Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xyzutu2 schreef:Dus ik ben het met je eens, steigeren met de beenlonge is ook niet mijn methode, maar het is wel een methode, niet paardonvriendelijk maar gewoon nogal traditioneel, en liever de vanuit de kunstjes redenerende trainer de beenlonge aanreiken, dan dat ze hun paard met de hand op proberen te tillen, wat vele malen gevaarlijker is en helaas nog veel te vaak gebeurt.
xyzutu2 schreef:Maar voor mezelf heb ik daar trouwens ook wel een lijn getrokken bij het schrijven: je hebt namelijk ook methodes waarvoor je twee of zelfs meer beenlonges gebruikt. Voor mij ligt de grens toch echt bij een, omdat je paard daar tenminste nog iets tegenin kan brengen als hij dat wil. Als beide voorbenen onder je buik gebonden zijn, gaat dat toch een stukje moeilijker..
xyzutu2 schreef:Ik denk trouwens wel dat een veulen baat heeft bij vrijheidsdressuur. Natuurlijk hoort een veulen gewoon in de wei met een troep paarden om zich heen, maar tegelijkertijd moet hij ook regelmatig onder handen genomen worden door de dierenarts, de hoefsmid en ga zo maar door. Om je paard daarop voor te bereiden, zul je toch ook het meelopen aan het halster moeten aanleren, oefeningen die eigenlijk veel dwingender en fysieker zijn dan flehmen op een stemhulp. Het probleem is dat je paardje dan echter voornamelijk in contact met mensen komt als er nare dingen staan te gebeuren. Door te zeggen, ik ga eens in de week een kwartiertje clickeren en kleine kunstjes doen, voorkom je dat je veulen van jongsafaan leert dat mensen vervelende wezens zijn. En daarnaast leer je ze zo te leren, initiatief te tonen en zich thuis te voelen met mensen, terwijl ze tegelijkertijd belangrijke lessen over hun gedrag krijgen (niet bijten, opdringerig zijn, voedsel respecteren). Ik denk dat vrijheidsdressuur en de kleine kunstjes daar een belangrijke rol in kunnen spelen, maar het is natuurlijk altijd zo dat je je veulen niet moet gaan overvragen, of per dag een uur met hem moet vrijheidsdressuren omdat hij anders de stal niet uitkomt. Een basisvoorwaarde voor een geestelijk gezond paard is buiten rondrennen met veel vriendjes, vrijheidsdressuur is alleen een verfijning van de omgang met de mens en absoluut geen vervanging van welke kudde dan ook.
Marieke_456 schreef:Naja ik wil niet miriam beledigen of kwetsen..
Maar goed er staat o.a. in;
"Niets weerhoud je ervan om je veulen te leren ja-knikken."
Dit is dus een voorbeeld waar ik het absoluut niet mee eens ben.
Lichamelijk is het ja-knikken niet zo zwaar, maar geestelijk vind ik het wel te zwaar. Een veulen hoort lekker veulen te zijn en niet met VD bezig te zijn.