springen aan longeer lijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

klaske123

springen aan longeer lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:26

ik heb een friese merrie en is nog niet helemaal beleerd dus kan no gniet los rijden maar is het dan goed om aan de longerlijn te gaan springen ofzo of balkjes lopen wie helpt mij wat kan ik het beste doen voor mijn friese merrie en springen??

groetjes ik hoop op jullie antwoord

Natje_Spirit

Re: springen aan longeer lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:03

Je kan best springen aan de longe hoor. Maar heeft je paardje al eens gesprongen/balkjes gelopen? Je moet altijd beginnen met balkjes lopen, heeft ze dit nog nooit gedaan dan maar met een stuk of 2 balkjes (wel ver genoeg van elkaar voor de draf). Als je wilt gaan springen aan de longe zou je best wel banden, emmers of voertonnen gebruiken en geen pilaren zodat de longe niet kan blijven steken. Best wel nog een balk aan de andere kant van de hindernis zetten zodat, als ze ernaast loopt toch moet springen.
Tip: de longe niet te los laten (ook niet te strak) en haar niet dwingen te springen. Best ook niet met een zadel springen, gewoon een halster of kopstuk gebruiken.

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:08

owke dus ik mag niet met hoofdstel en zadel spring:P maar wij hebben ook geen pielaren maar waar is het eigenlijks goed voor springen aan longe weet iemand dat ? gewoon om voeten hooger op de tillen wil ik het voor gebruiken en als het goed gaat met springen gewoon springen daarom wil ik ook niet te hoog maar ik ben bang dat ze hele erge sprierpijn krijgt ofzo omdat een fries niet voor is gebouwd

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:41

Er zijn friezen die kunnen springen hoor (heb het zelf al gezien op een onderlinge 60cm springwedstrijd, waar ze nog hoog scoorden), enne een tinker is qua bouw ook niet zo geschikt voor springen maar die springen toch ook? Springen met hoofdstel mag wel (vergeet je teugels er af te halen!), met zadel zou ik het niet doen want als je merrie weigert of door de hindernis springt kan het zadel beschadigd worden en dat is natuurlijk niet zo leuk voor jou...
Springen vinden de meeste paarden wel eens leuk en het is eens iets anders. Je hoeft niet hoog te gaan dan kun je beter vrijspringen of zo springen. Het is ook handig als je paardje kan springen, stel: je rijd in het bos en er ligt een omgevallen boom(pje) op het pad en je kan er niet langs de meest logische keuze is er dan overspringen, eventueel aan de hand. Maar een paardje die nog nooit heeft gesprongen zal denk ik niet zomaar over het boompje gaan... Als je paardje het echt leuk vind kun je er OHZ ook mee springen of eventueel vrijspringen zodat je ook moeilijkere sprongen kunt oefenen.
Ik dacht trouwens ook dat je paardje tijdens het springen andere spieren gebruikt dan tijdens dresuren/longeren of ben ik nu Blond

klaske123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 21:05

kan wel zo zijn jah maar jah ik ga ff proberen denk ik