Longeren in het weiland

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Longeren in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 19:24

Ik heb geen beschikking over een bak, maar wel de beschikking over enorm veel weiland. (met kort gras).
Nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die zijn paard/pony in het weiland longeren omdat ze geen beschikking hebben over een bak, en hoe ze dat dan aanpakken?
Stuk afzetten zou wel een optie zijn, maar dat moet ik dan ook elke keer weer afbreken en opbouwen, dat kost me dan ook weer een half uur tijd. Maar nu zonder dat ik het doorheb begin ik ergens aan de zeikant van het weiland, en eindig aan de andere kant in het midden. Clown
Iemand tips? Of is er nog een handige manier om snel een stuk land af te zetten?

Alvast bedankt!

Janna_

Re: Longeren in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:26

Je heb van die steekpaaltjes, ik weet niet of ze zo heten maar van die paaltjes die je heel makkelijk in de grond kan steken zegmaar. Misschien kan je er daar een paar van nemen. en dan verbinden met een stuk lijn. kan je makkelijk weer weghalen en opbouwen.

Andortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:27

ik longeer ook altijd gewoon in het weiland, ik zet geen stuk af.
maar omdat ik dat best wel vaak doe is op stuk zon cirkel ontstaan waardoor ik nu dus goed kan zien waar ik moet blijven staan.
wel handig, maar het duurt even voordat je zon cirkel hebt ontworpen.
als je niet gewend bent om zonder omheining te longeren, kun je wel het beste even een stukje afzetten.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:08

Ik longeer ook altijd in de wei, niet afgezet, zelfs niet met los longeren.. Tong uitsteken

Kan prima hoor.. Lachen

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:48

Met Belle heb ik een poos terug in het weiland gelongeerd omdat de bak veel te zwaar was.
Nu kent Belle het longeren al wel en is dat naturrlijk wat makkelijker dan wanneerje een paard het longeren nog moet leren. Ik heb dus niks afgezet.
Wat je zou kunnen doen is in een hoek beginnen en simpel 1 balkje aan de andere kant neerleggen als soort afscheiding en daar dus achterblijven zodat je niet door de hele wei gaat! Clown

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:11

Dat heb ik ook weleens gedaan, Trice.. Maar ze snapte dat niet, ze ging er als maar over heen, en aan het einde van de balk weer terug. Heb zelfs een paar rondjes mee gelopen met dr.. dan ging het goed.. Maarja.. Het gaat gewoon het beste gewoon in het weiland, niet afgezet.. Ja

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:47

Gelukkig kent Niels het longeren wel, heb het ook altijd gedaan vroeger met een stuk afgezet, maar dat is me echt teveel werk. Ga het eens proberen met dat balkje; ik denk dat hij daar wel achter blijft; en iig weet ik dan dat ik niet verder opzij moet. Lachen
Bedankt voor de reacties!

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:02

Ik heb ook geen rijbak tot mijn beschikking en moet dus telkens op een weide longeren, gaat prima. De weide is niet speciaal afgebakend, maar dat hoeft ook helemaal niet Lachen
Als je het vaak doet wordt je paard het gewoon en zal die op dezelfde cirkel blijven lopen . Succes!

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:22

Ik heb ook geen bak tot mijn beschikking. Ik longeer gewoon los in het weiland maar als je toch wil afzetten leg dan een paar balkjes op de grond maakt het voor het paard moeilijker om je het hele weiland door te slepen!

Jitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:38

ik heb nu wel een bak om in te longere, maar ik heb 't heel vroeger ook wel gwoon een paar keer in het weiland gelongeerd
ik ging ook heel het weiland door, maar dat maakt toch niet zoveel uit ;]?

als het je stoort kun je in het midden waar je staat altijd nog een heuveltje maken, zodat je daar niet afstapt

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:40

ik longeer ook gewoon in de wei, zonder een stukje afgezet te hebben.

Kirsten01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:58

Ik longeer ook gewoon in de wei zonder iets af te zetten Haha!
Dit doe ik bewust omdat er anders een hele kring komt te staan en dat wil ik voorkomen
elke keer als ze een rondje heeft gelopen dan doe ik een stapje naar rechts bijvoorbeeld Knipoog
zo voorkom je (diepe) kringen in je weiland Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:00

ergens een tegel neerlegeen en daar op blijven staan

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:58

Ik longeer ook gewoon in het weiland, zelfs met jonge dieren die het longeren niet helemaal snappen. Gaat prima Knipoog En nee, ik ga niet het hele weiland door Knipoog Ik onthoud gewoon waar ik sta, en daar blijf ik Clown Bij de volgende keer longeren ga ik op een ander stuk. Zo voorkom je ook die kringen.

stefffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:21

ik longeer mijn pony ook in het weiland (alleen in de zomer). ik zet zelf geen stukje af dat is bij mij pony niet nodig, maar doe wel altijd een longeersingel om met elastick (niet te strak natuurlijk Knipoog ), voor het goed gebruiken van der rugspieren.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:59

tja, ik heb mijn pony (van 3) ook weleens gelongeerd in het weiland en ik had ook niks afgezet, en dat ging wel goed hoor, en ik ging ook niet het hele weiland door, ik onthoudde gewoon waar ik stond..

_Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:35

Wij longeren, als onze bak weer eens een zwembad is en de wei redelijk tot goed droog is in de wei. We hebben daar een stuk afgezet met steekpaaltjes, en dat werkt prima!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:36

Als er echt geen andere optie is zou ik het doen, maar ik houd de weide liever voor de ontspanning van het paard...

En anders gewoon zonder afzetten.. tenzij de andere paarden echt vervelend worden...