paard wil niet dat ik achter kom aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hildetc

paard wil niet dat ik achter kom aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 14:09

hallo,

ik weet dat ik wat snel ben, maar ik leer het mijn paard liever goed aan dan fout. ik heb een dubbele longe aangeschaft, omdat dit mij de mogelijkheid zou moeten geven om mijn paard recht te rijden zonder dat ik erop zit (dit ivm het herstellen van een rugprobleem).
mijn paard is gewend om gewoon aan de longe te lopen ook met pessoa.

ik ben vandaag begonnen met een dubbele longe (deze bevestigt aan het bit en door de ringen van de longeersingel gehaald). elke keer als ik ook maar probeer achter haar te gaan lopen draait ze zich om. als ik dit probeer tegen te houden/ bij te sturen door druk te geven aan de kant waar ze haar kont naartoe draait begint ze in paniek te raken en te bokken.

uiteindelijk ben ik maar gewoon zo gaan longeren door haar op de volte te zetten met de longeerlijn over haar rug, dit vind ze veel minder een probleem, alleen kan ik haar nu niet laten van hand veranderen enz, want zodra de longe tegen haar bil komt raakt ze volledig in paniek. en nu kan ik haar nog niet recht laten lopen met mij erachter, wat ik wel graag wil.

wie weet hoe ik dit kan oplossen of hoe ik dit moet gaan opbouwen, zodat het uiteindelijk wel gaat lukken???

koetjeboe

Re: paard wil niet dat ik achter kom aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:13

ik denk dat ze eerst moet wennen aan aanrakingen, aan haar achter benen. dus ik zou haar er mee aaien als ze stil staat.
En iemand mee laten lopen totdat ze snapt wat de bedoeling is.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:16

Beginnen met naast haar te lopen ter hoogte van de schoft an als dat goed gaat je iegen positie steeds iets meer naar achteren. Ook kan je in stilstand met de lijnen over haar achterhand gaan en tegen haar benen, langzaam opbouwen zodat ze niet in paniek raakt. Eventueel hulp vragen van iemand die haar vast houdt als ze in het begin niet blijft staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:16

Hoe kan dat nou? Je hebt toch ook al een pessoa gebruikt? Die raakt net zo goed haar achterbenen.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 14:26

janderegelaa schreef:
Hoe kan dat nou? Je hebt toch ook al een pessoa gebruikt? Die raakt net zo goed haar achterbenen.

tja als jij het weet weet ik het ook!!!! Haha! ik weet het op de pessoa bokt ze ook soms, maar na een tijdje is dat over. ik denk dat het in paniek raken uiteindelijk ook meer te maken heeft met het feit dat ik buiten beeld ben als ik achter haar loop, ze probeert namelijk om te draaien en raakt in paniek als ik dat tegen ga sturen.