Dat ligt aan aantal dingen.
Ten eerste: je pony kent al een aantal zaken. Dat is heel goed. Is hij happerig met voer?
Een tweejarige komt in een soort 'puberteit', dan worden ze ook tijdelijk wat happerig. Echter niet ieder paard is even lastig (niet iedere puber is onhandelbaar heh)
Als hij lastig wordt van voedselbelonen, even uitstellen tot hij door deze periode is.
Verder is uit onderzoek gebleken dat het leervermogen van een 1jarige slechter is dan van een 2jarige. Dus je hebt kans dat je nog wat te hoog gegrepen begint.
Het is echter per paard verschillend. Mijn huidige VD-minitje ben ik spelenderwijs wat gaan leren toen ze nét twee werd. En dat ging en gaat fantastisch.
Dat het mentaal en fysiek zo vreselijk belastend zou zijn, is totale onzin. Dat ligt nogal aan de manier van trainen, zou ik zo zeggen. Wachten tot 2,5 of later kan voor sommige paarden best nuttig zijn, maar is lang niet altijd nodig. Voor VD geldt, dat je de oefeningen spelenderwijs kunt opbouwen, en een jong dier is speels.
Een tip: voor je begint, jezelf goed verdiepen in clickertraining, en nu eens uitproberen hoe hij op een eenvoudig kunstje reageert. Dan kun je altijd nog beslissen of je het compliment al aanpakt, of tot later bewaart.
Nog een tip: houdt je trainingen zéér kort bij deze leeftijd. En dan denk ik aan max. 5 minuten. Dat is ook al lang als je maar 1kunstje leert. Als je merkt dat je pony erg snel is afgeleid, of gewoon niet leert, een jaartje uitstellen.
Het is echt per paard verschillend.