Spaanse pas>>> ook als ik het niet wil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjaaaak

Spaanse pas>>> ook als ik het niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:54

Ik heb mijn pony geleerd dat hij zijn been omhoog en naar voren doet als ik PAS zeg, maar hij doet het dan een paar keer achter elkaar en hij doet het ook op momenten dat ik niets heb gezegd, hij denkt dan waarschijnlijk dat hij dan een beloning krijgt, maar hoe kan ik hem leren om het alleen op commando te doen en niet wanneer hij het wil?

sjaaaak

Re: Spaanse pas>>> ook als ik het niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 21:04

niemand?

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:26

Het is niet de bedoeling om je topic omhoog te schoppen, er is niet altijd gelijk antwoord Knipoog
Wanneer je paard het doet zonder dat je het commando gegeven hebt zeg dan duidelijk NEE of FOEI en negeer hem verder. Niet afstraffen oid, gewoon één duidelijk en kort commando dat het niet gewenst is en dan klaar.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:36

Wineds schreef:
Het is niet de bedoeling om je topic omhoog te schoppen, er is niet altijd gelijk antwoord Knipoog
Wanneer je paard het doet zonder dat je het commando gegeven hebt zeg dan duidelijk NEE of FOEI en negeer hem verder. Niet afstraffen oid, gewoon één duidelijk en kort commando dat het niet gewenst is en dan klaar.

Ik ben het niet helemaal met je eens... als een paard ongevraagd iets doet (Spaanse Pas) is dat een vorm van aandacht vragen... als je op dat moment reageert met FOEI of NEE, dan geef je het paard de aandacht waar hij/zij omvraagt... ook negatieve aandacht is aandacht... Lachen

Verder kan het een paard ontmoedigen om de volgende keer, als je het wel vraagt, de Spaanse Pas wel uit te voeren... Lachen

Gewoon negeren is denk ik het beste... Lachen

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:49

Ik ben het met Banjer eens, ik zou niet straffen, zelfs niet met een kort straf'commando'. Dan krijgt hij inderdaad alsnog (negatieve) aandacht. Dus zoals Banjer al zegt zou ik ook alleen negeren.

Sannea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:25

Idd negeren Knipoog

sjaaaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 10:50

Okee thanks

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:48

Ja, ben het ook met banjer eens. Maar ik denk eigenlijk dat ze gewoon doorgaan of niet?

xHorseLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:21

ik ben het ook met banjer eens Vork

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:09

Linnie13 schreef:
Ja, ben het ook met banjer eens. Maar ik denk eigenlijk dat ze gewoon doorgaan of niet?

hoe lang een paard doorgaat met het "proberen" om wat lekkers "af te troggelen"... dat is afhankelijk van het paard... Banjer had bv. binnen een paar dagen al door dat het niks opleverde om ongevraagd kunstjes te doen... Haha!
ik ken ook een paardje dat het een paar weken heeft volgehouden... Clown

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:58

als hij het doet als jij het niet wil, gewoon negeren. dan leert hij vanzelf dat hij alleen wat krijgt als hij doet waar jij om vraagt

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:28

Ik heb ongeveer dezelfde situatie, en ik gebruik wel degelijk een 'nee' of 'niet doen' als er ongevraagd een voet de lucht in gaat. Maar dan vooral omdat ik deze gevaarlijke actie duidelijk niet wil hebben dan. Dus meer als extra sturing.

Verder staan ze ook nogal eens nee te schudden als het niet hoeft, daar krijgen ze dan weer geen reactie op van me.

Dus negeren tenzij het 'gevaarlijk' is.
Het aandacht vragen is denk ik niet zo van toepassing, want de aandacht is er al, je bent tenslotte aan het trainen. Het is meer beloning vragen.
Als je per se geen correctie wilt geven, kun je denk ik beter weglopen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:08

Ik denk dat nee schudden ook lastiger te straffen is... Tenslotte schud een paard ook weleens met zijn hoofd zonder dat het aan vrijheidsdressuur denkt, als ie jeuk heeft oid. Knipoog Als hij dan gelijk bestraft word snapt hij er natuurlijk ook niks van.

Ik denk dat het aandacht vragen wel degelijk van toepassing kan zijn, gemske. De TS noemt namelijk dat hij het ook doet op momenten dat ze helemaal niks van hem vraagt. Op dat moment is ze dus niet aan het trainen lijkt me, en kan het dus wel zo zijn dat hij (ook) om aandacht vraagt.

Maar dat is lastig in te schatten, zal ook per paard verschillen denk ik, zoals alles. Ja Mijne houd heel erg van aandacht (raar, want knuffelen hoeft dan weer niet van hem) en ook al houd hij ook erg van eten, ook bij hem werkt negeren beter heb ik in de praktijk gemerkt. Ik denk dat zelfs als het paard het voor de beloning doet negeren beter werkt, tenslotte: Als het gestraft word krijgt het geen snoepje, maar wel sociale aandacht, ook een primaire paardenbehoefte. Als het genegeerd word krijgt het geen snoepje én geen aandacht.

Maar als het paard voor gevaarlijke situaties zorgt ligt het misschien weer anders, ik kan me voorstellen dat je dan anders reageert. Lachen Ik denk alleen dat een paard niet gauw een kunstje zo ongevraagd zal doen, dat hij jou als mens ook echt raakt. (beetje vage zin, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel) Als dat wel zo is lijkt het me dat er sowieso al iets mis is met zijn respect voor jou...?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:59

Ik wil inderdaad onderscheid maken tussen twee verschillende situaties, namelijk 1)tijdens de VDtraining 2)niet tijdens de training.
De mijne probeert tijdens de training namelijk nog vanalles als hij me niet zo goed begrijpt, wat ik nou van hem wil. En dan probeer ik hem te helpen door soms 'nee' te zeggen. Of te negeren inderdaad.
Buiten de training krijg ik deze reactie eigenlijk nooit. Dus hoef ik hem ook niet te negeren Lachen

Met gevaarlijk bedoel ik overigens niet direct gevaarlijk voor mezelf. Ik weet nu dat ik Saros geleerd heb een voet naar voren te gooien, en dat ik dat kan verwachten als ik tijdens een VD training aan zijn been zit, we zijn nog niet zover dat hij precies weet hoe en wat. (en dat is dus fout van mij, ik had deze oefening misschien nog niet moeten beginnen Lachen maar bij Aurora had dezelfde vraag het effect dat ze haar been alleen rustig optilt en niet naar voren slaat)

Maar ik wil hem wel zo snel mogelijk duidelijk maken dat dat been alleen op mijn goede commando de lucht in mag en anders niet, want er lopen ook weleens kleine kindjes rond daar.

Hmm, ik krijg mijn punt niet helemaal duidelijk geloof ik Lachen
Maar ik geloof dat het erop neerkomt dat ik wil zeggen dat een rustig uitgesproken 'nee' bij mij een toevoeging op belonen/negeren systeem is, bij sommige oefeningen.

Clijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:07

wat leuk dat je dat ook aan het oefenen bent! Haha! Ik heb mijn andalusier nou ook geleerd naar vore te schoppen. Hij vindt het allemaal ontzettend leuk. Je moet het inderdaad niet toestaan als je pony het zonder commando doet.. Romero doet dat bijna niet meer.. Knipoog

Wat moet ik eignlijk als volgende stap leren? als ik pas zeg en ik tik hem op zijn elleboog doet hij zijn been naar vore. Soms pak ik het zweepje en dan probeert hij het zweepje te raken..

sjaaaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 21:44

kan hij het met alle benen? Hoe kun je zijn achterbenen leren?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:58

gemske, ik snap wat je bedoelt hoor, wel duidelijk dus. Ja Als ik het zo lees werkt het bij jouw paard wel, dus logisch dat je het dan zo doet. Lachen (zoals ik al zei, alles verschilt ook heel erg per paard Ja)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:05

Mijn paard heeft die spaanse-pas tic ook. Is ook het enige kunstje dat ze al kon toen ik haar kocht. En het gebeurt wel eens (zeker bij nieuwe dingen), dat als ze het niet begrijpt, ze in de plaats haar voetje maar in de lucht steekt. Met een blik van "ik heb geen idee wat ik moet doen, maar dit kan ik ook. Krijg ik evengoed iets lekkers? Clown "