omspringen met galoperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

omspringen met galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:40

Goed het hele verhaal. mijn pony had half 2004 tot eind 2005 alleen maar in de molen gelopen(lang verhaal, ze was nog niet van mij toen) en had daardoor een vrij slechte conditie. Toen ik vorig jaar met haar aan de slag ging was ze dus heel slap vooral in d'r achterhand, dus met galoperen aan de longe sprong ze elke keer om.
Nu ruim een jaar verder doet ze het nog steeds, vooral linksom. Rechtsom krijg ik haar wel zo ver dat ze rustig door galopeerd op het goede been. Linksom springt ze met de voorbenen goed aan en de achterbenen niet. Als ze wel goed aanspringt springt ze na ongeveer iets tussen 4 sprongen en 4 rondjes om met de achterbenen.
Met rijden doet ze het niet, en ik heb geen pijnlijke harde of gevoellige plekken in d'r rug ontdekt.
Zou het gewoonte zijn?
Of is het meer rijtechnisch?
Zit wel te twijfelen of ik er een fysiotherapeut bij haal om haar toch te controleren maar als mensen tips of ideeën hebben wil ik uiteraard dat eerst proberen.

Ik longeer haar of los(gewoon aan een hoofdstelletje of halstertje) of met de goque.

Marieke_K

Re: omspringen met galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:52

Als ik het zo lees is ze van achteren nog steeds niet sterk genoeg en nog niet helemaal recht gericht, dan is het moeilijk voor dr om goed te blijven galopperen en is overkruist makkelijker. Vooral als ze geen stelling heeft (wat je met rijden meer hebt). Heb je al geprobeerd om met een bijzet te longeren, dat je iets meer stelling kan vragen? Wellicht helpt dat.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 07:48

ga ik proberen.
overigens rij ik gewoon een betje recreatief met m'n beestje en soms tussendoor voor d'r lijf een beetje dressuren, maar ja tis geen natuurtalent en ze vindt het ook niet leuk dus dan heb ik er ook nooit zoveel zin in...

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:15

Ik zou ook met bijzet gaan longeren. Maar zeker ook aan een longeerlijn. Waar je wel op bedacht op moet zijn is dat je paard andere dingen gaat proberen om eronderuit te kunnen. Het zou goed kunnen dat je paard dan uitbreekt of naar binnenvalt. Zorg dat je in een afgezet stuk kan longeren en wees alert.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes in ieder geval Lachen

Groetjes

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 00:34

uhmm, ik heb haar altijd aan een longeerlijn anders loopt ze de put uit Knipoog
Ze blijft netjes in de put en goed op het rondje, alleen ze springt om. Ik hoop volgende week met de bijzet te longeren en zo wat resultaat te boeken.
Ik vind het gewoon zo vreemd dat ze het met rijden niet doet, dan springt ze alleen om in de bochten, en met voor en achter...maar we komen er uit. meer tips altijd welkom Lachen

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:30

Mijn jonge paard doet hetzelfde: aan de longe changeert ze achter heel snel, en galoppeert ze overkruist verder. Onder het zadel heb ik nergens last van. Het probleem komt voort uit slapte. Doordat ze op een (relatief) kleine volte galoppeert kan ze haar gewicht niet goed dragen op het binnenachterbeen en daarom gaat ze overkruist galopperen. Mijn ervaring is dat het op den duur vanzelf beter wordt. Gewoon blijven oefenen, zodat je paard van achteren sterker wordt. Wat ik ook wel eens doe is een elastische bandage achter de kont langs binden, die zorgt ervoor dat je paard van achteren wat meer onder treedt. Wel oppassen als je dat voor het eerst doet, de meeste paarden vinden het in het begin een beetje eng.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:55

mijn merrietje heeft nou tijdelijk geen achterijzers meer en ik moet zeggen dat dat ook echt enorm scheelt. ze springt nauwelijks nog om en haar hele actie voelt veel vrijer.
zou het kunnen komen omdat ijzers de voeten belemmeren of omdat het gewicht te veel was aan de voeten? ik heb geen idee, ben in elk geval blij dat dit wel helpt.

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:28

Hmm... klinkt eerder alsof ie gewoon niet goed beslagen was.. Normaal gesproken mogen ijzers toch geen belemmering in de beweging geven. In elk geval fijn dat ie nu beter loopt!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 06:22

nou ja even voor de duidelijkheid waarom ik denk dat het de ijzers waren die te veel gewicht gaven. Ze heeft haar leven lang op renijzers gelopen(is dan ook een renpaard) vervolgens een hele poos op blote voeten, en ik heb er toen rijpaardenijzers onder laten slaan. Zo ongeveer 4 5 keer zo dik en zwaar...verder had ze er nooit last van, alleen met longeren.