longeren met een jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

deborahke

longeren met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 20:11

hey,

ik ben nu ongeveer 2 weken bezig met mijn paard te longeren ze is 3.5
nu begint dit echt goed te gaan en ze begint de commando's door te hebben...

maar vraag me toch nog enkele dingen af
- hoeveel afstand moet er zijn tussen mij en het paard kortom hoe lang moet de longe zijn als je haar longeert ?
- wat kan ik het best gebruiken om haar te longeren van hulpteugels momenteel doe ik dit enkel aan het halster
- hoevaak per week mag ik haar longeren en hoelang ? momenteel kan ik niet rijden

als jullie nog tips hebben verder hoor ik het graag...

groetjes

Nadine3

Re: longeren met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:12

hoi,

ik ben ook een paard aan het beleren, het is een kwpn van 4 jaar.

om de dag ongeveer 10 min. longeren, gewoon met zadel en hoofdstel in zodat ze aan het gewicht van het zadel kan wennen. de longeerlijn ongeveer een meter vanaf het einde, ligt er aan of ze stapt, draaft of galoppeerd. meestal stap en draaf ik veel met haar, gewoon om haar conditie op te bouwen.

je moet vooral niet te lang (in minuten) doorgaan met een jong paard. ook kun je haar op de dagen dat je niet longeerd opzadelen en weer af zadelen en met haar wandelen.

ik wens je veel succes!!

groetjes van nadine

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:22

deborahke schreef:
hey,

ik ben nu ongeveer 2 weken bezig met mijn paard te longeren ze is 3.5
nu begint dit echt goed te gaan en ze begint de commando's door te hebben...

maar vraag me toch nog enkele dingen af
- hoeveel afstand moet er zijn tussen mij en het paard kortom hoe lang moet de longe zijn als je haar longeert ?
- wat kan ik het best gebruiken om haar te longeren van hulpteugels momenteel doe ik dit enkel aan het halster
- hoevaak per week mag ik haar longeren en hoelang ? momenteel kan ik niet rijden

als jullie nog tips hebben verder hoor ik het graag...

groetjes

als je nu alleen nog maar met halster longeerd, ga haar eerst een leren om met een hoofdstelletje te lopen.
misschien kan je dit zelfs in het begin alleen nog maar met wandelen doen! daarna kan je eens een zadeltje op leggen.
of anders in het begin om te wennen een dekje met een dekensingeltje! ook hier kun je misschien beter even
een tijdje wandelen zodat ze weet dat het niet eng is!

zelf zou ik nog een hele tijd wachten met hulpteugels. vooral bij een jong paard die nog niet 100% op zijn eigen
benen zal kunnen lopen, ga je anders in de krul trekken. eerst lekker leren lopen en zijn eigen leren dragen!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:39

Bij het longeren van een jong paard de longe altijd zo lang mogelijk laten, zover als de rijbak het toelaat.
Voorlopig liever geen bijzetteugels o.i.d.
Als je verder niet rijdt, kun je ong. 3 x per week longeren, maar liever 4 x per week b.v. 20 minuten dan 2 x per week 3 kwartier, da's echt te lang.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:50

Je paard is oud genoeg om er al wat meer mee te doen, om de dag longeren wordt ie niet minder van, maar wel gewoon zo'n 20 minuten tot een half uur, niet echt langer vanwege de spieren die nog aangemaakt moeten worden. Veel stappen is ook erg belangrijk! Wanneer je nu alleen nog maar hem laat draven kan het zijn dat hij later niet begrijpt dat hij moet stappen en kan die stap ook erg kort worden.
Met elastiekjes zou ik beginnen om hem al aan de teugeldruk te laten wennen, wanneer je met stugge touwtjes werkt direct in t begin kunnen ze erg tegendraads worden, omdat ze t niet gewent zijn. Dit moet natuurlijk wel met een hoofdtsel om Knipoog.
Veel succes! Laat je ook fot's zien?

deborahke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 22:48

hey,

het gaat hier voor alle duidelijkheid wel al om een jong maar wel al volledig beleerd paard
dus hoofdstel singel en kostuk zijn voor haar allemaal al iets waar ze echt niet meer van om kijkt...

aleen hulpteugels kent ze nog niet

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:54

Oke, omdat je zei dat je met halster longeerde, dacht ik dat ie dat nog niet kende Knipoog.
Dan kan je gewoon beginnen met touwtjes, want je rijdt er wel al op?? Dan kent ie de teugeldruk op de mond enz. Dan komt dat wel goed Knipoog.Wel eerst op een stand zetten dat ie het hoofd op zijn eigen ontspannen manier kan doen, wanneer ie t gewend is, kan je beginnen met het laag en rond, of juist het opgerichte Lachen.

deborahke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 23:01

wel ik heb er al mee gereden
maar voor de moment is het al een tijdje geleden
van 4 januari ga ik terug lessen beginnen nemen met haar