Er zijn friezen die kunnen springen hoor (heb het zelf al gezien op een onderlinge 60cm springwedstrijd, waar ze nog hoog scoorden), enne een tinker is qua bouw ook niet zo geschikt voor springen maar die springen toch ook? Springen met hoofdstel mag wel (vergeet je teugels er af te halen!), met zadel zou ik het niet doen want als je merrie weigert of door de hindernis springt kan het zadel beschadigd worden en dat is natuurlijk niet zo leuk voor jou...
Springen vinden de meeste paarden wel eens leuk en het is eens iets anders. Je hoeft niet hoog te gaan dan kun je beter vrijspringen of zo springen. Het is ook handig als je paardje kan springen, stel: je rijd in het bos en er ligt een omgevallen boom(pje) op het pad en je kan er niet langs de meest logische keuze is er dan overspringen, eventueel aan de hand. Maar een paardje die nog nooit heeft gesprongen zal denk ik niet zomaar over het boompje gaan... Als je paardje het echt leuk vind kun je er OHZ ook mee springen of eventueel vrijspringen zodat je ook moeilijkere sprongen kunt oefenen.
Ik dacht trouwens ook dat je paardje tijdens het springen andere spieren gebruikt dan tijdens dresuren/longeren of ben ik nu