Longeren zonder Longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CHIR

Longeren zonder Longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 09:56

Ik zie altijd dat veel mensen bezig zijn met longeerlijnen, pessoa's, speciale harnassementen en noem maar op.
Maar waarom niet gewoon 'los werken' als dat met je paard mogelijk is? Het paard vind het vaak veel fijner en alles loopt ook meestal een stuk soepeler.

Ik ben zelf wel voorstander van 'los werken', vanwege zijn natuurlijke opzet en doe het dan ook al een behoorlijke tijd. Ik vroeg me echter af: hoe kijken jullie hiertegen aan?

m1992

Re: Longeren zonder Longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:08

Ik doe het ook wel eens! Leuk, dan word het vaak echt spelen.. Is altijd leuk! Ik vraag me ook af waarom ik het altijd deed.. Ga sinds een tijdje over op natural een beetje. Ben vanplan alles bitloos te doen, en over los longeren valt ook te denken.. Ja

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:54

Ik longeer de paarden als training.
Helemaal los een paar rondjes laten draven zie ik dus niet als werk maar puur als even beweging geven. En daar doe ik t niet voor Knipoog

maanvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:58

los trainen kan toch ook? waarom is het alleen trainen als er zo'n lijn aan vast zit. Moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om dit te doen, in een grote bak gaat dit echt niet werken.

Dan hol je er alleen maar doelloos achteraan.......

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:58

Na het longeren langs twee kanten laat ik dr even los, uitstappen, en wat draven en nog een galopje. Doe dit ook nog ma ar even. Voor deel is dat ik niet moet gaan trekken etc. maar ze wilt ect heel erg veel veranderen van kant, en gwn stoppen. Tja daarom dat het dan ook wel wat handiger is met longeerlijn. (bij de longeerlijn doet ze dit ook, meestal kan ik het dan verhinderen) maar het is idd echt heeel erg fijn, het gaat veel soepelder. maar bij mij is het dan ook wn een heel erg klein padockje dus ze kan niet weg gaan lopen. Ze moet zoizo die ronde lopen; Hoe gaat dat dan bij jullie?? lopen de paarden van zelf die ronde??

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:31

maanvis schreef:
los trainen kan toch ook? waarom is het alleen trainen als er zo'n lijn aan vast zit. Moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om dit te doen, in een grote bak gaat dit echt niet werken......

Bedoel jij mét hulpteugels en zónder longeerlijn? In een longeercirkel kan dat idd prima

Maar ik dacht dat de TS helemaal los en vrij bedoelde, dus ook geen hulpteugels e.d.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:02

Doe dit zeker een keer per week. M'n 3,5 jarige luistert perfect naar m'n stem dus 'longeer' hem dan alleen met z'n halster om (geen longeerlijnen dus). Hoef de gang maar te noemen en hij springt gelijk aan of terug. Met het commando 'ho' stopt ie en met 'kom maar' komt ie naar me toe. Laat hem ook welis over cavelleti's heen lopen of een klein sprongetje maken. Hij vind 't heel erg leuk en heb 't gevoel dat het onze band versterkt en hij nog meer respect krijgt. Tis best een dominant ventje maar t gaat perfect Lachen !

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:15

maanvis schreef:
los trainen kan toch ook? waarom is het alleen trainen als er zo'n lijn aan vast zit. Moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om dit te doen, in een grote bak gaat dit echt niet werken.

Dan hol je er alleen maar doelloos achteraan.......

Ik doe het anders wel in de wei.. Te vergelijken met een bak. Ik ren er absoluut niet doelloos acheraan. Ze blijft gewoon in de buurt lopen. Lachen OP de volte.. Knipoog

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 22:19

carlijn83 schreef:
Bedoel jij mét hulpteugels en zónder longeerlijn? In een longeercirkel kan dat idd prima

Maar ik dacht dat de TS helemaal los en vrij bedoelde, dus ook geen hulpteugels e.d.

Met 'los werken' bedoel ik inderdaad helemaal zonder hulpmiddelen, op hoogstens een longeerzweep na. Het mooiste is natuurlijk als je die niet nodig hebt en je paard volledig op je stem reageerd. En 'los werken' is voor mij overigens ook het trainen van een paard, gewoon in de longeerbak. En aangezien ie los is loopt ie vaak veel beter. Enige probleem wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat je ze moeilijk in de aanleuning kan laten lopen. Maar als ze ontspannen zijn lopen ze vaak wel automatisch een beetje in de krul met het hoofd naar de grond.
Het paard vrij laten en er een beetje achteraan rennen doe ik ook wel, maar das gewoon voor de leuk en geen training Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:23

Op die manier heb ik mijn paard wel de beginselen van het longeren geleerd. Wat voor mij een nadeel is, is dat je altijd een afgezette omgeving nodig hebt, en die heb ik niet altijd tot mijn beschikking ( de paddock is een zwembad en een deel van de bak afzetten kan alleen als er geen andere mensen gebruik van willen maken ). Dus zit je noodgedwongen met de longeerlijn.
Overigens denk ik dat voor het daadwerkelijk trainen ( dus meer dan alleen beweging geven ) een longeerlijn sowieso handig is, aangevuld met een hulpteugel ( welke dat is, hangt van de situatie af ). Omdat ik niet zo'n geweldige longeerder ben, gebruik ik longeren alleen als beweging geven, en dan kan het net zo goed los inderdaad.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:33

Vandaag had ik wat problemen met m'n paardje bij het longeren, plots omdraaien en stil blijven staan, spoor je dr aan om trug te gaan naar (de juiste richting) ging ze de andere richting uit etc. dus dachten we dat ze wellicht wat onzeker was omwillevan de plassen. Vroeg ik een paar tips en zij de staleigenares dat ik haar ook gwn wat los kan laten en lekker laten lopen. Ging ze gelijk heel mooi gaan lopen, goed reageren op stem, zelf wat in krul gaan. Dus ben ik zo verder gegaan met haar. Volgende keer bij het longeren, doe ik het beslist weer zo! vond ik zelf ook leuker en ik merkte (vandaag toch) dat ze er zo veel meer plezier in had, en veel ontspannender was. Ze reageerde nu ook beter op mijn stem.. Hopelijk blijft het zo Pling ik ben vandaag alvast trots op m'n beesty

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:27

Hey,

Als ik met de paarden bezig ga doe ik altijd de longeersingel om en maak ik m vast op de juiste hoogte en lengte en dan ga ik los bezig in de longeercirkel. Voor de paarden fijner en voor mij hoef ik niet op te letten of eht paard neit op de longeerlijn stapt. Ik vidn los werken fijner dan vast.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:58

Ik longeer ook welis zonder lijn alleen met halster.
Dat vind hij hardstikke leuk en hij luistert dan ook goed Pling
Zet soms een hindernisje in de bak.
Ik doe het dan in een normale bak.