Targetten - aanraken / volgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Targetten - aanraken / volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 15:34

Ik heb al het een en ander gelezen over targetten, en dit lijkt me wel interessant. Ik heb echter een vraagje. Je moet je paard leren de target aan te raken en dan krijgt hij click + beloning. Maar nu vroeg ik me af, als je hem dan bijvoorbeeld door een 'doolhof' met balkjes wil sturen of iets anders wil laten doen waarbij hij een langere beweging maakt, zal hij dan niet gewoon extra snel naar de target willen gaan en hem aanraken, in plaats van volgen? Ik snap hoe het werkt bij bijvoorbeeld een buiging maken. Dan hoeft hij het alleen maar aan te raken. Maar als hij het moet volgen zal hij - omdat hij dit geleerd heeft - de target gewoon zo gauw mogelijk aanraken lijkt mij, in plaats van het te volgen, waardoor hij dus wel doet wat hij geleerd heeft maar niet wat het doel van je oefening is... (ik weet niet of dit in de praktijk zo is, maar ik denk dat mijn paard die link iig wel zal leggen Knipoog en het zal aanraken ipv volgen als dat dan ineens de bedoeling is...) Ik ben er nog niet mee begonnen maar deze vraag spookte al een tijdje in mijn hoofd rond. Hopelijk kan iemand die zich hiermee bezighoud me helpen?

Amable

Re: Targetten - aanraken / volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:05

Als je de target de gehele tijd iets buiten bereik houdt dan zal hij deze volgen om hem aan te kunnen raken Knipoog

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 01:54

Amable schreef:
Als je de target de gehele tijd iets buiten bereik houdt dan zal hij deze volgen om hem aan te kunnen raken Knipoog

Dat snap ik, maar eigenlijk verwacht ik dat mijn paard er dan gewoon heen zal draven / sneller gaan. Dus niet rustig het parcoursje volgen, maar gewoon zo gauw mogelijk zijn neus bij dat ding krijgen...

Ik verwacht dat hij dus gewoon sneller zal gaan lopen als ik het verder van zijn neus afhou. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet omdat ik het niet heb geprobeerd... Maar 't zou me niks verbazen...

Ook denk ik dat als hij er dan sneller achteraan loopt hij nieteens zal snappen wat de bedoeling is (bv. slalommen ofzo, dan rent ie alleen als een gek achter dat ding aan omdat ie snoep krijgt als ie het aanraakt) omdat hij alleen aan de target denkt, niet de oefening die hij doet door de targetstick te volgen...?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:33

Je zegt in je eerste stukje dat je snapt hoe het werkt bij het buigen, want dan hoeft hij de target enkel aan te raken. Echter, hij mag daarbij niet achterwaarts lopen om de target sneller aan te raken, moet zijn gewicht verplaatsen en tzt de buiging op stemcommando + aanraking gaan doen, dus zich gaan realiseren dat het om de oefening gaat. Je snapt denk ik al waar ik heem wil Knipoog

Dat hij harder zal gaan lopen om de target sneller aan te raken, dat risico zit erin, maar daar heb je je stem commando's voor, "ho, stap". Dat hij de oefening niet gaat begrijpen, als je de taget stick steeds meer afbouwt zal hij de oefening zeker gaan begrijpen. Ik vraag me alleen af hoe jij wil dat hij het doet... Want is het de bedoeling dat hij tzt uit zichzelf het dolhofje moet gaan lopen?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 21:45

Tja, ik snap wat je bedoelt inderdaad. Misschien komt het omdat ik hem de buiging al had geleerd (en hij dus gemakkelijker zou snappen als ik het nu met target zou doen). En dat ik hem langzamer kan laten lopen is natuurlijk wel waar. Dat is ook iets om in de praktijk uit te vinden. Met dat doolhof, ik bedacht me dat hij dan niet zou snappen dat het gaat om dat hij het doolhof loopt maar dat hij de stick volgt, maar hoe je het uitlegt bedenk ik me inderdaad ook dat hij waarschijnlijk sowieso niet snapt dat het de bedoeling is dat hij slalomt of een doolhof loopt. Als je het aan de hand met een halster zou doen dan doet hij het tenslotte ook omdat hij jou volgt en niet omdat hij snapt dat hij moet slalommen ofzo. Knipoog

Bedankt voor de tips Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:21

Graag gedaan Lachen