Trucjes slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rode_tomaat

Trucjes slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 16:43

hoii,
ik heb mijn verzorgpony (1,5 jaar) een aantal trucjes geleerd. Bijv. knielen, nu hoorde ik een keer dat het heel slecht was! is dat ook zo? En ergens op staan met de voorbenen ook?

Is steigeren ook slecht?
Zoniet, weet iemand hoe ik mijn verzorgpony dat kan leren?

groetjes

Vjestagirl

Re: Trucjes slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:01

Ik zou het voorlopig nog niet doen met zo'n jonge pony. Het is niet alleen lichamelijk heel belastend (ze moeten vaak veel spieren rekken, en de botten ed zijn ngo neit zo sterk als ze zouden zijn als ze volwassen zijn, en bovendien is hun evenwicht niet zo goed) maar ook geestelijk (het is zoiets als een peuter vragen het huiswerk van een HAVO leerling te maken).

Ergends op staan met de voorbenen veranderd de hele gewichtsverdeling. Er komt veel meer druk op de achterbenen te staan. Zeker bij zo'n jong ding waarvan het evenwicht nog niet zo goed is zou ik het niet doen.

Steigeren is iets wat ik een paard NOOIT zou leren, en zeker zo'n jong ding niet. Nu is ze misschien lief en schattig, over een paar jaar gaan ze puberen en uitproberen wat wel en niet kan. Als ze nu niet op het idee van steigeren worden gebracht zullen ze het dan misschien ook minder snel doen. En daar komt bij dat het gewoon link is, als iemand per ongeluk het commando voor buigen geeft zal hij/zij misschien stom staan te kijken, als iemand perongeluk het commando voor steigeren geeft dan is de kans heel groot dat diegene een voet tegen z'n hoofd aan krijgt...

Ik zou persoonlijk zo'n jong ding in de opfok gooien. Als dat niet kan dan zoveel mogenlijk met rust laten, af en toe eens poetsen en voor de rest lekker paard laten wezen... Het is nog een baby, moet nog zoveel leren...

Weet je trouwens waarom ze niet gewoon in de opfok staat met soort en leeftijdsgenootjes?

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:07

nou kijk,

ze staat met dr moeder, maar het weiland is heel drassig. dat vind ik sneu. dus ga ik met dr lopen enzo en aan de fiets draven voor de beweging. ze is ook heel lief, en ik voel dat ze het fijn vind als ik dr ben (niet egoitisch bedoelt) want haar moeder wordt uit het land gehaald en bereden geeknuffeld enzo. en zij dus niet.. en omdat ik een meisje moet helpen met doe moederpony vind ik het zo sneu om haar veulen (1,5 jaar) te laten staan. want zelf vinden ze haar maar niets..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:08

Dit is eerder wat voor vrijheidsdressuur. Overigens wordt er aangeraden om vrijheidsdressuur niet te doen met een veulen van 1,5, daar zijn de botten nog veel te zacht voor. Steigeren zou ik persoonlijk NOOIT aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:12

--> VD

Lees de faq maar eens door, daar staat nuttige info voor je in.
Ook de min. leeftijd
Daarom een slotje

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:13

oke, Tong uitsteken
ik w8 gewoon totdat ze volgroeid is en dan kan ik met dr vrijheidsdressuur gaan doen Tong uitsteken maar hoe leer je dat aan?

en weet je nog andere leuke dingen om met een veulen (1,5 jaar) te doen? behalve in de wei laten staan en ermee fietsen?

alvast bedankt Clown