Boek VD van Miriam nieuwe weme,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Boek VD van Miriam nieuwe weme,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 18:44

Dit weekend krijg ik het boek Vrijheidsdressuur, ik wil het met mijn pony'tje weer eens oppakken, en ga weer over nieuw beginnen, met de basis ect. Kent iemand het boek? graag wil ik de meningen er over weten.

Maroush

Re: Boek VD van Miriam nieuwe weme,

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:45

Ik heb het boek en vind het erg leuk. Duidelijke uitleg, mooie foto's en gewoon erg fijn te lezen Ja

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:51

Ik heb het boek voor mijn verjaardag gekregen (wat een beetje problemen opleverde omdat dit de eerste internationale bestelling was en ze niet wisten hoe dat voor elkaar te krijgen... oeps... Bloos )
Ik heb nog niet veel gelezen in het boek wegens geen tijd. Ik was eerder al met clickertraining bezig, maar ik vond het heel moeilijk om op tijd te klikken... Maar ik zag de show op de NH-dag in Arnhem en had daar in het boek gebladerd en ik was er meteen weg van!
Op 't eerste zicht is het een heel duidelijk boek, alles is heel duidelijk uitgelegd met tekeningen en bemerkingen. En als het zo hartelijk geschreven is als de show toen was, wordt het echt een plezier van lezen!
In de kerstvakantie ga ik het eens grondig lezen en wil ik aan de slag gaan...

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:36

Het is een mooi boek en de foto's zijn geweldig!
De teksten en tekeningen zijn duidelijk, maar toch ben ik het niet 100% eens met de trainingsmethode van miriam, maar ieder z'n eigen mening Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:34

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:16

@Marieke_456: kan je me ook vertellen waarom jij het er niet mee eens bent en wat jouw manier is?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:43

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Ja
Altijd leuk om iets te horen over de verschillende trainingsmethodes.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:12

Naja ik wil niet miriam beledigen of kwetsen..

Maar goed er staat o.a. in;

"Niets weerhoud je ervan om je veulen te leren ja-knikken."
Dit is dus een voorbeeld waar ik het absoluut niet mee eens ben.
Lichamelijk is het ja-knikken niet zo zwaar, maar geestelijk vind ik het wel te zwaar. Een veulen hoort lekker veulen te zijn en niet met VD bezig te zijn.

En verder vind ik het gebruik van de beenlonge bij het steigeren niet echt een goede manier, maar dat is persoonlijk.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is Knipoog Voor de rest vind ik de uitleg van de basis helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:15

Ik denk dat vrijheidsdressuur en de kleine kunstjes daar een belangrijke rol in kunnen spelen, maar het is natuurlijk altijd zo dat je je veulen niet moet gaan overvragen, of per dag een uur met hem moet vrijheidsdressuren omdat hij anders de stal niet uitkomt. Een basisvoorwaarde voor een geestelijk gezond paard is buiten rondrennen met veel vriendjes, vrijheidsdressuur is alleen een verfijning van de omgang met de mens en absoluut geen vervanging van welke kudde dan ook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:29

Bedankt voor je uitleg Lachen

xyzutu2 schreef:
Dus ik ben het met je eens, steigeren met de beenlonge is ook niet mijn methode, maar het is wel een methode, niet paardonvriendelijk maar gewoon nogal traditioneel, en liever de vanuit de kunstjes redenerende trainer de beenlonge aanreiken, dan dat ze hun paard met de hand op proberen te tillen, wat vele malen gevaarlijker is en helaas nog veel te vaak gebeurt.

Ik snap dat je verschillende methodes in je boek wilde gebruiken. Ik vind de methode ook niet onvriendelijk, maar ik zou het zelf niemand aanraden om het op die manier te doen. Daarom zou ik het ook niet in mijn boek zetten, maar ik kan me in jou verplaatsen dat je er wel voor heb gekozen.

xyzutu2 schreef:
Maar voor mezelf heb ik daar trouwens ook wel een lijn getrokken bij het schrijven: je hebt namelijk ook methodes waarvoor je twee of zelfs meer beenlonges gebruikt. Voor mij ligt de grens toch echt bij een, omdat je paard daar tenminste nog iets tegenin kan brengen als hij dat wil. Als beide voorbenen onder je buik gebonden zijn, gaat dat toch een stukje moeilijker..

Dit vind ik dus wel onvriendelijk worden. Als een paard met meerdere beenlonges in een houding word gedwongen is dat dus geen vrijheidsdressuur meer. Stel je voor als het paard schrikt.. Dan sta je daar met een paar beenlonges in je handen, daar kunnen nog gevaarlijke situaties uit ontstaan.

xyzutu2 schreef:
Ik denk trouwens wel dat een veulen baat heeft bij vrijheidsdressuur. Natuurlijk hoort een veulen gewoon in de wei met een troep paarden om zich heen, maar tegelijkertijd moet hij ook regelmatig onder handen genomen worden door de dierenarts, de hoefsmid en ga zo maar door. Om je paard daarop voor te bereiden, zul je toch ook het meelopen aan het halster moeten aanleren, oefeningen die eigenlijk veel dwingender en fysieker zijn dan flehmen op een stemhulp. Het probleem is dat je paardje dan echter voornamelijk in contact met mensen komt als er nare dingen staan te gebeuren. Door te zeggen, ik ga eens in de week een kwartiertje clickeren en kleine kunstjes doen, voorkom je dat je veulen van jongsafaan leert dat mensen vervelende wezens zijn. En daarnaast leer je ze zo te leren, initiatief te tonen en zich thuis te voelen met mensen, terwijl ze tegelijkertijd belangrijke lessen over hun gedrag krijgen (niet bijten, opdringerig zijn, voedsel respecteren). Ik denk dat vrijheidsdressuur en de kleine kunstjes daar een belangrijke rol in kunnen spelen, maar het is natuurlijk altijd zo dat je je veulen niet moet gaan overvragen, of per dag een uur met hem moet vrijheidsdressuren omdat hij anders de stal niet uitkomt. Een basisvoorwaarde voor een geestelijk gezond paard is buiten rondrennen met veel vriendjes, vrijheidsdressuur is alleen een verfijning van de omgang met de mens en absoluut geen vervanging van welke kudde dan ook.

Dat is dan een meningsverschil. Een veulen aan het halster leren mee lopen, voetjes geven e.d. vind ik persoonlijk voldoende voor een veulen. Om nou met een veulen te gaan clickeren zie ik mezelf niet zo snel doen. En als je het veulen op een rustige manier leert meelopen, vinden ze het niet vervelend, maar juist leuk dat ze aandacht krijgen. Heb jij hier verder ervaring mee, 'VDen' met een veulen? Want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:38

Persoonlijk vind ik het een erg mooi boek, mooie foto's en duidelijke uitleg.

Eerlijk gezegd ben ik het wel met Marieke eens over de beenlonge.

Oefenen met een veulen moet zich volgens mij beperken tot netjes meelopen, voetjes geven, de trailer op en af lopen. Dat kan je prima met een clicker voor elkaar krijgen. Maar om een veulen al dingen te leren, kunstjes, is volgens mij nergens goed voor. Waarschijnlijk doe je snel te veel en is het te belastend.

stigandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:08

Ik heb het boek ondertussen ook binnen en ben al ijverig aan het clickeren geslagen. Ik vind het echt enorm duidelijk uitgelegd!!!!! Mijn complimenten Miriam. Mijn paardje was er direct mee weg en is heel enthousiast als ze mij met mijn kegeltje ziet aankomen......dan kijkt ze zo van: kom maar op met die oefeningen!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 22:20

Marieke_456 schreef:
Naja ik wil niet miriam beledigen of kwetsen..

Maar goed er staat o.a. in;

"Niets weerhoud je ervan om je veulen te leren ja-knikken."
Dit is dus een voorbeeld waar ik het absoluut niet mee eens ben.
Lichamelijk is het ja-knikken niet zo zwaar, maar geestelijk vind ik het wel te zwaar. Een veulen hoort lekker veulen te zijn en niet met VD bezig te zijn.

Waarom leer je zelf dan je anderhalf jarige pony voetje geven en steigeren? Verward

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:28

ik heb zelf het boek, het is echt super!