Tot nu toe gaat het opvoeden van mijn jonge paard ( een Z'tje, 2 jaar en 8 maanden ) eigenlijk vlekkeloos. Het aanleren van longeren e.d. geen probleem, alleen werd al snel duidelijk dat mijn paard nogal extreem reageert op de zweep.
Het rare is, dat ik er uitgebreid mee geoefent heb, voor dat ik ging longeren. Ik kan met de longeerzweep zijn hele lijf aaien, vliegen bij hem weg klapperen, totaal geen reactie, meneer valt zo wat in slaap, ook als de slag los hangt.
En dan het longeren. Ik leid hem eerst op de cirkel, geef het commando stap en na een half rondje til ik voorzichtig de zweep op. En dan komt er dus een enorme bokkenpartij, met name richting de zweep, maar vandaag kwam hij gevaarlijk dicht in mijn buurt met zijn hoeven. Hierna is hij keurig te longeren, en reageert uitstekend. Als hij iets achter blijft op een commando ( bijvoorbeeld van stap naar draf ), hef ik even mijn zweep op en tadaa, hij gaat weer bokken. Hij blijft op zich wel op de volte ( ik zet ook gewoon de 1/2 bak af ) en na het uitrazen is hij weer heel erg geconcentreerd.
Ik heb hem vanaf jaarling en daarvoor is hij nog nooit in contact met mensen geweest. Ik kan er dus 100% zeker van zijn dat hij nooit geslagen is met de zweep. De vraag is nu: zit hij mij gewoon een beetje voor de gek te houden en is het spelen, of is hij boos op de zweep? Aan zijn gezichtsuitdrukking te zien, lijkt er toch aardig wat frustratie te zitten. Ik heb nu besloten een flinke stap terug te zetten, hij hoeft alleen nog maar te stappen en te draven aan de lijn, galop zag er erg lastig uit, en resulteerde in veel gebok, dus dat laten we maar even doen. Ik longeer hem 2 keer in de week 5 minuten, heel soms iets langer ( richting de 10 zeg maar ). Ik ben van het principe: als hij naar alle commando's heeft geluisterd, zijn we klaar. Dus als hij braaf is staat hij zo weer terug in de paddock/bak/stal.
Ik vind het erg lastig dat hij zo verschrikkelijk extreem reageert als ik even mijn zweep ophef. Ik longeer nu met een wat kortere zweep, maar precies hetzelfde resultaat. Over het algemeen is hij wel erg rillerig op zijn kont/flanken, maar ik raak hem met de zweep niet aan. Misschien dat dat er toch wat mee te maken heeft.