vraagjes dubbele longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tiffany_

vraagjes dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 22:05

Ik had een paar vraagjes over het longeren met dubbele longe...
- Kan je er gewoon 2 'normale' longeerlijnen voor gebruiken?
- moet je echt longeren, en zorgen dat het paard rondjes om je heen loopt? Of moet je (schuin)achter je paard lopen?
- Gaat de longe aan de buitenkant over de rug van je paard heen, of helemaal om de achterhand? (Dus eerst door een ringetje aan de longeersingel en dan naar jou toe over de rug van je paard, of naar jou toe, nadat hij om de kont van je paard zit?)

Daar was ik wel erg benieuwd naar Knipoog
k hoop dat iemand een antwoord kan geven.
groetjes Tiffany

Trice

Re: vraagjes dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:42

Wat ik altijd deed is idd met 2 longeerlijnen en daar 1 van maken. Dat werkte prima hoor!

Daarnaast liet ik het paard echt om me heen lopen. Als je paard het goed doorheeft dat hij op 2 teugels moet lopen zou je ook eens een stukje rechtuit kunnen doen, of zoals je al zegt, wat schuiner longeren.

Persoonlijk vind ik het echte longeren het makkelijkst.

Of je de longes over de rug doet of niet kun je zelf bepalen. Maar wil jij echt aan de achterhand werken kun je ze misschien zelf beter achterlangs brengen. Zo wordt je paard gestimuleerd zijn benen onder zijn lijf te brengen.
Hou er ook rekening mee dat niet alle paarden even gecharmeerd zijn van een longe over de rug. Sommige paarden kunnen daar zelf wat angstig van worden.

Ikzelf longeer met de longe om de achterhand. Het nadeel kan wel zijn dat de longe een beetje afzakt.

Sanne99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:17

Ik gebruik twee gewone longeerlijnen.
Waar je loopt hangt af van wat je je paard duidelijk wil maken. Je uitgangspunt is het midden van je paard, als je niks van hem vraagt sta je daar. Wil je dat hij langzamer gaat dan ga je iets meer richting het hoofd staan (niet naar hem toe, maar als je linksom longeert doe je een stapje naar links) en als je wil dat hij iets harder gaat doe je een stapje richting de achterhand (dus bij linksom longeren een stapje naar rechts)
Ik doe de longeerlijn achter de kont langs, maar ik ken ook genoeg mensen die hem over de rug doen. Zoveel mensen, zoveel paarden en iedereen doet wat hij/zij prettig vind

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:18

Ik had een paar vraagjes over het longeren met dubbele longe...
- Kan je er gewoon 2 'normale' longeerlijnen voor gebruiken?
In het begin knoopte ik twee longeerlijnen aan elkaar, maar een echte dubbele lijn is makkelijker.

- moet je echt longeren, en zorgen dat het paard rondjes om je heen loopt? Of moet je (schuin)achter je paard lopen?
Ik doe beide, omdat ik niet wil dat ze alleen maar rondjes loopt. Dus wat afwisseling. Daarbij moet je wel altijd bij de achterhand van het paard staan, want je moet een drijvende functie hebben.

- Gaat de longe aan de buitenkant over de rug van je paard heen, of helemaal om de achterhand? (Dus eerst door een ringetje aan de longeersingel en dan naar jou toe over de rug van je paard, of naar jou toe, nadat hij om de kont van je paard zit?)
Dat ligt eraan hoe je paard reageert. Als de lijn achter de kont langs gaat, heb je ook een goede stimulatie van de achterhand. Als je paard flipt op die lijn, zou ik de lijn over de rug doen. Ik doe hem zelf altijd achterlangs.

Daar was ik wel erg benieuwd naar Knipoog
k hoop dat iemand een antwoord kan geven.
groetjes Tiffany

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:36

Zie de link hieronder en kijk dan even in het foto-album. Ongeveer halverwege het album kom je een foto tegen van longeren met dubbele lijn.

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 18:57

spokie97, als ik dat van jouw zo lees begrijp ik dat de 2 longes aan elkaar moeten zitten, dus dat je eigenlijk beter 1 lang touw kan gebruiken, Ik dacht altijd dat je de 2 touwen juist los van elkaar moet houden?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:25

Bij mij is het één lang touw met aan allebei de uiteinden een musketon, die kan draaien. Ik heb het zo geleerd van mijn instructeur. Ik heb namelijk ook als ik aan het longeren ben de touwen op een bepaalde manier gevouwen in mijn binnenhand en de zweep in de buitenhand. Met twee losse lijnen vind ik dat niet zo handig Knipoog.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:45

Het kan wel met 2 losse lijnen maar ik vind de 'echte' dubbele longe fijner Knipoog

Ik longeer altijd gewoon om mij heen.

Ik heb in principe altijd de buitenste lijn achter de achterhand langs lopen.
Maar bij paarden die het nog niet kennen de eerste paar keer over de rug heen.

[edit] foto er bij gezocht.
Afbeelding
Hier zie je ook dat een deel van die dubbele longe uit een dunner koord bestaat, dit loopt makkelijker door de ringen heen. Ook zie je dat er katrollen aan zitten.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:49

Ohja, op deze foto zie je de lijn vrij hoog bevestigd aan de singel.
Dit doe ik alleen soms op het einde van het werk zodat ik ze wat meer kan oprichten.
Hier loopt ie alleen niet in de oprichting Knipoog even een stukje stappen.

Normaal heb ik in het werk in deze (of lagere) houding de lijnen lager bevestigd

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:25

Zit de lijn aan de andere kant dan ook door de singel,naar het bit en weer terug naar de singel of
rechtstreeks door de singel naar bit?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:03

Toevallig heb ik gisteren dubbele longe-les gehad van mijn instructeur. Het was zowel voor mijn paard als voor mezelf nieuw. Ik doe dit eerst een aantal keer onder begeleiding vooraleer ik me er op mijn eentje aan waag.

Wat je nodig hebt is een longeersingel en twee gewone longes (blijkbaar bestaan er ook dubbele longes, dat wist ik niet, maar hiermee lukt het dus ook). Die haal je door een ring van de longeersingel aan de zijkant van het paard en klik je dan vast aan de bitringen. Wij zijn begonnen met de buitenste longe over de rug te doen, en daarna iets meer naar achter, maar nog niet erachter, dat is voor later. De positie van de longeerder tov het paard is hetzelfde als bij het longeren met een enkele longe. ’t Is de bedoeling om daarna af en toe werk aan de lange lijnen te doen, en omdat mijn paard het zo goed oppakte hebben we er daarna ook achter gestapt.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:42

Eilandje schreef:
Toevallig heb ik gisteren dubbele longe-les gehad van mijn instructeur. Het was zowel voor mijn paard als voor mezelf nieuw. Ik doe dit eerst een aantal keer onder begeleiding vooraleer ik me er op mijn eentje aan waag.

Dat vind ik echt heel verstandig van je! OK dan!

Wat ik trouwens wel een nadeel van aan elkaar geknoopte longeerlijnen vind is dat je of een hele grote cirkel moet hebben of dat je enorm veel lijn over hebt. Meestal leg ik er dan een knoop in, en als ik het paard wil omdraaien haal ik de knoop er even uit en zodra die op de andere hand is een nieuwe knoop leggen. Heb je ook meteen houvast, maar echt super handig is het nou ook al weer niet Verward