt te 'werken' voor een klik en snapt dat er ook een snoepje volgt als ze het beter doet dan bij de vorige poging.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:34

Qimm schreef:
Roskur, bedankt voor de clicker tip! Het gaat beter, ze begint nu echt te 'werken' voor een klik en snapt dat er ook een snoepje volgt als ze het beter doet dan bij de vorige poging.

Grappig is dat he? Lachen Het leek me zelf wel geinig om te leren toen ik ermee begon; ik had van te voren echt nooit gedacht dat het zo ontzettend veel effect zou hebben en alles er zo veel gemakkelijker mee zou gaan. Ja

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:35

Het is inderdaad ongelofelijk wat een clicker teweeg kan brengen bij een paard Ja Pippi weet het ook précies, als ze de klik hoort stopt ze ook spontaan met hetgene waar ze mee bezig is. Wat als voordeel heeft dat ze precies weet waar ze voor beloond wordt en waarvoor niet. Echt geweldig zo'n ding.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:04

Afgezien van het feit dat een clicker een goed hulpmiddel is, en de trainer natuurlijk altijd de doorslag geeft bij het slagen van welke training dan ook...
Ben ik ervan overtuigd dat niet ieder paard VD even leuk vind.

Mijn VD mini is een uberenthousiast paardje, dat letterlijk rond je staat te springen tot ze weer wat mag doen.
Met haar moeder heb ik VD ook geprobeerd, en die kan dus wat kunstjes. Maar ze was nooit enthousiast, ze leek het voornamelijk irritant te vinden.
Merries zijn over het algemeen wat minder speels dan ruinen, en speels karakter maakt het VDen wel makkelijker.
Een bang of dommig paard, is ook moeilijker te trainen.

Dus ja, je kunt met veel moeite ieder paard wel VD leren, zoals uiteindelijk ook ieder paard kan leren om een dressuurproef te lopen, maar de een zal sneller leren en makkelijker dan de ander.
Persoonlijk bespaar ik me liever de frustratie en zoek een paard dat ook graag VD doet.
Als ik maar een paard zou hebben, zou ik dan weer op zoek gaan naar iets dat we samen leuk vinden. Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 18:54

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:14

Leuk om te zien dat het al zo goed gaat! OK dan!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:54

Mooi!]
Ook een leuke pony, trouwens.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 15:49

Danke Pling